Site icon OhoTV Suomi

7 vinkkiä, miten toimit välttääksesi vesiliirron!

Syksyn sadekelien saapuessa kannattaa kerrata, miten vesiliirtoon joutumista voi estää ja miten tulee toimia, jos kaikesta huolimatta vesiliirto yllättää. Nyt on myös oikea aika tarkastaa renkaat: riittääkö urasyvyys vielä syksyn ajoihin, vai onko aika hankkia uudet kesärenkaat?

Märillä teillä ja erityisesti kovalla sateella vesiliirtoon joutuminen on liikenteessä merkittävä riski. Kun renkaan pintakuvio ei enää kykene syrjäyttämään kaikkea renkaan ja tien välissä olevaa vettä, tuntuma renkaan ja ajoalustan väliltä katoaa. Auto nousee vesipatjan päälle eikä enää ole kuljettajan hallinnassa.

– Nyt on hyvä aika tarkastaa kesärenkaiden kunto syksyä varten, sillä riittävä urasyvyys on keskeisin vesiliirtoriskiä vähentävä tekijä. Renkaiden kuluneisuuden huomaa viimeistään siitä, että märällä tiellä autoa on vaikea hallita, mutta renkaat kannattaisi ehdottomasti vaihtaa jo ennen kuin ne ovat niin kuluneet, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Mitä vähemmän urasyvyyttä on jäljellä, sitä matalammassa nopeudessa renkaan pito tiestä katoaa. Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle 4 millimetriä. Tekniikan Maailman (6/2020) testissä kuluneella renkaalla (urasyvyys 2,5 mm) joutui vesiliirtoon yli 15 km/h alemmalla nopeudella kuin uudella renkaalla ajettaessa.

Renkaiden kunto, ennakointi ja maltti ovat turvallisen sadeajon avaimet

Tiellä olevan veden määrän ja renkaiden urasyvyyden lisäksi vesiliirron syntyyn vaikuttavat myös ajonopeus ja tien kunto. Hyvätkään renkaat eivät auta, jos nopeutta on liikaa. Ennakoinnilla ja omalla ajokäyttäytymisellä voi vaikuttaa vesiliirtoriskiin huomattavasti.

Matti Morri listaa seitsemän seikkaa, jotka auttavat estämään vesiliirtoon joutumista sekä toimimaan oikein, jos vesiliirtoon kaikesta huolimatta joutuu:

Exit mobile version