Site icon OhoTV Suomi

Mikko Heikkilälle uran toinen WRC3-podium: “Tavoite on saavutettu”

Mikko Heikkilä ja kartanlukija Topi Luhtinen WRC Rally Estoniassa sunnuntaina 18.7. Kuva: Hannu Rainamo/Hannuphoto

Mikko Heikkilä on ajanut kolmanneksi kovatasoisessa WRC3-luokassa rallin maailmanmestaruussarjan kauden seitsemännessä osakilpailussa WRC Rally Estoniassa. Kyseessä on Heikkilä uran toinen WRC-kilpailu, ja samalla toinen podium-sijoitus WRC3-luokassa.

Mikko Heikkilä, 29, kartanlukijansa Topi Luhtisen, 26, kanssa, ovat ajaneet WRC Rally Estoniassa kolmanneksi. Viron MM-ralli oli Heikkilälle uran toinen rallin maailmanmestaruussarja WRC:n osakilpailu, ja samalla toinen top 3-sijoitus. Uransa ensimmäisen WRC-podiumin Heikkilä saavutti aiemmin tänä vuonna ajetussa WRC Arctic Rally Finlandissa Rovaniemellä. 

– Tavoite on saavutettu, mutta vauhtia pitäisi saada vielä kehitettyä. Koitetaan oppia ja parantaa jatkossa. Positiivista on, että saatiin lauantaina nostettua vauhtia ja vältettiin vaurioita ja ongelmia, hän totesi.

Kilpailu alkoi torstaina lyhyellä yleisöerikoiskokeella, jolla Heikkilä oli seitsemäs. Perjantaina Heikkilä nousi WRC3-luokassa viidenneksi päivähuoltoon tultaessa. Yötauolle mentäessä Heikkilän sijoitus oli kuudes. 

– Vauhti ei ole siellä, missä haluttiin, mutta podium on kuitenkin tavoitettavissa ja siitä ajetaan, hän kommentoi tuolloin. 

Lauantain ensimmäisen lenkin Heikkilä aloitti vahvasti nousemalla viidenneksi luokassaan. Kolmanneksi nopeimmat ajat erikoiskokeilla 12 ja 13 sekä kanssakilpailijoiden epäonni nostivat Heikkilän kolmanneksi päivähuoltoon tultaessa. 

– Kato on käynyt meidän edestä ja ollaan nyt kolmantena, joten sijoitus on tavoitteen mukainen. Toisella ajokerralla urat tulevat olemaan syvät, joten täytyy olla todella tarkkana. 

Aamun erikoiskokeet ajettiin toistamiseen iltapäivällä, jolloin vahva urittuminen muodostui haasteeksi. Teiden huonontunut kunto ei kuitenkaan aiheuttanut ongelmia Heikkilälle, joka ajoi erikoiskokeelle 14 neljänneksi nopeimman ajan ja erikoiskokeilla 15-17 Heikkilä oli toiseksi nopein. Päivän päättäneen lyhyen yleisöerikoiskokeen jälkeen Heikkilä oli yötauolle mentäessä kolmantena ja kiinni uransa toisessa WRC3-luokan podiumissa. 

– Ajettiin nyt parempia aikoja ja ajo alkaa näyttää valoisammalta. Parannusta on havaittavissa aikaisempaan ajokertaan verrattuna. Lenkin kahdella ensimmäisellä pätkällä oli sellaiset urat, ettei olla nähtykään. Mitään isoja lyöntejä ei autoon onneksi tullut, päästiin kunnialla läpi. 

Sunnuntain Heikkilä aloitti kolmanneksi nopeimmalla ajalla päivän avauserikoiskokeelle numero 19 ja jatkoi samaa vauhtia erikoiskokeella 20. Viidenneksi nopein aika ennen taukoa tarkoitti vankistettua kolmatta sijaa. 

– Ajettiin turvallisesti läpi, ei mitenkään hirveästi yrittämällä. Tarkasti yritettiin tulla. Tehdään pieniä muutoksia omaan ajamiseen ensimmäisen ajokerran pohjalta ja jatketaan samalla tavalla myös loput kolme pätkää. 

Kolmanneksi viimeisellä sekä viimeistä edeltävällä erikoiskokeella Heikkilä ajoi kolmanneksi nopeimman ajan ja viimeiselle Power Stagelle viidenneksi varmistaen uransa toisesta MM-rallista podium-sijoituksen. 

– Varsinkin viimeistä edellisen pätkän yritin tulla reippaasti, mutta viimeinen oli jo niin huimassa kunnossa, että tultiin vain läpi tavoitteena selvitä maaliin. Sijoitus oli tavoitteiden mukainen, mutta vauhti ei kuitenkaan ollut ihan sitä mitä ajattelin. Kilpailu oli muuten hyvä, saatiin paljon oppia ja kokemusta tulevaan ja parannetaan niiden perusteella jatkossa. Topi, huollon väki ja kaikki muut tekivät todella paljon töitä tämän tuloksen eteen ja kiitokset heille siitä. 

WRC-osakilpailuun osallistuminen vaatii todella paljon. Heikkilän uran toinen MM-ralli toteutui yhteistyökumppaneiden laajan tuen ansiosta.

– Olen kiitollinen, että päästiin tänne ajamaan ja kotiin tuliaisina on tavoitteen mukainen sijoitus. Kiitokset kaikille yhteistyökumppaneilleni sekä TGS:n tiimille. Näistä asetelmista on hyvä lähteä jatkamaan ajamista Lahden SM-rallissa elokuun puolivälissä, hän lausui.

Lähde: Mikko Heikkilä Racing -tiedotus

Exit mobile version