OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Vaivaako korkea kolesteroli? Lue vinkit ruokavalion keventämiseen

Joulu kolkuttelee aivan nurkan takana ja monissa keittiöissä joulun herkuista nautitaan jo useampaan kertaan ennen itse juhlaa. Jouluruoka on tunnetusti raskasta ja joulun jälkeen monilla käyntiin lähteekin kevyempi uusi vuosi, ainakin joksikin aikaa. Uusi vuosi, uusi minä on monille tuttu lausahdus ja uuden vuoden lupauksiin sisältyy varsin usein jotain ruokavalioon tai liikuntaan liittyvää.

Monet suomalaiset ruoat ovat tuhteja eikä rasvan ja kerman käytön suhteen pihistellä. Maukkaat ruoat ovat monien mieleen, mutta usealla ongelmaksi nousee kolesteroliarvojen kohoaminen. Kohonneet arvot eivät näy tai tunnu välttämättä mitenkään ulospäin, vaan ne käyvät ilmi vain verikokeiden avulla. Samaan tyyliin päivittäiset vedonlyöntivihjeet löytyvät vain etsimällä.

Mikä on sopiva määrä kolesterolia?

Jos kolesterolia on tullut mitattua aikaisemmin, ovat hyvä sekä huono kolesteroli luultavasti tuttuja käsitteitä. Näiden lisäksi verikokeiden avulla saadaan selville kokonaiskolesteroli sekä triglyseridien pitoisuus.

Kokonaiskolesterolin, eli hyvän sekä huonon kolesterolin kokonaisuudessaan, tulisi olla alle 5 mmol/l. HDL eli hyvä kolesteroli tulisi olla naisilla vähintään 1,20 mmol/l ja miehillä yli 1,0 mmol/l. Huono kolesteroli eli LDL tulisi olla alle 3 mmol/l.

Kolesteroliarvoja on hyvä seurata, sillä kohonneet arvot kasvattavat riskiä sydän- ja verisuonitaudeille. Liika kolesteroli alkaa kertyä verisuonten seinämiin ja se käytännössä vaikeuttaa veren kulkua elimistössä.

Kolesteroliarvoni ovat kohonneet, mitä voin tehdä?

Kolesteroliarvojen arvioidaan olevan koholla jopa lähes joka toisella suomalaisella, joten et ole vaivasi kanssa yksin. Kohonnut kolesteroli vaatii muutoksia ruokavalion sekä liikunnan suhteen, mutta hyvä uutinen on se, että tuloksia voi nähdä jopa vain muutaman viikon jälkeen!

Tärkeintä on kiinnittää huomiota ravinnosta saatavan kovan rasvan määrään. Kovaa rasvaa löytyy erityisesti punaisesta lihasta, täysmaidosta sekä rasvaisista maitotuotteista, kuten jogurteista. Myös useat leivonnaiset sekä suklaa pitävät sisällään suuret määrät tyydyttyneitä rasvoja.

Ruokaostoksille lähtiessä onkin hyvä tutkailla ruokien ravintosisältöjä. Mitään ei tarvitse välttämättä täysin jättää pois ruokavaliosta, tilalle on hyvä ottaa kevyempiä vaihtoehtoja.

On myös tärkeää, ettei rasvoja jätetä kokonaan ruokavalion ulkopuolelle. Keho tarvitsee rasvoja, mutta kovan rasvan sijaan on hyvä keskittyä pehmeisiin rasvoihin. Hyviä rasvoja saa muun muassa avokadosta, pähkinöistä sekä öljyistä (pois lukien kookosrasva sekä palmuöljy).  Yksi hyvä keino kolesterolia vastaan ovat myös kaurahiutaleet sekä kauraleseet.

Kolesterolin alentamisen apuna voi käyttää kasvisteroleita sisältäviä tuotteita

Kasvisteroleita tai kasvistanoleita sisältävät tuotteet auttavat pienentämään kolesterolia, sillä ne vaikeuttavat kolesterolin imeytymistä verenkiertoon. Näitä voi löytää esimerkiksi leivän päälle käytettävistä margariineistä/levitteistä, jogurteista sekä juotavista välipaloista. Pakkauksissa kerrotaan selkeästi vaikutuksista kolesteroliin ja näitä löytyy useita erilaisia kaupan kylmähyllyiltä.

Jos ruokavaliolla ja liikunnalla ei saada tarpeeksi tehokkaasti muutoksia aikaiseksi, voi lääkehoito tulla tarpeeseen. Kyseinen tilanne voi tulla myös eteen henkilöillä, joilla on tilanteessa sukurasite. Korkeat kolesteroliarvot periytyvät vanhemmilta lapsille varsin helposti.

Lääkehoito vaatii yleensä lääkitystä loppuelämän ajaksi, jos pelkkä ravinto ja liikunnan lisääminen yksistään eivät auta.

Kolesteroliarvoja kannattaa alkaa seuraamaan viimeistään 40-vuotiaana

Kuten jo alussa todettua, ei korkeaa kolesterolia voi havaita useinkaan ulospäin, vaan ne selviävät vain verikokeiden avulla. Kolesteroliarvoja on hyvä alkaa seuraamaan viimeistään 40-vuotiaana, mutta aikaisempaa seurantaa suositellaan heille, joiden vanhemmilla on korkeaa kolesterolia ja/tai lääkitystä siihen.

Jos tarvetta kolesteroliarvojen alentamiselle löytyy, voi tulosten varsin nopea näkyminen auttaa monia motivoitumaan muutosta varten. Kaikesta ei tarvitse luopua ja herkutella saa myös rasvaisemmilla ruoilla, mutta arkiruokailut ja liikunta viikoittain olisi hyvä saada tietylle tasolle, jotta keho ja sydän jaksavat terveenä pitkään.