OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

3 hyödyllistä tapaa, jotka auttavat selviytymään pettymyksistä

Kahden vuoden pandemian jälkeen tunnelin päässä alkoi jo näkyä valoa, mutta sitten Omicron sekoitti pakan. Ihmiset suuntasivat sankoin joukoin ottamaan kolmatta rokoteannosta siinä toivossa, että sen jälkeen elämä palautuisi vihdoin ennalleen, mutta ennen kuin kukaan ehti tajuta, mitä oli tapahtunut, Ukrainan kriisi järisytti maailmaa.

Viime vuodet ovat olleet jatkuvaa toivon heräämisen ja sitä seuraavien pettymysten vuoristorataa. Toivoa tulevaan antavat suunnitelmat ovat peruuntuneet kerta toisensa jälkeen ja kulman takaa on ilmestynyt aina vain uusia ongelmia. Pettymysten käsitteleminen ole koskaan helppoa, mutta onneksi olemme oppineet luomaan erilaisia selviytymismekanismeja, joiden avulla iskuista toipuminen sujuu ainakin hitusen kivuttomammin.

Hakeudu flow-tilaan

Käyttäytymistieteen professori Mica Estrada kirjoittaa Psychology Today -lehdessä, että meidän on aina pyrittävä tekemään henkisen hyvinvointimme kannalta parhaita päätöksiä, olivat ulkoiset olosuhteet sitten millaiset tahansa.

Flow on keskittymistila, jossa ihminen kykenee uppoutumaan tekemiseen täysin. Flow-tilassa maailman murheet katoavat hetkeksi, joten ei ole ihme, että flow’ta useammin kokevat ihmiset ovat myös onnellisimpia. Estrada kehottaakin etsimään flow-tilaan vieviä aktiviteetteja. Se voi olla luonnossa liikkumista, tanssimista, lukemista tai jopa mielekkään työn tekemistä.

– Tee sille tilaa kalenteriisi. Jos sinulla ei ole riittävästi vapaita tunteja, sitoudu edes 10 minuuttiin, Estrada sanoo.

Harjoita kiltteyttä

Tutkimusten mukaan ystävälliset teot voivat hyödyttää tekijäänsä yhtä paljon kuin vastaanottavaa osapuolta. Vaikka olisit ahdistunut tai ärsyyntynyt, älä jää vellomaan negatiivisiin tunteisiin, vaan kanavoi voimakkaiden tunteiden tuottama energialataus hyvän tekemiseen. Jos suunniteltu ilta ulkona peruuntuu, isännöi kavereille ikimuistoinen ilta omassa kodissasi. Jos sekään ei onnistu, sopikaa tekevänne jotain hauskaa seuraavalla viikolla. Uusien suunnitelmien tekeminen auttaa palauttamaan hallinnan tunteen silloin, kun asiat eivät ole menneet odotustesi mukaan.

Kirjoita ajatuksesi ylös

Päiväkirjan kirjoittaminen, aamusivut ja vapaa kirjoittaminen eivät ole pelkkää someajan höpönlöpöä. Rutiininomainen ajatusten kirjoittaminen todella auttaa jäsentämään omia tunteita.

– Se on voimakas työkalu, joka voi auttaa havaitsemaan sellaisia ajatusmalleja, jotka eivät välttämättä palvele hyvinvointiasi ja terveyttäsi, Estrada selittää.

Se ei tietenkään tarkoita, että kirjoittamisen pitäisi olla pelkkää positiivista sanahelinää; Jos tunnet katkeruutta, vihaa tai turhautumista, älä pelkää purkaa niitä paperille.

– Kirjailija Julia Cameron suosittelee kirjoittamaan aamusivut joka päivä useamman viikon ajan, jotta kaikki sisälläsi jumittavat tunteet pääsevät ulos. Kokeilin tätä vuosia sitten ja mullisti elämäni, Estrada ylistää.

Lähde: Psychology Today, Stylist