Site icon OhoTV Suomi

Joka toinen ajaa renkaansa loppuun: katso tärpit liikenteeseen

Kuva: Autonrengasliitto ry

Kun kesän aurinko väistyy sateiden tieltä, lain minimirajalle ajetulla renkaalla ajaminen vaatii ääretöntä varovaisuutta. Autonrengasliiton mukaan kuluneiden renkaiden uusiminen ajoissa on halpa henkivakuutus.

Suomalaisten autoilijoiden tapa käsitellä renkaitaan jättää toivomisen varaa. Autonrengasliiton tämän vuoden kuluttajatutkimuksesta käy ilmi, että lähes puolet (48%) ajaa vanhat renkaansa loppuun ennen uusien hankkimista. Kuljettajista 45% aikoo kuluttaa myös uudet renkaansa aivan loppuun ennen niiden uusimista.

– Tieto on aika hurja. Vaikka rengas on vielä urasyvyydeltään lain mukainen, sen ohjattavuus- ja jarrutusominaisuudet märällä kelillä ovat alkaneet huonontua merkittävästi jo tuhansia kilometrejä aikaisemmin, sanoo Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora.

Lain mukaan kesärenkaan urien pitää olla vähintään 1,6 mm syvät. Turvallisena urasyvyytenä vesikelillä pidetään 4 mm. Tätä matalammilla urilla vesi ei enää pääse poistumaan renkaan ja tien välistä, ja vesiliirron riski kasvaa.

– Vain joka neljäs autoilija tietää turvasyvyyden. Auto on suomalaisille rakas ja arjessa tärkeä kulkuväline, joten renkaisiin liittyvät turvallisuustekijät voitaisiin tuntea paremminkin, Nuora lisää.

Oikeat aurauskulmat antavat renkaalle pitkän iän

Autonrengasliiton Kuluttajatutkimuksen mukaan autoilijoille voi antaa myös kiitosta. Entistä useampi on kiinnostunut tarkastuttamaan rengasliikkeessä autonsa aurauskulmat.

– Nopealla toimenpiteellä aurauskulmat saadaan jiiriin. Pyöränkulmien oikealla asennolla renkaan käyttöikä kasvaa huomattavasti, Nuora toteaa.

Oireita aurauskulmien virheasennosta ovat etenkin maantienopeuksissa havaittava levoton ajotuntuma sekä renkaan epätasainen kuluminen vain toiselta olalta eli reunalta. Virheasennot heikentävät auton hallittavuutta, lisäävät polttoaineen kulutusta ja kuluttavat rengasta.

– Nykyautot ovat hienoja mutta myös säädöiltään herkkiä, eikä aurauskulmien virheasennon syntymiseksi tarvita välttämättä routamonttuun ajamista kummempaa iskua. Aurauskulmat olisikin hyvä tarkistuttaa parin vuoden välein.

Autoliiton seitsemän tärppiä liikenteeseen:

Lähde: Autonrengasliitto ry

Exit mobile version