OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

25 vuotta M/S Estonian tuhoisasta onnettomuudesta

Syyskuun 28. päivä vuonna 1994 saatettiin ihmisten tietoon uutinen Itämerellä tapahtuneesta suuronnettomuudesta. Hieman ennen kello 2.00 yöllä autolautta M/S Estonia upposi kovassa merenkäynnissä, vieden merenpohjaan mukanaan yli 800 henkeä. Tänä lauantaina tapahtumasta tulee kuluneeksi 25 vuotta ja se on edelleen Euroopan rauhanajan tuhoisin merionnettomuus.

Vuonna 1980 valmistunut alus ehti seilata Ruotsin, Suomen ja Viron maisemissa useammalla eri nimellä, ennen kuin se päätyi Estlinen omistukseen ja Tallinna-Tukholma -reitille vuonna 1993. Onnettomuusyönä oli voimakas syysmyrsky, jonka vuoksi virallisen onnettomuusraportin mukaan laivan keulavisiiri repesi irti lähellä Turun saaristoa. Aluksen autokannelle alkoi tulvia vettä, minkä seurauksena laiva kallistui 30-40 asteen verran. Estonia upposi nopeasti, alle tunnissa, eikä sen pelastamiseksi voitu tehdä enää mitään. Laivan hylky sijaitsee noin 80 metrin syvyydessä, 40 kilometrin päässä Utön saarelta.

M/S Estonian matkustajista pelastui vain 94 ja miehistön jäseniä 43. Moni jäi loukkuun laivan sisälle joko shokin, rynnivien ihmisten tai lentävien tavaroiden takia. Varsinaista hälytystä tai ohjeita ei annettu – lukuun ottamatta yhtä heikkoa naisen äänellä tehtyä “häire, häire” –kuulutusta kello 1.20. Miehistölle annettiin jonkinlainen pelastusvenehälytys sekä jostain syystä myös palohälytys. Samoihin aikoihin aluksen perämiehet saivat lähetettyä varageneraattorin varassa mayday-kutsun, vaikka Estonialla oli jo isompi sähkökatkos. Viking Mariella sekä Silja Europa olivat Estoniaan radioyhteydessä ja olivat matkalla apuun. Estonian viimeinen mayday-kutsu kuultiin kello 1.29.

Onnettomuuden jälkeen autolauttojen keulaportteihin alettiin kiinnittää aiempaa enemmän huomiota ja lukituksia sekä niiden valvontaa tiukennettiin. Toki onnettomuus on kirvoittanut myös lukuisia salaliittoteorioita laivan upottaneesta pommista aina sukellusveneeseen asti. Nämä väitteet on viranomaisten osalta todistettu vääriksi. Onnettomuustutkintakeskus selvitti turman syyksi nimenomaan sen, ettei aluksen keulavisiiri kestänyt aaltojen aiheuttamaa kuormitusta. Useammassa maassa on säädetty kansallinen laki, joka estää sukellusten tekemisen, vainajien tai omaisuuden nostamisen Estonian hylystä vedoten hautarauhan rikkomiseen.

”Todella pahalta, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä.” – Viimeinen Estonialta lähetetty mayday-kutsu

Lauantaina Tallinnassa pidetään muistotilaisuus M/S Estonian uhreille. Kaupungissa on myös kuvanveistäjä Villu Jaanisoon ja arkkitehti Jorma Mukalan tekemä muistomerkki, “Katkennut linja”. Teos sijaitsee lähellä vanhaa kaupunkia, sataman puolella.

Kuvituskuva: Pixabay