OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kilparadalta katukäyttöön: Jaguar parantaa palkittua I-PACE täyssähköautoa kilpasarjan opein

Jaguar antaa I-PACE asiakkailleen varhaisen joululahjan veloituksettoman päivityksen muodossa, joka parantaa täyssähköauton käytännön toimintamatkaa

Insinöörit ovat käyttäneet Jaguar I-PACE eTROPHY kilpasarjasarjassa hyödynnettyjä edistyksellisiä teknisiä oivalluksia akusto-, lämmönohjaus- ja AWD-järjestelmien hallinnan optimoimiseksi, joilla voidaan parantaa koko sähköisen voimalinjan tehokkuutta.

Jaguar teki historiaa vuonna 2018 luomalla I-PACE eTROPHY sarjan – maailman ensimmäisen sarjatuotantomalleihin perustuvien täyssähköautojen kansainvälisen kilpailusarjan. Se vahvistaa sitoutumista sähköautokilpailuihin hyödyntäen samalla teknistä asiantuntemusta tulevaisuuden sähköautojen kehittämiseksi osana ‘Race to Innovate’ missiota. Sarja vie täyssähkö SUV:n äärimmäisiin käyttöolosuhteisiin, ja ensimmäinen kilpailukausi antoi kriittisiä oppeja akuston ja vääntömomentin hallintajärjestelmien kestävyydelle ja lämmönhallinnalle.

Jatkuvassa pyrkimyksessä parantaa asiakaskokemusta, Jaguar-insinöörit ovat myös analysoineet tietoja yli 80 miljoonasta kilometristä todellisia ajomatkoja ympäri maailmaa. Auton suorituskyvyn jokainen osa-alue otetaan huomioon järjestelmien optimaalisen suorituskyvyn hyödyntämiseksi ja tehokkuuden maksimoimiseksi.

”Jaguar I-PACE eTROPHY on tuottanut valtavan määrän tietoja analysoitavaksi, ja ratakilpailuissa saavutettuja hyötyjä käytetään nyt asiakkaiden autoihin ja parannetaan heidän ajokokemustaan edelleen. Uudet ohjelmistopäivitykset optimoivat voimansiirron ohjausjärjestelmät tehokkuuden parantamiseksi ja mahdollistavat I-PACE-kuljettajien ajon yhdellä latauksella vielä pidempään ilman komponenttien muutoksia – auto todellakin paranee iän myötä.” kertoo Stephen Boulter, I-PACE Vehicle Engineering Manager.

Nelivetoinen I-PACE on Jaguarin ensimmäinen täyssähköauto ja sen toimintamatka on jopa 470 km 90kWh: n litium-ioni-akun yhdellä latauksella (WLTP-sykli). Vaikka uusi ohjelmistopäivitys ei muuta virallisesti sertifioitua toimintamatkaa, eTROPHY-analyysin avulla kehitetyt marginaaliset hyödyt antavat asiakkaille mahdollisuuden jopa 8% parannukseen käyttöolosuhteiden mukaan. Tämä vastaa potentiaalista 20 km:n käytännön toimintamatkan lisäystä.

eTROPHY-sarjasta johdetut muutokset sisältävät:

• Neliveto: Muutokset etu- ja takamoottorien vääntömomentin jakoon tuottavat paremman tehokkuuden ajettaessa ECO-tilassa – järjestelmä tuottaa silti jatkuvan nelivedon

• Lämmönhallinta: Hienosäädöt lämmönhallinnan ohjausjärjestelmässä parantavat aktiivisen säleikön toimintaa, sulkemalla säleikkö useammin aerodynaaminen suorituskyky paranee

• Akun kapasiteetti: Päivitykset antavat akun käydä alhaisemmassa varaustilassa kuin aikaisemmin vaikuttamatta ajettavuuteen, kestävyyteen tai suorituskykyyn

Muita parannuksia ajomatkojen data-analyysin pohjalta:

• Regeneratiivinen jarrutus: Ajoneuvon jarrut keräävät energiaa tehokkaammin, kun akun varaus on suuri ja jarrutusenergian talteenottoa on lisätty pienemmillä ajonopeuksilla, jolla parannetaan tehokkuutta ja toimintamatkaa.

• Toimintamatkalaskuri: Ennustetun toimintamatkan laskenta-algoritmin muutokset tuottavat tarkemman ja johdonmukaisemman arvion auton toimintamatkasta, samalla kun se huomioi paremmin yksilön ajotapaa.

Teksti: Jaguar Finland & Baltics