OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Unsplash.com

Hollywood-tähdet innostuivat meikittömyydestä – asiantuntijat kehottavat suhtautumaan upeisiin kuviin varauksella

Meikittömyys ja itsensä hyväksyminen ovat olleet nousevia trendejä jo jonkin aikaa ja myös Hollywoodissa on alettu liputtaa yhä enemmän luonnollisen kauneuden puolesta. Nyt, kun ihmiset ympäri maailmaa viettävät aikaa kotona, sosiaalinen media on suorastaan pursunnut meikittömiä selfieitä. Julkkikset, kuten Julia Roberts, Drew Barrymore, Gwyneth Paltrow ja Halle Berry, ovat julkaisseet upeita kuvia itsestään kotioloissa. Punaisten mattojen iltapukujen ja voimakkaan meikin tilalle ovat ilmestyneet oloasut ja kuulaana hehkuva iho. Kauneusalan asiantuntijat kuitenkin muistuttavat, että sosiaalisen median meikittömiin kuviin on syytä suhtautua varauksella.

Dazed Beauty-lehden päätoimittaja Bunny Kinney tietää, että #nomakeup-hashtagin taustalta löytyy usein brändäämistä ja politiikkaa.

– Vaikutusvaltaiset naiset haluavat osoittaa pelottomuutta, solidaarisuutta ja rohkaista kaikkia hyväksymään itsensä juuri sellaisina kuin he ovat. Se on hyvin vakuuttavaa, hän sanoo.

Asiassa on kuitenkin yksi mutta.

– Yleisö alkaa helposti verrata itseään vaikuttajiin. He ottavat tarkkaan harkitut ja kontrolloidusti luodut kuvat täydestä, ilman ymmärrystä siitä, mitä kulissien takana todella tapahtuu, hän lisää.

Ja kulisseissahan tapahtuu. Se, että näyttää Instagram-kelpoiselta myös meikittömänä, vaatii vaivannäköä. Itse asiassa meikittömän ilmeen aikaansaaminen on usein yhtä pitkä ja monimutkainen prosessi kuin viimeisen päälle laitetun iltatyylin luominen. Hollywoodin kaunottaret panostavat ulkonäköönsä summia, jotka saisivat tavallisen tallaajan pään pyörälle. Kalliit kampaajat ja kosmetologit, joiden vastaanotolla julkkikset vierailevat säännöllisesti, ovat alansa huippuja. Osa tähdistä turvautuu myös plastiikkakirurgin vastaanotolla tehtäviin esteettisiin hoitoihin.

https://www.instagram.com/p/BzXv67VFmll/
https://www.instagram.com/p/B-QPxBPjhVu/

“Edes minä en näytä tältä”

Kulissit alkoivat kaatua viimeistään vuonna 2018, kun fani jakoi kuvan kauneusvaikuttaja Gina Shkedasta. Oheen hän lisäsi aihetunnisteen #naturalbeauty. Kaunotar, jolla on Instagramissa yli 880 000 seuraajaa, kuitenkin puuttui keskusteluun paljastamalla, ettei hänen ulkonäkönsä suinkaan ole luonnon suomaa.

– Tyttö hyvä, minulla on microblading-kulmakarvat, ripsipidennykset ja täytettä huulissa. Edes minä en näytä oikeasti tältä, Shkeda kirjoitti Twitterissä.

https://www.instagram.com/p/BSScZgLDzGp/?utm_source=ig_embed

Hänen rehellisyytensä sai kiitosta fanien joukossa. Silti sosiaalisen median “meikittömiin” kuviin liittyy yhä paljon silmänkääntötemppuja, kuten ovelia kuvakulmia ja filttereitä.

– Ihmiset arvostavat sitä, että oikea iho näytetään epätäydellisenä, sillä se luo yhtäläisyyden tunnetta ja samaistuttavuutta. Nämä ovat kaksi elementtiä, jotka jäävät liian usein puuttumaan suodatetuista ja käsitellyistä kuvista, joihin me törmäämme sosiaalisessa mediassa päivittäin, muistuttaa kauneusasiantuntija Rachel Anise The Guardianissa.

Oikeaan suuntaan

Luonnollisuuden palvonnan yhtenä katalyyttina toimi Leandra Medine Cohenin vuonna 2014 julkaisema kirjoitus, Why I Don’t Wear Make Up. Siinä puhuttiin ennen kaikkea itsensä hyväksymisestä.

– Olen tyytyväinen siihen, miltä näytän. En vihaa peilikuvaani, nainen kirjoitti.

Kauneusbloggaaja Kadeeja Khan alkoi julkaista rehellisiä kuvia aknestaan tavoitteenaan edistää aitoa ihopositiivisuutta.

– Haluan seuraajieni ymmärtävän, että vaikka sinulla ei olisi “täydellistä ihoa tai täydellistä vartaloa”, se on täysin normaalia. Täydellisyyttä ei ole olemassakaan, hän julisti.

Vaikka myös #nomakeup-selfieihin liittyy yhä paljon ulkonäköpaineita, tulevaisuudennäkymiä ennustavan Fashion Snoopsin edustaja Charlotte Delobelle arvelee, että “rehellisyys, aitous ja avoimuus” tulevat nousemaan entistä vahvemmin kunniaan. Meikittömyyden ja luonnonkosmetiikan alati kasvava suosio onkin epäilemättä viemässä kauneusalaa naturellimpaan suuntaan.

Lähde: The Guardian, Instagram