OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

19 HEIKKILA Mikko (FIN), ARPIAINEN Henri (FIN), TGS Worldwide, Skoda Fabia rally 2 evo, action during the 2020 Rally Liepaja, 2nd round of the 2020 FIA European Rally Championship, from August 14 to 16, 2020 in Liepaja, Latvia - Photo Thomas Fenetre / DPPI

Mikko Heikkilä kirjautti EM-debyytistään hienon pistepotin ja arvokkaita kilometrejä

ASV:n tukeman Mikko Heikkilän uran ensimmäinen kilpailu ulkomailla ja debyytti rallin EM-sarjassa päättyi kahden ajopäivän ja kymmenen erikoiskokeen urakoinnin jälkeen yleiskilpailun kahdeksanteen sijaan.

Rallin EM-sarjan kauden toinen osakilpailu Latviassa viime viikonloppuna, Liepaja Ralli, oli samalla myös Mikko Heikkilälle, 28, uran ensimmäinen kilpailu ulkomailla ja EM-debyytti. Lauantain jälkeen Heikkilä yhdessä kertanlukijansa Henri Arpiaisen olivat yleiskilpailussa sijalla kahdeksan ja kun kilpailu sunnuntaina päättyi, oli sijoitus myös maalissa kahdeksas. Tuoreeltaan maaliin tulon jälkeen Heikkilän ajatukset olivat kaksijakoiset.

– Ei nyt mitään riemunkiljahduksia tullut viimeisen pätkän maalissa. Vähän harmitti lauantai, kun tuli niin paljon virheitä. Vaikka tavoite olikin maaliin pääsy ja jossain sanoin ennen kilpailua, että sijoitus kympin sakkiin, niin tietysti pitäisi olla tyytyväinen. Mutta tosiaan nuo virheet harmittaa. Ja yhdessä hypyssä lauantaina kartturin selkä otti osumaa, se oli harmi kanssa, Heikkilä kertasi viikonlopun tapahtumia.

Sunnuntaina ohjelmassa oli kuusi erikoiskoetta. Heikkilän paras suoritus toisena ajopäivänä sijoituksellisesti ja kuljettajan omien sanojen mukaan myös ajollisesti tuli kilpailun kolmanneksi viimeisellä erikoiskokeella.

– Oltiin kolmantena reitillä, niin ensimmäisellä lenkillä oli aika liukasta. Päivän ensimmäinen pätkä kun ajettiin sitten toiseen kertaan, niin se tuli hyvin, kun tie oli puhtaampi. Siellä saatiin hyvä aika. Sitten alkoi olemaan renkaat aika loppu, niin päätin, että en lähde yrittämään enää urotekoja, tultiin vain järkevästi maaliin. Ajo oli parempaa kuin lauantaina, mutta toki yritystäkin oli vähemmän, riskien ottaminen kun olisi ollut turhaa, Heikkilä korosti.

Heikkilä kirjautti EM-debyytistään 13 pisteen saaliin, jotka oikeuttavat kahden ajetun osakilpailun jälkeen EM-sarjan pistetaulukossa 10. sijaan. Viikonlopun ehdottomasti kovimmat suoritukset Heikkilän osalta olivat perjantain aika-ajojen neljäs sija, sekä kilpailun ensimmäiseltä erikoiskokeelta lauantaina tullut neljäs sija.

– Ne pari onnistumista, niin niihin voi olla tyytyväinen. En tiedä onko se liikaa sanottu, mutta jos kaikki onnistuu, niin nyt kyllä näki, että kyyti riittää viiden-kuuden joukkoon. Mutta se vaatii, että kaikki onnistuu ja se taas tulee kokemuksen ja kilometrien kautta. Lisää pitää vielä oppia, Heikkilä myönsi.

Heikkilä oli ajanut ennen Latvian EM-rallia vain kuusi kilpailua nelivetokalustolla ja nyt alla olleella TGS Worldwide -tiimin Skoda Fabia R5 -auton viimeisimmällä kehitysversiolla, Evolla, nurmijärveläinen oli ajanut aiemmin vain yhdet testit. Selvää siis oli, että kovatasoisessa EM-rallissa Heikkilän kokemusero kovimpiin kilpakumppaneihin oli valtava, olihan mukana muun muassa sellaisia MM- ja EM-sarjan konkareita kuin Mads Östberg, Alexey Lukyanuk ja Craig Breen.

– Ennen kilpailua ei osannut yhtään sanoa, että ehtiikö kertaakaan edes kympin sakkiin. Nyt kun näki, että ehtii, niin ilman muuta nälkä kasvaa syödessä. Haluan kehittyä lisää ja toivottavasti jatkossakin päästäisiin ajamaan näitä kisoja. Kouvolaa ajatellen tämä oli kyllä todella hyvä treeni, saatiin hyvät kilometrit täältä. Nyt on paljon helpompi lähteä jatkamaan SM-sarjaa, Heikkilä muistutti ja vahvisti, että myös Kouvolan SM-rallissa hän kilpailee Evolla.

Heikkilän osalta tie EM-debyyttiin ja siellä yleiskilpailun top10-sijoitukseen on tapahtunut varsin nopeasti. Kahdeksan vuotta sitten rallidebyytissä kalusto oli hieman erilaista kuin nyt ja aina vuoteen 2018 asti Heikkilän ajamissa ralliautoissa vetäviä pyöriä oli vain kaksi. Nelivetodebyytin ja EM-debyytin väliin mahtui aikaa parisen vuotta.

– Onhan tämä homma muuttunut aika paljon. Silloin aikoinaan kun ajettiin Ladalla ja mietittiin, että miten saataisiin bensaa tankkiin, niin nyt on sitten tälläiset vehkeet alla ja ollaan EM-sarjassa. Onhan tämä homma kasvanut. Hienoa, että saa tälläisen mahdollisuuden, sitä pitää muistaa arvostaa, Heikkilä päätti ja lähetti lopuksi vielä kiitos terveiset kaikille yhteistyökumppaneille, sekä kannattajille.

Kouvolan SM-ralli ajetaan lauantaina 5. syyskuuta. Rallin SM-sarja päättyy syyskuun viimeisenä viikonloppuna ajettavaan Seinäjoen SM-ralliin, Pohjanmaa Ralliin.

Latvian EM-rallin yleiskilpailun lopputulokset

1) Oliver Solberg (SWE) Volkswagen Polo GTI R5 1.27.23,0
2) Mads Östberg (NOR) Citroen C3 R5 + 20,1
3) Alexey Lukyanuk (RUS) Citroen C3 R5 + 37,2
4) Eerik Pietarinen Skoda Fabia R5 + 1.34,1
5) Craig Breen (IRL) Hyundai i20 R5 + 1.51,3
6) Emil Lindholm Skoda Fabia Rally2 Evo + 1.53,1
7) Gregoire Munster (LUX) Hyundai i20 R5 + 2.19,7
8) Mikko Heikkilä Skoda Fabia Rally2 Evo + 2.35,9
9) Efren Llarena (ESP) Citroen C3 R5 + 3.23,2
10) Sean Johnston (USA) Citroen C3 R5 + 3.48,1

Teksti: Jari Hotti, Mikko Heikkilä Racingin tiedottaja