OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Kiristääkö pakkasilla? Talvi-iho kaipaa erilaista huolenpitoa

Talvi on taas. Kylmyys tuntuu paitsi luissa ja ytimissä, myös kasvoilla. Jos kiristävä ja hilseilevä iho tuntuu olevan jokatalvinen piina, on omaan ihonhoitoon syytä panostaa viimeistään pakkasten alkaessa. Onneksi jo pienillä ja helpoilla muutoksilla voi saada aikaan näkyviä tuloksia. Vogue neuvoo, millaista hienosäätöä hoitorutiini kaipaa talvella.

Huolehdi ihon suojavaipasta

– Kun siirrymme talvikauteen, ihomme altistuu suurille lämpötilan ja kosteuden vaihteluille, sekä tuulelle ja sateelle. Tämä voi häiritä ihon herkkää suojavaippaa, selittää ihotautilääkäri Thivi Maruthappu lehdessä.

Suojavaipan vahingoittumisesta kielii ärtynyt, kutiseva ja kuiva iho. Ihon oma suojakyky ja kosteustasapaino saattavatkin talvella kaivata hieman ulkoista avustusta. Tohtori Maruthappu suosittelee tuotteita, jotka sisältävät lipidejä, keramideja ja niasiiniamidia.

Hio iltarutiinia

Iho korjaantuminen ja palautuminen ovat tehokkaimmillaan öisin. Siksi illan ihonhoitorutiiniin on hyvä lisätä tehoaineita, jotka hoitavat ihoa nukkuessasi. Kosmetologi Debbie Thomas neuvoo puhdistamaan ihon puhdistustuotteella, joka sisältää iholle hellävaraisia PHA-happoja. Tehoaineet, kuten peptidit, levitetään vasta tämän jälkeen.

Yksi aine, josta Thomas varoittaa, on retinoli. Koska retinoli herkistää ihoa auringolle, moni ottaa sen hoitorutiiniinsa juuri talvella. Retinoli voi kuitenkin kuivattaa ja ärsyttää herkistynyttä ihoa entisestään, joten sen käytössä pitää harjoittaa malttia.

– Voi viedä viikkoja, ennen kuin iho tottuu retinoliin. On hyvin yleistä, että iho kuivuu ja punoittaa. Jos iho oireilee jo ennestään, voi talven ja retinolin yhdistelmä olla sietämätön, hän toteaa.

Toki, jos retinoli ei aiheuta oireita, voi käyttöä jatkaa huoletta.

Kuori maltillisesti

Etenkin jos iho hilseilee voimakkaasti, saattaa kuorinta tuntua ainoalta ratkaisulta. Todellisuudessa kuorinta kuitenkin heikentää ihon suojavaippaa ja voi pahentaa ongelmia entisestään.

– Minulla on tapana kehottaa rajoittamaan kuorintakertoja kertaan tai kahteen viikossa, sanoo Maruthappu.

Kuva: pexels.com

Talvella lempeämpi kuorintatuote voi olla paikallaan. Jos mekaaninen kuorinta tuntuu liian rajulta, onnistuvat hellävaraisemmat happokuorinnat kotonakin.

Älä unohda antioksidantteja

Yksi suurimmista haasteista, joita ihomme joutuu kohtaamaan talvella, ovat jatkuvat lämpötilan muutokset. Myös sisällä vietetyn ajan lisäänyminen on ihon kannalta epäedullista.

– Kierrätetyssä sisäilmassa on enemmän toksiineja ja keskuslämmitys poistaa kosteutta ilmasta, mikä puolestaan ​​kuivattaa ihoa, Thomas selittää.

Antioksidantit ovat hyvä tapa suojata ihoa toksiineilta, saasteilta, sekä UV-säteilyn ja sinisen valon aiheuttamilta vaurioilta. Esimerkiksi C- ja E-vitamiini auttavat suojaamaan ihoa ympäri vuoden.

Vältä öljyjä, jos ihosi on rasvoittuva

Kosteuttaminen on erityisen tärkeää talvella, mutta paksuin voide ei aina ole paras valinta. Jos ihosi on rasvoittuva, älä tuki ihohuokosia liian paksuille rasvoilla ja öljyillä.

– Suosittelen kasvoöljyjä yleensä heille, joilla on kuiva iho, koska öljyt jäävät ihon pinnalle, jossa ne estävät kosteuden haihtumisen, Maruthappu sanoo.

Myös rasvoittuva iho kaipaa kosteutusta, mutta ei-komedogeeninen koostumus on kaiken A ja O.  Maruthappu neuvoo etsimään sellaisia ainesosia, kuin hyaluronihappoa, dimetikonia ja keramideja.

– Paras tapa kosteuttaa ihoa on sisältä päin, joten muista myös juoda riittävästi vettä, Thomas muistuttaa.

Nauti D-vitamiinia

D-vitamiini on hyödyllinen ravintolisä suomalaisille, sillä D-vitamiinin saanti auringosta ei ole talviaikaan läheskään riittävä.

– D-vitamiini on avaintekijä ihon suojaamisessa. Tulehdukselliset sairaudet, kuten akne, ruusufinni ja ekseema, puhkeavat usein silloin, kun kärsimme D-vitamiinin puutoksesta, Thomas sanoo.

D-vitamiinin puutos voi vaikuttaa negatiivisesti myös mielialaan ja hormonitoimintaan.

Lähde: Vogue