OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Avunpyyntö hylättyjen kissojen puolesta tuotti 150 000 euroa

Arvostuksen puute on tehnyt lukuisien kissojen elämästä kestämättömän, mikä näkyy karmaisevina uutisotsikkoina ja eläinsuojeluilmoitusten määrissä. SEY Suomen eläinsuojelu ja Musti ja Mirri yhdistivät voimansa kissakriisin hillitsemiseksi. Yhteisellä kampanjoinnilla ja varainhankintatuotoilla voidaan auttaa tuhansia kissoja ympäri Suomen.

Kissojen arvostuksen heikkous näkyy Suomessa hylättyjen ja populaatiokissojen suurena määränä, eläinsuojeluyhdistyksille saapuvina eläinsuojeluilmoituksina ja median uutisotsikkoina, kun kissoja tapetaan epäinhimillisin tavoin. SEY Suomen eläinsuojelu ja Musti ja Mirri aloittivat yhteisen Kissakriisi-kampanjan, jonka tavoitteena oli luoda kansallinen tahtotila kissakriisin ratkaisemiseksi.

”Halusimme kokeilla, mitä syntyy, kun vaikeaa asiaa lähestyy hyväntuulisesti huumorin ja musiikin voimalla. Kampanjan pääelementtinä toimi Kalevauva.fi-yhtyeen ’Lupaa ettet hylkää mua #kissakriisi’ -kappale ja musiikkivideo. Musti ja Mirri toimi kampanjan pääyhteistyökumppanina ja lanseerasimme Suomen ensimmäisen eläinsuojelutyöhön varoja keräävän nauhan, jota myytiin Musti ja Mirri -myymälöissä. Kokeilu ylitti kaikki odotuksemme”, kertoo toiminnanjohtaja (vs.) Maria Lindqvist SEY Suomen eläinsuojelusta.

Kissanauhoista ja kissakriisi-kangaskassien myynnistä kerätty tuotto ylsi 150 000 euroon, josta Mustin ja Mirrin osuus oli noin 60 00 euroa.

”Kissanauhat olivat oikea hitti ja ne loppuivat suuresta osasta myymälöistämme ensimmäisen viikon aikana. Jälleen kerran tuli todistettua, että laumassa on voimaa – nyt voimme yhdessä auttaa tuhansia kissoja! Eläinten hyvinvointiyhteisöjen hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeä osa Mustin ja Mirrin vastuullisuustyötä ja aiomme jatkaa yhteistyötä SEY Suomen eläinsuojelun kanssa ensi vuonnakin”, kertoo markkinointipäällikkö Niina Karhu Mustista ja Mirristä.  

SEY Suomen eläinsuojelun arvion mukaan Suomessa hylätään ja tapetaan vuosittain ainakin 20 000 kissaa. Ongelmaa pahentaa erityisesti leikkaamattomien kotikissojen ulkoileminen ilman valvontaa. Suomessa populaatiokissoilla tarkoitetaan luonnossa valvomattomasti eläviä kissalaumoja ja villiintyneitä kotikissoja, jotka ihminen on hylännyt. Kissakriisikampanjasta saadut varat ohjataan SEY Suomen eläinsuojelun jäsenyhdistysten ruohonjuuritason kissatyöhön. Ennaltaehkäisevä kissatyö jatkuu myös kattojärjestössä.

”Kerättu summa antaa meille hyvän alkusysäyksen, mutta edessä on vuosien työ. Varojen turvin jäsenyhdistyksemme voivat ensi vuonna auttaa tuhansia kissoja ympäri Suomen. Ruohonjuuritasolla kerätyt varat käytetään kissojen loukuttamiseen, leikkauttamiseen ja tunnistusmerkintään. Kattotasolla pyrimme luomaan toimintatapoja ja verkostoja, joita hyödyntämällä kissapopulaatiotyö olisi tulevaisuudessa aiempaa tehokkaampaa. Viestimme leikkauttamisen sekä tunnistusmerkinnän ja rekisteröinnin tärkeydestä sekä pyrimme saamaan aikaan lakimuutoksia, jotka auttavat populaatio-ongelman vähentämisessä pysyvästi. Olemme kiitollisia jokaiselle Kissakriisi-keräykseen osallistuneelle ja toivomme, että mahdollisimman moni olisi mukana ratkaisemassa kissakriisiä myös ensi vuonna kun kampanja saa jatkoa”, kiittää Lindqvist.

Kissakriisi ja erityisesti populaatiokissaongelma oli SEY Suomen eläinsuojelun vuosittaisen Eläinten viikko -kampanjan teema. Kissakriisi-kampanja jatkuu vuoden 2021 loppuun saakka. Eläinten viikolla nostetaan vaihtuva ajankohtainen eläinsuojeluteema yhteiskunnalliseen keskusteluun. SEY Suomen eläinsuojelu on Suomen eläinsuojeluyhdistysten liitto ja Eläinten viikkoa on vietetty vuodesta 1959 lähtien.

Lue lisää Mustin ja Mirrin vastuullisuustekemisestä verkkosivuilta.