OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Lähde: pexels.com

Vuoden 2020 trendit, jotka tulivat kaikille yllätyksenä

Maailmanlaajuinen pandemia, jonka laajuutta ei osattu etukäteen ennustaa, romutti monet vuoteen 2020 liittyneet odotukset. Lockdown-toimet ympäri maailmaa tarkoittivat, että työ-, matka- ja vapaa-ajan suunnitelmat menivät monella uusiksi. Covid näkyi monella tapaa myös muotimaailmassa. Muotinäytökset siirtyivät verkkoon ja kun suuret tapahtumat peruttiin, verkkarit ja pyjamat alkoivat vallata alaa juhlapukeutumiselta.

Stylist listasi menneen vuoden trendit, joita ei vielä 2019 olisi osattu arvata.

Hienostelevat pyjamat

Vuonna 2019 pyjamat oli tarkoitettu ainoastaan nukkumiseen. Silloin yöpaidaksi kelpasi myös vanha t-paita, koska kenenkään ei ollut tarkoitus nähdä sitä. Tilanne muuttui vuonna 2020, kun pyjamasta tuli varteenotettava työasu. Kotiinsa lukittautuneet muotivaikuttajat innostuivat tyylikkäistä luksuspyjamista, jotka kestivät päivänvaloa. Zoom-kokouksissa ja Instagram-tarinoissa nähtiin paljon vanhaa Hollywoodia henkiviä, silkkisiä ja höyhenillä koristeltuja pyjamia.

Kuva: Instagram / feather.babe

Asuun sopiva kasvomaski

Kukapa olisi etukäteen arvannut, että kasvomaskista tulisi vuoden 2020 suurin trendiasuste. Vuoden mittaan vihreät kirurginmaskit ovat saaneet väistyä, kun vaikuttajat Lizzosta Kate Middletoniin ovat ottaneet persoonalliset kangasmaskit osan puketumistaan. Muotitietoiset ovatkin viettäneet vuoden kukka- ja leopardikuoseilla koristelluissa maskeissa, jotka eivät pilaa asukokonaisuutta, vaan kruunaavat sen.

Pukeutuminen vyötäröstä ylöspäin

Zoom, Teams, FaceTime… Videopuheluiden yleistyminen johti erikoisen muoti-ilmiön syntyyn. Etätöitä tehtiin yöpaidassa tai verkkareissa, mutta videokokoukset vaativat edes jonkin sortin laittautumista. Niinpä moni meistä oppi pukeutumaan vyötäröstä ylöspäin. Statament-korvikset ja näyttävät kaulakorut, sekä ylisuuret Peter Pan-kaulukset olivat viime vuonna trendien aallonharjalla.

Solmuvärjäys on taas in

Kun kotona alkoi aika käydä pitkäksi, ihmiset löysivät luovuutensa. Osa ryhtyi kunnostamaan kotia, osa leipomaan, osa tuunamaan vanhoja vaatteita. Kun synkkiin aikoihin etsittiin piristystä väreistä, tee-se-itse-solmuvärjäys valtasi Instagramin ja TikTokin syötteet. Nostalginen trendi näkyi myös verkkokaupoissa. Esimerkiksi Asos raportoi, että heillä solmuvärjättyjen vaatteiden myynti kasvoi peräti 2281 prosenttia.

Kuva: Instagram / sstephkoutss

Velour-verkkarit tekivät paluun

Yksi vuoden 2020 suurimmista trendi-yllättäjistä oli velour-verkkareiden paluu. Kaverukset Kim Kardashian ja Paris Hilton alkoivat jälleen pukeutua Juicy Couture-tyylisiin verryttelypukuihin, joissa he viihtyivät koko 2000-luvun alun. Kardashianin SKIMS-brändi julkaisi myös oman verkkarimallistonsa ja niin trendi julistettiin virallisesti palanneeksi. Asos ilmoitti, että verryttelyasujen myynti kasvoi viime vuonna 83 prosenttia.

Lähde: Stylist, Instagram