OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: Ulkoministeriö

Jalkapallo toi Suomelle suurimman näkyvyyden vuonna 2021

Tasa-arvo, hyvä hallinto, ilmastotoimet, koulutus ja teknologiaosaaminen – nämä Suomen pitkäkestoiset vahvuudet toistuvat ulkoministeriön vuosittaisessa mediaseurannassa. Suomi maailman mediassa -raportti yhdistää Suomen edustojen havainnot Suomen medianäkyvyydestä kvantitatiivisen mediaseurannnan tuloksiin. Katsaus luo kokonaiskuvan niihin Suomeen liittyviin teemoihin ja sisältöihin, jotka ovat lyöneet läpi kansainvälisessä mediassa edellisen vuoden aikana.

Osallistuminen jalkapallon EM-kisoihin toi Suomelle uudenlaista näkyvyyttä vuonna 2021. Aiemmilta vuosilta tutut kärkiteemat onnellisuus ja koronatoimenpiteet säilyttivät vahvan asemansa yhdessä Suomen yhteiskunnallisten vahvuuksien kanssa.

Urheilu nostaa Suomea esille

EM-jalkapallouutisointi toi Suomelle määrällisesti eniten näkyvyyttä vuonna 2021. Erityisesti Tanska−Suomi-pelissä tapahtunut dramaattinen sairauskohtaus ja suomalaisfanien osoittama myötätunto loivat moninkertaisen näkyvyyspiikin, jonka vaikutukset olivat voimakkaimmat Euroopassa.

Kööpenhaminan-suurlähetystö analysoi näkyvyyden olevan Tanskassa tavoittavuudeltaan ainutlaatuista: “Tapahtuma tavoitti käytännössä koko Tanskan – kadunmiehestä kruununprinssiin”.

Urheilijat saivat myös suomalaisista henkilöistä eniten mainintoja ulkomaisessa mediassa: Valtteri Bottas oli ylivoimaisesti toistetuin suomalaisnimi ja häntä seurasivat kahdeksan muuta miesurheilijaa laajalla lajikirjolla. Golfaaja Matilda Castren sijalla 12. oli eniten mainintoja kerännyt nainen urheilijoiden joukossa.

Korona pysyi globaalina puheenaiheena

Koronaa käsittelevät artikkelit ovat tuoneet Suomelle runsaasti näkyvyyttä pandemian alusta alkaen, ja Suomen koronaosaaminen oli esillä edelleen koko vuoden 2021 ajan. Koronauutisointi sisälsi myönteisiä nostoja muun muassa Suomesta matalien koronalukujen maana sekä globaalina avunantajana.

Suomen pandemian hallintaa on pidetty onnistuneena. Aihetta käsittelevissä artikkeleissa menestyksen taustasyiksi mainittiin esimerkiksi luottamus, hyvä terveyslukutaito, hallinnon läpinäkyvyys, pitkä perinne kriisiviestinnästä, koulujen korkea digitalisaatio, koronatoimien laaja hyväksyminen väestössä, kollektiivinen kurinalaisuus sekä maantieteellinen sijainti.

Onnellisuudesta on muodostunut valtti Suomelle

Vuonna 2021 Suomi saavutti jo neljättä kertaa peräkkäin Maailman onnellisuusraportin kärkipaikan. Aiheen laajan uutisoinnin yhteydessä Suomesta tuotiin esille esimerkiksi erilaiset vapaudet, turvallisuus, alhainen korruptio sekä toimiva demokratia. Myös hyvinvointivaltiomalli, puhdas luonto ja yhdenvertaisuus liitettiin onnellisuuteen.

Pääministeri Sanna Marin mainittiin edellisvuosien tapaan usein samassa yhteydessä onnellisuuden ja tasa-arvon kanssa, ja Marin olikin eniten näkyvyyttä saanut suomalainen poliitikko.

Mediakatsaus antaa työkaluja maakuvatyöhön

Suomi maailman mediassa -katsauksen tiedot perustuvat 74 edustuston ja heidän kumppaniensa mediaseurannan pohjalta tehtyyn arvioon. Tänä vuonna katsaus sisältää edustustojen tuottamien tietojen lisäksi myös määrällistä analyysiä, joka perustuu mediaseurantaohjelmistolla koottuun maailmanlaajuiseen aineistoon.

Ulkoministeriön mediaseurantaa hyödynnetään Suomen maineen kokonaisseurannan lisäksi maakuvatyössä.

– Katsaus tarjoaa yleiskuvan lisäksi maakuvatyön toimijoille, ulkoministeriölle, Business Finlandille, kaupungeille ja alueille, hyvän työvälineen seurata pitkäjänteisen mediatyömme tuloksia, toteaa ulkoministeriön tiedotteeessa maakuvayksikön päällikkö Laura Kamras.

Uusimmat kansainväliset maakuvatutkimukset osoittavat, että Suomi tunnetaan paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Tämä näkyy menestyksenä erilaisissa vertailuissa. Esimerkiksi arvostetussa Anholt-Ipsos Nation Brands Index -maabränditutkimuksessa Suomi sijoittuu 60 maan joukossa sijalle 15. Tämä on Suomen kaikkien aikojen korkein sijoitus.

Lähde: Ulkoministeriö