Kuopiolainen Tommi Hallman tiimeineen kilpailee tulevana viikonloppuna Ruotsissa ja Strängnäsissä, missä ajetaan rallicrossin Nitro RX -sarjan kauden kolmas ja neljäs osakilpailu. Hallman lähtee Ruotsiin NEXT-luokan pistejohtajana.
Yhdysvalloista Eurooppaan ensimmäistä kertaa tänä vuonna saapuneen rallicrossin Nitro RX -sarjan ensimmäiset kaksi osakilpailua ajettiin Lydden Hillin legendaarisella radalla Englannissa kesäkuussa. Viime vuonna Supercar Lites -luokan Pohjoismaiden mestaruuden RallyX-sarjassa voittanut Tommi Hallman nappasi Englannista toisen ja kolmannen sijan, joiden myötä kuopiolainen johtaa NEXT-luokkaa kahden osakilpailun jälkeen.
– Hyvä fiilis, kun päästään taas ajamaan kilpaa. Pistetilanne on tiukka, mutta tietysti minun kannalta hyvä, kun on kärkipaikalla. Kyllähän se tuo lisää itseluottamusta. Englannissa oma ajo oli kyllä parhaalla tasolla mitä on ollut uralla koskaan aiemmin, Hallman muistelee kilpailukauden avaustaan.
Hallman keräsi Lydden Hillistä 113 pistettä ja niiden myötä sarjajohto ennen Strängnäsin radalla Ruotsissa tulevana viikonloppuna ajettavia kauden kolmatta ja neljättä osakilpailua on neljä pistettä. Lydden Hillissä kaksi kuljettajaa, Hallman ja Casper Jansson, erottuivat muista, sillä kolmantena oleva Simon Olofsson on jäänyt Hallmanista 14 pistettä. NEXT-luokassa kilpaillaan samoilla autoilla, kun RallyX-sarjan Supercar Lites -luokassa.
– Vaikka Englannissa sattui ja tapahtui paljon ja oli runsaasti ongelmia, niin vauhti oli koko ajan todella hyvällä tasolla. Molempina päivinä finaaleissa pystyi tekemään ohituksia, vaikka se kahdeksan auton nippu olikin koko ajan tosi tiiviissä nipussa. Aika-ajoissakin oltiin yhtä kuljettajaa lukuunottamatta sekunnin sisällä. Tasaista on ja helpolla ei pääse kenestäkään ohi, Hallman kuvailee.
Hallman ei ole aiemmin urallaan Strängnäsin radalla kilpaillut, mutta keväällä 2019 hän ajoi kyseisellä radalla testiä RX Academy -sarjan autolla. Rataan on tehty sen jälkeen muutamia muutoksia ja niihin Hallman pääsi tutustumaan viime viikonloppuna nettilähetysten kautta, kun Strängnäsissä ajettiin RallyX-sarjan kauden finaaliosakilpailu.
– Hyvä, että on jotain tuntumaa siitä radasta, vaikka tietysti täysin erilaisella autolla silloin RX Academy -testit ajoinkin, Hallman korostaa.
Näillä näkymin Strängnäsissä nähdään melko lailla samat kuljettajat kuin Lydden Hillissä, taso pysyy siis edelleen korkeana, joten siltä osin urakka radalla ei ainakaan tule Hallmanin osalta helpottumaan. Radan ulkopuoliset tekijät sen sijaan helpottuvat, tunnin ajomatkan päässä Tukholmasta sijaitseva rata kun helpottaa suomalaistiimin matkaa melkoisesti verrattuna Englannin “seikkailuun”.
– On kyllä monellakin tapaa paljon helpompi lähteä nyt reissuun. Paperihommiakaan ei tarvitse tehdä juuri mitään, kun EU:n ulkopuolelle Englantiin matkustettaessa oli papereiden kanssa melkoinen sirkus, Hallman muistelee.
Kun Kymiringin Nitro-viikonloppu Suomessa elokuulta jouduttiin perumaan, niin näillä näkymin Ruotsin viikonloppu olisi samalla myös Euroopan finaali kuluvan kauden osalta, mikäli kalenteriin ei enää lisäyksiä tehdä. Samalla se tarkoittaisi sitä, että Hallmanilla on mahdollisuus kirjauttaa jo nyt Euroopan sarjan mestaruus, joka tottakai toisi paikan varmuudella myös ensi vuonna Yhdysvalloissa ajettavaan koko Nitro RX -sarjan kauden finaaliin.
– Kun ei tiedä mikä sarjan kohtalo tulee olemaan ja mitä tapahtuu Ruotsin jälkeen, niin käytännössä tavoite tulevaan viikonloppuun on, että pitäisi olla pistejohdossa myös Ruotsin osakilpailujen jälkeen. Pakko ei ole voittaa molempia osakilpailuja, Hallman painottaa.
Suomen Nitro-kilpailuviikonlopun peruuntuminen ei tullut Hallmanille Kymiringin tilanne huomioiden yllätyksenä, mutta ilman muuta se oli iso pettymys.
– Kotikilpailu olisi ollut kauden tärkein kilpailu. Yhteistyökumppaneista moni on lähtenyt senkin takia mukaan, että saadaan Suomessakin näkyvyyttä. Myös heille se olisi ollut tärkeä kilpailu. Olisihan se ollut hienoa taas päästä ajamaan kansainvälistä sarjaa suomalaisen yleisön edessä, mutta nyt sitä ei siis tule tapahtumaan, Hallman harmitteli.
Pistetilanne Englannin jälkeen
1) Tommi Hallman 113
2) Casper Jansson (SWE) 109
3) Simon Olofsson (SWE) 99
4) Mikaela Åhlin-Kottulinsky (SWE) 97
5) Ole Henry Steinsholt (NOR) 95
6) Lane Vacala (USA) 93
7) George Megennis (USA) 85
8) Kyle Schwartz (USA) 83
Teksti: Jari Hotti, Tommi Hallmanin tiedotus
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä