OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Turvallinen nettikäyttäytyminen on pienistä asioista kiinni

Digitalisaatio ja internetin ihmeellinen maailma on päivä päivältä merkittävämpi osa jokaisen suomalaisen elämää. Monet karttavat tietoisesti nettiä ja tietotekniikkaa, sillä kokevat etteivät oikein ymmärrä miten se toimii ja mistä on kyse. Todellisuudessa kuitenkin nämäkin ihmiset todennäköisesti käyttävät enemmän tietoteknisiä ratkaisuja kuin osaavat arvioidakaan.

Turvallisuus astuu monella tapaa peliin arkisissa askareissakin. Puhumattakaan nettipankeista tai verkko-ostoksista, jo pienissä päivän osissa kannattaa kiinnittää huomiota omaan nettikäyttäytymiseen. Pienetkin asiat voivat pelastaa tulevaisuudessa vaikeilta tilanteilta. Erityisesti nettipeleissä tai viihdekäytössä helposti jättää turvallisuuden taka-alalle. Paras tapa turvata itsensä on kiinnittää huomiota omaan käyttäytymiseen.

Miksi omalla käyttäytymisellä on merkitystä?

Tietokoneisiin ja älylaitteisiin voi asentaa erilaisia suojausohjelmia ja vaikka nykyisin on todella todennäköistä, että jossain vaiheessa joutuu kalasteluyrityksen tai huijausyrityksen kohteeksi, niin niistä suojautuu parhaiten olemalla itse valpas. Lähtökohtaisesti perusasiat tulisi olla kunnossa: salasana ei saisi olla liian helppo (kuten etunimi123 tai salasana) ja eri salasanoja tulisi käyttää eri alustoilla.

Kun kirjautuu erilaisille sivustoille ja käyttää erilaisia palveluita, kannattaa tehdä aina pieni ”terveystarkastus” sivulle, jolle aiot kirjautua. Tämä pätee myös esimerkiksi nettipelaamisessa. Kannattaa muistaa, että nettikasinoiden turvallisuus ei tänä päivänä ole kirkossa kuulutettu. Kannattaa suosia ETA-alueelle lisensoituja nettikasinoita esimerkiksi Curacaon pelilisenssin sivustojen sijaan.

Kannattaa siis varmistaa, että rekisteröityy ja antaa omia tietojaan vain sellaisille sivustoille, joissa kerrotaan kuka sivustoja pyörittää taustalla. Monet sivustot pystytetään vain väliaikaisesti keräämään tietoa tai huijaamaan ihmisiä tekemään verkko-ostoksia, joten ei ole huono idea laittaa esimerkiksi Google-hakuun ”*sivuston nimi* kokemuksia” tai muuta vastaavaa, jotta näkee, onko muilla ihmisillä kokemuksia.

Jos sivustolla ei ole minkäänlaista palautetta missään tai tuntuu, että palautteet eivät ole aitoja, kannattaa laittaa viestiä tai jopa soittaa sivuston pyörittäjille. Mikäli vastaus tulee järkevässä ajassa ja palvelu on hyvää, on sivuston aitous ja rehellisyys todennäköisempää. Parasta on aina tietysti tarkistaa yrityksen tiedot ja varmistaa, että yritys tosiaan on todellinen ja toiminnassa. Sosiaalinen media on myös hyvä tapa tehdä taustatyötä.

Miten suojautua netissä

Netissä voi suojautua monella tapaa ja nyt tärkeää onkin lajitella ne alueet, missä tulisi suojautua. Virustorjuntaohjelma on tärkeä sijoitus joka tapauksessa, sillä se usein suojaa huomaamattomasti. Seuraavaksi kannattaa kuitenkin kiinnittää seuraaviin asioihin huomiota:

  1. Onko salasanasi tarpeeksi vahva ja käytätkö sitä vain harvoilla sivustoilla?
  2. Tiedätkö, minne kaikkialle olet jättänyt henkilötietoja?
  3. Oletko jakanut henkilötietojasi, kuten sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroasi vain sellaisille sivustoille, johon luotat?
  4. Kirjaudutko aina ulos sivustoilta, jos samaa laitetta (tietokonetta tai puhelinta) käyttää myös joku muu?
  5. Pidänkö oikeasti huolta omista henkilö- ja maksutiedoistani, enkä jaa niitä ilman syytä?

Identiteettivarkaudet ovat yksi yleisimpiä rikoksia verkossa. Lisäksi todella yleistä on törmätä kalasteluviestiin, jossa pyydetään nopeasti kirjautumaan sisälle palveluun, kuten pankkiin, ja päivittämään oma salasana. Ethän koskaan klikkaa tällaisissa viesteissä mihinkään, ellet ole sataprosenttisen varma siitä, että lähettäjä on aito.

Tarkista esimerkiksi aina lähettäjän sähköpostiosoite. Usein huijarit käyttävät ”nordea123@suomipankki.fi”-tyyppisiä erikoisia sähköpostiosoitteita. Joskus voi käydä myös niin, että sähköposti lähetetään täysin oikeasta osoitteesta, mutta se on silti huijaus. Tällaisessa tilanteessa on voinut käydä niin, että huijarit ovat saaneet käsiinsä jonkun toisen yrityksen sähköpostiosoitteet ja saattavat lähettää esimerkiksi virheellisiä laskuja.

Tällöin paras tapa on soittaa aina yrityksen asiakaspalveluun tai omalle yhteyshenkilölle ja varmistaa, että tosiaan näin on. Älä soita siihen numeroon, joka on tarjolla mahdollisessa huijausviestissä! Jos viesti vaatii sinua esimerkiksi kirjautumaan sisään, älä mene annetun linkin kautta vaan mene suoraan sivustolle, kuten oman verkkopankkisi osoitteen kautta ja todennäköisesti sielläkin on sinulle viesti, jos sinun tulee tehdä jotain.

Usein häslätessä ja sählätessä virheet tapahtuvat, joten kannattaakin aina lukea kaikki viestit kahteen kertaan ja mieluummin epäillä, sekä pelata varman päälle. On todella vaikeaa lähteä pelastamaan omia henkilö- ja maksutietoja, jos ne joutuvat vääriin käsiin. Muistathan aina myös ilmoittaa viranomaisille, jos olet joutunut mahdollisesti petoksen uhriksi.