OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Tommi Hallman show Kaliforniassa, tuloksena Nitro-rallicrossin maailmanmestaruus

Kuopiolainen Tommi Hallman on voittanut rallicrossin Nitro RX -sarjan NEXT-luokan maailmanmestaruuden. Hallman vei nimiinsä molemmat Los Angelesissa, Yhdysvalloissa viime viikonloppuna ajetut finaalikilpailut.

Rallicrossin Nitro-sarjan Euroopan mestaruuden viime vuonna voittanut Tommi Hallman, 22, jatkoi huikeaa menestystarinaansa tässä sarjassa, kun kuopiolainen kruunattiin sunnuntaina Los Angelesissa, Yhdysvalloissa myös Nitro-sarjan maailmanmestariksi. Mestaruus ratkaistiin viikonloppuna ajettujen kahden kilpailun perusteella Euroopan ja Amerikan sarjojen parhaiden kuljettajien kesken, eikä Hallman jättänyt selityksille sijaa, vaan ajoi voittoon molempina päivinä.

Kuvat: Qnigan

– Helpottunut fiilis oli kyllä siinä kohtaa ensimmäinen ajatus, kun sunnuntain finaalissa saavuin ruutulipulle. Viikonloppu oli rankka, etenkin henkisesti, kuitenkin ajettiin kaksi kilpailua kahteen päivään. Koskaan missään aiemmin ei ole tarvinnut noin kovaa ajaa mitä nyt (Casper) Janssonia vastaan, että pystyin hänet päihittämään, Hallman kommentoi tuoreeltaan sunnuntain finaalin jälkeen.

Legendaarinen Glen Helen Raceway -rata oli tuttu Casper Janssonille, olihan ruotsalainen ajanut siellä kilpaa Nitro-sarjassa kahdesti aiemmin, kun taas Hallmanille rata oli täysin uusi tuttavuus. Uusi rata ei Hallmanille ongelmia tuottanut tälläkään kertaa, mutta sen sijaan auton säätöjen kanssa tuskailu ensimmäisenä kilpailupäivänä toi harmaita pilviä mestaruushaaveiden ylle.

– Lauantaina tuskailtiin tosi paljon auton säätöjen kanssa ja koko ajan tehtiin pieniä muutoksia, mutta täysin toivottua tulosta ne eivät tuoneet. Finaaliin tehtiin sitten isompia muutoksia, oli pakko kokeilla jotain ja finaalissa auto toimi erittäin hyvin. Niillä säädöillä jatkettiin myös sunnuntaina, ruotsalaisen Faren-tiimin kalustolla ensimmäistä kertaa kilpaillut Hallman taustoitti.

Lauantaina Hallman jäi omassa semifinaalilähdössään kolmanneksi ja joutui sen myötä ajamaan “toisen mahdollisuuden” lähdössä ennen finaalia. Finaalissa suomalaisen starttiruutu oli toisessa rivissä, mutta onnistuneen startin myötä Hallman nousi heti toiseksi ja ennen avauskierroksen loppua upealla ohituksella kärkeen ja voittoon. Sunnuntaina Hallman oli ykkönen omassa semifinaalilähdössään, sekä finaalissa, halliten molemmissa tapahtumia kärkipaikalla.

Vaikka Hallmanin ajosuoritukset finaaleissa molempina päivinä vakuuttavia olikin, niin Janssonin hiillostaessa koko ajan lähietäisyydellä, ei yhteenkään virheeseen ollut varaa. Myös radan heikko kunto antoi aihetta huoleen.

– Rengasrikon riski oli koko ajan iso, koska rata oli tosi rajussa kunnossa. Oli hirveitä röykkyjä ja pomppuja! Eikä virheisiin todellakaan ollut varaa. Ja juuri ennen finaalia alkoi satamaan vettä, se toi oman lisästressin siihen mukaan. Tässä luokassa kun ei ole sadesään renkaita erikseen, vaan samoilla vähäkuvioisilla renkailla ajetaan, paistoi sitten aurinko tai satoi vettä, Hallman muistutti.

NEXT-luokassa kilpaillaan samoilla autoilla, joilla Euroopassa on ajettu RallyX-sarjaa Supercar Lites -luokan nimellä, sekä MM-sarjaa RX2-luokan nimellä ennen nykyisiä sähköautoja. Hallman vei nimiinsä RallyX-sarjan Supercar Lites -luokan mestaruuden vuonna 2021 ja viime vuonna tuli siis Nitro-sarjan NEXT-luokan Euroopan mestaruus. Vaikka kaksi aiempaakin mestaruutta ovat kovan luokan saavutuksia, nousee tuorein ykkössija Hallmanin rankingissa kärkeen.

– Kyllä tämä viimeisin mestaruus on ehdottomasti kovin juttu. Tietysti aina on pitänyt ajaa täysillä ja onnistua, mutta nyt varsinkin lauantaina, kun ei meinannut auto istua käteen ja suoraan sanottuna ei vauhti tahtonut riittää. Sitten kun sai finaaliin iskun päälle. Nyt ei riittänyt se perussuoritus, vaan piti mennä riskirajoilla joka kierroksella, Hallman korosti.

Hallman on ajanut RallyX- ja Nitro-sarjassa kahden vuoden aikana yhteensä 15 kilpailua, voittanut niistä kymmenen ja seissyt jokaisen kilpailun jälkeen palkintopallilla. Tämä tilastofakta yhdistettynä kolmeen mestaruuteen on saavutuksena huikea ja Hallmanin nimi on nyt varmasti huomattu rallicross-maailmassa.

– Toivottavasti tämä auttaa tulevaisuuden kannalta. Itselläni ainakin on se fiilis, että valmis olisin hyppäämään isompaan luokkaan. Yritetään tästä saada jotain rakennettua ja aika näyttää miten homma jatkuu. Hienoahan se olisi päästä uralla eteenpäin. Iso kiitos kaikille yhteistyökumppaneilleni, perheelleni, kannattajille, sekä Faren-tiimille, Hallman päätti.

Glen Helen ja NEXT-luokan tulokset

Lauantain finaali

1) Tommi Hallman 5.29,439
2) Casper Jansson (SWE) + 1,486
3) Lane Vacala (USA) + 13,528
4) Eric Gordon (USA) + 24,516
5) Jimmy Henderson (USA) + 38,740

Nopein kierrosaika: Hallman 51,945 (kierros 5/6)

Sunnuntain finaali

1) Tommi Hallman 5.27,641
2) Casper Jansson (SWE) + 1,636
3) Simon Olofsson (SWE) + 2,968
4) Lane Vacala (USA) + 7,530
5) Eric Gordon (USA) + 47,493
6) Jimmy Henderson (USA) Keskeytys

Nopein kierrosaika: Jansson 51,280 (kierros 4/6)

Nitro RX ja NEXT-luokan MM-loppupisteet

1) Tommi Hallman 129
2) Casper Jansson (SWE) 121
3) Lane Vacala (USA) 96
4) Jimmy Henderson (USA) 86
5) Eric Gordon (USA) 81
6) Simon Olofsson (SWE) 58

Teksti: Jari Hotti, Tommi Hallmanin tiedotus

Kuvat: Qnigan