Viimeisen erikoiskokeen ulosajo Öhmanin harmina Laitilassa – ”Huono päätös”

Go4Speed Motorsport -tiimin Patric Öhman yhdessä kartanlukija Jukka Jämsenin kanssa päätyi Laitilan SM-rallissa viime lauantaina SM3-luokassa sijalle kymmenen. Kaksikko selvitti tiensä maaliin asti, vaikka auto viimeisellä erikoiskokeella metsähallituksen puolelle lipsahtikin.

Patric Öhmanin edellinen kilpailu ennen viime lauantaina Laitilan ja Uudenkaupungin seudulla ajettua rallin SM-sarjan kauden kuudetta osakilpailua oli ollut elokuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettu Suomen MM-ralli. Jyväskylästä Öhman oli saanut vyölleen onnistuneen kilpailun ja ison määrän kilometrejä, joten vantaalainen starttasikin kauden toiseksi viimeiseen SM-osakilpailuun luottavaisin mielin.

Kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella Öhman kellotti SM3-luokassa kahdeksanneksi nopeimman ajan.

– Alku lähti menemään ihan hyvin. Eka pätkä, vaikka se ei ajollisesti tuntunutkaan miltään, niin se tuli hyvin. Siellä pystyttiin jatkamaan sitä mihin jäätiin testierikoiskokeella, mikä oli mennyt hyvin, Öhman kertasi kilpailun alkua.

Laitilan SM-rallissa ajettiin kahdeksan erikoiskoetta yhteispituudeltaan reilut 106 kilometriä. Huoltotauko oli ohjelmassa viiden ajetun erikoiskokeen jälkeen. Öhmanin mukaan teiden liukkaus irtosoran myötä yllätti hieman ja erityisesti parin ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen auton peräpään pidon suhteen kuljettajalla oli hieman vaikeuksia.

– Ajollisesti ei tehty mitään eri tavalla, mutta auton peräpää tuntui tosi liukkaalle ja sitä kautta sitä sitten menetti vähän luottoa. Ajamisesta tuli varovaisempaa. Ennen huoltoa ajettujen pätkien osalta en ollut ihan täysin tyytyväinen, Öhman sanoi.

Huoltotauolla tehdyt muutokset toivat ajamiseen iltapäivän erikoiskokeiden osalta jälleen sitä oikeaa meininkiä, jota Öhman oli kaivannutkin.

– Kokeiltiin vähän eri rengasta taakse ja sen kautta auto oli parempi iltapäivän lenkillä. Olisi pitänyt koko päivä alusta saakka mennä sillä rengastaktiikalla, mikä vaihdettiin iltapäiväksi. Muutenkin tekeminen oli tasapainoisempaa. Aikaero kärkeen suhteessa aamun erikoiskokeisiin ja eroon silloin, kaventui iltapäivällä. Parannettiin todella paljon niillä pätkillä aikoja mitkä ajettiin kahteen kertaan, se oli tietysti positiivista, Öhman iloitsi.

Kun ajamatta oli enää kilpailun viimeinen erikoiskoe, oli Öhman ja vakiokartturi Aki Sparrea nyt tuurannut Jukka Jämsen SM3-luokassa sijalla yhdeksän. Viimeisellä erikoiskokeella sijoitus putosi kuitenkin vielä yhden pykälän verran, eikä kaukana ollut sekään vaihtoehto, että kilpailu olisi jäänyt kesken.

– Koko päivänä ei ollut mitään tilanteita, eikä ollut siellä kasipätkälläkään. Ei yritetty mitään ihmetekoja. Sitten vain yksi vasemmalle kääntyvä mutka valui leveäksi ja sen verran syvä oja oli siinä, että se nappasi aika nopeasti kiinni ja siitä mentiin sitten katon kautta ympäri. Onneksi katsojia oli sen verran paljon, että aika nopeasti saatiin auto takaisin tielle ja päästiin ajamaan maaliin, pettynyt Öhman kävi läpi kauden ensimmäistä ulosajoaan.

Vaikka Öhman ja Jämsen maaliin asti selviytyivätkin, niin ilman muuta aivan kilpailun loppusuoralla tullut ulosajo oli iso pettymys.

– Huono päätös tähän kilpailuun. Vaikka ei näitä ulosajoja olekaan paljon ollut, niin tottakai se aina harmittaa ja sylettää, kun kalustovaurioita tulee, Öhman harmitteli.

Öhman on SM3-luokan pisteissä kuuden ajetun osakilpailun jälkeen sijalla 10. Rallin SM-sarjan kauden viimeinen osakilpailu ajetaan Turun ja Salon ympäristössä 27.-28. syyskuuta. Riskeeraako nyt tullut ulosajo osallistumisen kauden viimeiseen SM-ralliin, ei Öhman vielä tuoreeltaan Laitilan SM-rallin jälkeen osannut vielä sanoa.

– Tietysti tekisi mieli sanoa tässä kohtaa, että ei riskeeraa. Pitää kuitenkin tutkia ensin mikä tilanne auton suhteen on. Onneksi tässä on vielä kuukauden verran aikaa, eli ajallisesti ei ole kiire. Taloudellinen puoli on se mikä sanelee lopullisesti mitä tehdään. Vielä on kuitenkin liian aikaista sanoa mitä tapahtuu. Tottakai itse toivoisin, että kautta ei tarvitsisi tähän päättää, Öhman toivoi.

Teksti: Jari Hotti, Go4Speed Motorsportin tiedottaja
Kuva: Jarno Saari