OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Suomalaisten sotalaivojen rakentaminen Raumalla saa jatkoa

Puolustusvoimien neljän monitoimikorvetin rakentaminen nostaa RMC:n tilauskannan yli miljardin euron.

Suomen merivoimien neljä uutta monitoimikorvettia rakennetaan Raumalla. Laivueen suunnittelu jatkuu välittömästi ja ensimmäisen aluksen konkreettinen rakentaminen alkaa 2022. Valtioneuvosto on hyväksynyt tänään kaupan, joka on arvoltaan lähes 700 miljoonaa euroa. Rauma Marine Constructions Oy ja Puolustusvoimat allekirjoittavat sopimuksen monitoimikorvettien rakentamisesta vielä tässä kuussa. RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa on erittäin tyytyväinen siitä, että suomalaisten sotalaivojen rakentamisen pitkät perinteet Raumalla jatkuvat.

Rauma Marine Constructions Oy ja Puolustusvoimat ovat päässeet sopimukseen merivoimien uuden laivueen toimittamisesta. Laivue 2020 -hanke korvaa seitsemän merivoimien poistuvaa alusta neljällä uudella monitoimikorvetilla. Valtioneuvosto hyväksyi hankintasopimuksen solmimisen tänään ja sopimus osapuolten välillä allekirjoitetaan 26.9.2019. Sotalaivojen taistelujärjestelmän eli aseet ja sensorit toimittaa Saab, jolle RMC tuottaa tarvittavat suunnittelu- ja asennuspalvelut.

Monitoimikorvetit rakennetaan vuoteen 2026 mennessä Rauman telakalla, ja merivoimien on määrä saada laivue operatiiviseen käyttöönsä 2028. Hankkeen arvioitu työllisyysvaikutus on koko projektin osalta mittava: arviolta noin 3600 henkilötyövuotta.

”Sopimus on tärkeä paitsi paikallisen työllisyyden ja elinkeinoelämän kannalta myös valtakunnallisesti, sillä huippukuormassaan projekti työllistää noin tuhat henkilöä. Rauma Marine Constructions on täysin kotimaisessa omistuksessa oleva telakka, joka jatkaa Rauman pitkiä perinteitä suomalaisten sotalaivojen rakentamisessa. Nyt Suomi saa jälleen kotimaisen laivueen, joka tukee maamme huoltovarmuutta”, sanoo Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Heinimaan mukaan hanke on tärkeä myös suomalaisen merenkulun ja meriteollisuuden kehityksen ja tutkimuksen näkökulmasta. RMC on panostanut muun muassa Laivue-projektissa tarvittaviin kevyiden teräsrakenteiden tuotantomenetelmiin ja sopimuksen myötä tullaan toteuttamaan myös uusia kehitys- ja tutkimushankkeita.

”Tämän tyyppiset hankkeet mahdollistavat aina uusien innovaatioiden ja korkean teknologian ratkaisujen tuomisen myös laajemmin suomalaiseen laivanrakentamiseen”, Heinimaa sanoo.

Vankan tilauskannan turvin telakka voi nyt ottaa johtavaa roolia kotimaisissa meriklusterin kehityshankkeissa. Tästä on jo hyvänä esimerkkinä meneillään oleva Kvarken Linkin uuden aluksen rakentaminen, joka monien innovaatiosovellusten ansiosta on samalla maailman ensimmäinen clean design -luokkamerkin saava matkustaja-autolautta.

Hankeen aikana telakka kehittää myös valmiudet hoitaa alusten elinkaaripalvelua luovutusten jälkeen.

Sotalaivat ja kaupallinen siviililaivojen rakentamistoiminta mahtuvat molemmat telakalle

Puolustusvoimat on RMC:lle tärkeä kumppani, mutta myös yhtiön kaupallisten siviilihankkeiden tilauskanta on kasvanut moninkertaisesti, ja yhtiö on jo voitollinen ja vahvassa kasvussa. Puolustusvoimain kanssa tehtävän sopimuksen myötä telakan tilauskanta kasvaa yli miljardin, ja se tuo työtä vuoteen 2026 asti. Työt jatkuvat tämänkin jälkeen alusten elinkaaripalvelujen tuottamisella. 

Turvallisuussyistä sotalaivojen ja kaupallisen laivojen rakentaminen eriytetään telakalla. Parhaillaan telakalla on käynnissä Vaasa-Uumaja-reitin uuden matkustaja-autolautan rakentamisen lisäksi Tallinkin uuden Shuttle-aluksen suunnittelu. Yhtiö kertoi viime viikolla myös syventyneestä yhteistyöstään Meyerin Turun telakan kanssa. RMC on valmistanut Meyerin Turun telakalla rakentamiin risteilijöihin lohkoja ja Tallinkin suunnittelussa hyödynnetään aiempien alusten suunnitteluaineistoa.

”Siviili- ja valtiollisten alusten rakentaminen mahtuvat hyvin telakalle rinnakkain, kuten Raumalla on ennenkin tehty. Laivue-hankkeessa on luonnollisesti täysin omanlaisensa turvallisuusjärjestelyt ja rakentaminen on eriytetty kaupallisesta siviililaivatoiminnasta täysin myös sisäisillä yhtiöjärjestelyillä”, Heinimaa vakuuttaa.

Osana korvettikauppaa allekirjoitetaan myös omistajasopimus ja RMC:n omistajat ovat sitoutuneita hankkeeseen.

”On hienoa, että yhtiön omistajat ovat olleet valmiita tukemaan osaltaan hankkeen toteuttamista”, toteaa RMC:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Niini

Teksti ja kuva: Rauma Marine Constructions (RMC)