OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Patric Öhmanilla takanaan kiireinen kuukausi – “Yhtäkkiä ei mitään rajoja”

Vantaalaisen Go4Speed Motorsport -tiimin tiloissa on riittänyt viime viikkoina kiireitä, kun Laitilan SM-rallissa kuukausi sitten metsähallituksen puolella vieraillutta kalustoa on laitettu kilpailukuntoon rallin SM-sarjan kauden viimeistä osakilpailua silmällä pitäen.

Patric Öhmanin osalta rallin SM-sarjan edellinen osakilpailu Laitilassa päättyi pettymykseen, kun viimeisellä erikoiskokeella auto pyörähti katon kautta ympäri tieltä metsän puolelle. Öhman sai ajettua auton maaliin, mutta ymmärrettävistä syistä se ei ollut ihan siinä kuosissa kuin oli ollut ennen kilpailua. Vantaalaiskuljettajan onneksi suurimmilta vaurioilta kuitenkin vältyttiin.

– Lähinnä kosmeettisia vaurioita. Tekniikka onneksi oli säilynyt ehjänä, Öhman taustoittaa.

Mennyt kuukausi Laitilan SM-rallin jälkeen on kuitenkin ollut kiireistä aikaa, kun sen perinteisen siviiliarjen kiireiden keskellä on pitänyt pistää autoa kuntoon kauden viimeistä SM-rallia varten.

– Kuukausi? Onko tässä tosiaan ollut niin paljon aikaa. Tuntuu, että ei ihan niin paljon olisi ollut aikaa, ennemminkin kaksi viikkoa. Aika on mennyt tosi nopeasti, kun koko ajan jotain on tehty asian eteen, Öhman naurahtaa.

Öhmanin mukaan missään vaiheessa ei käynyt edes mielessä se vaihtoehto, että kauden viimeinen SM-ralli jäisi Laitilan tapahtumien takia ajamatta. Ajohalut, kuten aina Öhmanilla kilpailun lähestyessä, ovat kovat.

– Keskiviikkona illalla hain auton takaisin teipparilta talliin ja nyt se alkaa taas muistuttamaan sitä “krokotiiliasua” missä auto on totuttu näkemään. Iso kiitos Mainosterapialle ja Pekalle, että tällä aikataululla äijät ehti lyödä uutta teippiä “niskaan”. Tallilla tehtiin muutamat viimeistelyt mitä oli vielä tekemättä, Öhman kertoi.

“Perjantain pätkillä varmasti syntyy jo eroja”

Ja tosiaan kun niistä siviiliarjen kiireistä ralliharrastajan kohdalla puhutaan ja siihen yhtälööön lisätään vielä ralliin valmistautumisen tuomat kiireet, etenkin kun nyt auto vielä oli käynyt metsähallituksen puolella edellisessä SM-rallissa, niin herää kysymys miten sen kaiken rumban jaksaa ja ennen kaikkea miten vuorokaudessa tunnit siihen kaikkeen riittää.

– Kyllähän tämän eteen on valmis tekemään melkein mitä vain ja venyttämään niitä omia päiviä mihin vain. Yhtäkkiä ei sitten olekaan mitään rajoja, tai ei ole tarve nukkua. Yhtäkkiä kykeneekin tekemään mitä vain, että saa kaiken valmiiksi ja pääsee ajamaan. Rakkaudesta autourheilua ja rallia kohtaan, Öhman hymyilee.

Yksi perinteinen osa valmistautumisesta tosin jouduttiin nyt jättämään pois, mikä on täysin ymmärrettävää, kun auto saapui teipparilta talliin vain pari päivää ennen tulevan kilpailun starttia.

– Hieman kateellisena olen katsellut sosiaalista mediaa, kun kilpakumppanit käy ajamassa pimeässä lisävalotestiä, niin itse on vain saanut haikailla sellaisten ajatusten perään. Täysillä on saanut painaa sen eteen hommia, että ylipäänsä saadaan auto valmiiksi. Ei ole laakereilla levätty, koko ajan on painettu hommia. No ajetaan ne lisävalotestit sitten perjantai-iltana rallin ensimmäisellä erikoiskokeella, Öhman lohkaisi hieman sarkastiseen sävyyn.

Salo-Turku SM-ralli käynnistyy Salosta perjantai-iltana ja päättyy Metsämäen raviradalle Turkuun lauantaina. Perjantain ohjelmassa on kaksi erikoiskoetta, kun taas sunnuntaina ajetaan seitsemän erikoiskoetta. Yhteensä ek-kilometrejä kaksipäiväiseen kilpailuun kertyy 102.

– Kiva taas vaihteeksi, kun on kaksipäiväinen kilpailu. Pitkä päivä perjantaina, ensin nuottia ja sitten illalla ajetaan vielä pari pätkää. Perjantain pätkillä varmasti syntyy jo eroja, koska ajetaan tosiaan pimeällä, se tuo omat haasteensa. Riippuu paljon myös säästä, onko sumua vai ei. Perjantaina voidaan nähdä jo isojakin eroja ja se tekee kilpailun aloituksesta tosi mielenkiintoisen, Öhman ennakoi.

Viime kaudella Öhman ajoi kauden viimeisessä SM-rallissa Turun ja Salon seudulla tähän astisen uran parhaan SM-sijoituksen, kun sijoitus SM3-luokassa maalissa oli seitsemäs. Tämänvuotisessa kilpailussa SM3-luokassa mukana on 18 kuljettajaa.

– Luokassa on taas autoja paljon mukana, kova taso kuten aina ja kilpaveljet näytti hankkineen uutta kalustoakin. Tähän kilpailuun en ole itselleni mitään tulostavoitetta asettanut. Enemmänkin lähdetään sillä teemalla liikkeelle, että mennään pitämään hauskaa ja nauttimaan lajista, sekä kilpailusta koko rahan edestä. Rennosti, mutta kuitenkin tosissaan. Katsotaan sitten maalissa ja Metsämäen raviradalla mikä se lopputulos on, Öhman päätti.

Salo-Turku SM-rallin aikataulu

Perjantai 27.9.

19.01 – Seremonialähtö Salon kaupungintalolta

19.42 – EK1 Aijala (9,48 km)
20.00 – EK2 Tieksmäki (14,90 km)

Lauantai 28.9.

10.41 – EK3 Pöylä 1 (13,40 km)
11.50 – EK4 Tiskarla (12,48 km)
12.10 – EK5 Vaskio (17,90 km)

13.01 – Huoltotauko (Neste K Paimio)

14.42 – EK6 Pöylä 2 (13,40 km)
15.39 – EK7 Saukonoja (14,70 km)
16.27 – EK8 Suopohja (4,48 km)
17.29 – EK9 Metsämäen ravirata (1,26 km)

17.30 – Maali Metsämäen raviradalla

Teksti: Jari Hotti, Go4Speed Motorsportin tiedottaja
Kuva: Jari Nurminen / RPF