OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Avauspätkän tekniikkamurheet Patric Öhmanin harmina kauden finaalissa


Rallin SM-sarjan seitsemäs ja samalla kauden viimeinen osakilpailu ajettiin kaksipäiväisenä kilpailuna viime viikonloppuna Salon ja Turun seudulla. Vantaalaisen Go4Speed Motorsport -tiimin Patric Öhman yhdessä kartanlukijansa Aki Sparren kanssa joutui pettymään jo heti kilpailun alkuvaiheessa.

Perjantaina Salon kaupungintalon edestä käynnistynyt rallin SM-sarjan kauden viimeinen osakilpailu piti sisällään yhdeksän erikoiskoetta, joista kaksi ensimmäistä ajettiin perjantai-iltana. Patric Öhmanin ja kartanlukija Aki Sparren osalta kilpailu käynnistyi epäonnekkaasti, kun auton tekniikkamurheiden seurauksena aikaeroa kärkeen kertyi heti kättelyssä lähes kaksi minuuttia.

– Ahtoputki lähti irti ja sen jälkeen tuollainen auto ei mene ilman sitä mihinkään. Tämä kilpailu oli pelattu jo heti siinä tuloksen ja muun puolesta. Siirtymällä saatiin korjattua se kuntoon, kun tiedettiin mistä lähteä etsimään vikaa. Siitä tuli sitten puoli minuuttia aikasakkoa, kun myöhästyttiin kakkospätkän lähdöstä, Öhman kertasi Mad Croc Salo-Turku SM-rallin avauspäivän tapahtumia.

Toisella erikoiskokeella Öhman hävisi kärjelle lähes minuutin ja yötauolle saavuttaessa sijoitus SM3-luokassa oli vasta 17. kokonaiseron ollessa kärkeen yli kolme minuuttia.

– Ajohuumori oli totaalisen kateissa, niin ajeltiin illan pimeydessä se kakkospätkä vain läpi. Tottakai harmittaa, mutta tämä on osa tätä lajia, eikä sille mitään voi, Öhman myönsi.

Samainen ahtoputki oli Öhmanin harmina myös kesäkuussa Seinäjoen SM-rallissa ja silloinkin kilpailun avauspätkällä.

– Nyt se irtosi vähän eri paikasta. Seinäjoen vika me tiedetään mistä se johtui ja homma on pelannut tähän asti ilman ongelmia. Nyt sitten vähän “housut kintuissa” vähän yllätti, että miksi nyt kävi täällä. Onneksi lauantaina vika ei uusiutunut enää, kaikki toimi ihan moitteitta, lauantain kaikki seitsemän erikoiskoetta ongelmitta ajanut ja maaliin asti selviytynyt Öhman sanoi.

Lauantainkaan tuloksia on turhaa lähteä sen enempää esiin nostamaan, perjantain ongelmien myötä yritys toisena ajopäivänä kun ei ollut lähelläkään sitä maksimia. Tärkeintä oli vain tuoda auto ehjänä maaliin ja päästä sitä kautta rakentamaan ensi kautta puhtaalta pöydältä.

– Kun kilpailu menee heti penkin alle alussa, niin vaikka kuinka lauantai oli uusi päivä ja uudet mahdollisuudet, niin kyllä se vain latistaa tunnelmaa. Viimeinen puristus ja lataus jää väkisinkin pois, koska ei ole enää muuta kuin hävittävää, suoritus jää sitä kautta ikään kuin piippuun. Yritettiin silti lähteä nauttimaan ja pitämään hauskaa ja kyllä meillä hauskaa olikin. Ainahan sitä on hauskaa, kun pääsee ajamaan kilpaa, Öhman hymyili pettymyksen keskellä.

Öhman ajoi tänä vuonna seitsemästä SM-rallista kuusi, kauden avaus Rovaniemellä tammikuussa jäi vantaalaiselta väliin. 32,5 sarjapistettä toi SM3-luokassa 10. sijan. Kuuden SM-rallin lisäksi mustapunainen Ford Fiesta -auto nähtiin mukana Autoglym Rallissa Nokialla heinäkuussa, sekä Neste Rallissa elokuussa Jyväskylässä.

– Jyväskylä tottakai oli huikea kokemus, se oli ehdottomasti kauden kruunu ja nousee paalupaikalle. Joensuun lumimyrskyssä ajaminen, se ei ollut mitään herkkua. Muuta ei oikein tule tässä kohtaa mieleen, kun kausi on juuri päättänyt. Pitäisi oikein pysähtyä paikalleen perkaamaan mennyttä kautta, että mitä kaikkea sitä on tapahtunut, Öhman pohti.

SM3-luokan Suomen mestaruuden voitti vasta 17-vuotias Sami Pajari, jolle Öhman, Sparre ja koko Go4Speed Motorsport -tiimi lähettää suurimmat mahdollisuudet onnittelut huikeasta suorituksesta.

– Sami on nuori kaveri ja tehnyt kyllä vakuuttavaa jälkeä. Isot onnittelut, mestaruus ei todellakaan mennyt väärään paikkaan, Öhman hehkutti.

Öhman on kilpaillut rallin SM-sarjassa ja SM3-luokassa nyt kolmen kauden ajan. Ensi vuoden osalta suunnitelmat ovat vielä tässä kohtaa auki, mutta selvää on, että haluja jatkaa rallin parissa löytyy.

– Kyllähän jo tästäkin kilpailusta jäi niin paljon hampaankoloon, että olisi aivan älyttömän hienoa jatkaa ensi kaudellakin. Tänä vuonna on tullut hyvin kilometrejä, erityisesti tietysti Neste Rallista. Olisi sääli heittää kaikki se työ hukkaan mitä nyt on tehty, Öhman korostaa.

Kauden 2019 ollessa nyt kilpailujen osalta ohi, on lopuksi aika lähettää kiitosterveiset kaikille tämän kauden mahdollistaneille tahoille.

– Suurimmat ja nöyrimmät kiitokset yhteistyökumppaneille ja kaikille niille, jotka tämän mahdollistavat. Kiitos kaikille heille, jotka ovat mukana tukemassa ja tsemppaamassa, sekä touhuamassa niitä arkijuttuja. Ralli on paljon muutakin, kuin nämä kilpailut, joka tietysti on se näkyvin ja tärkein osa. Suurin työ kuitenkin tehdään kilpailujen ulkopuolella. Iso kiitos isälleni, joka on pitänyt huolen siitä, että kalusto on aina ollut kunnossa ja ollaan saatu kilpailla aika lailla ilman suurempia tekniikkamurheita, Öhman kehuu.

Teksti: Jari Hotti, Go4Speed Motorsportin tiedottaja