Joskus vähemmän on tosiaan enemmän: tuleva akkukäyttöinen Volvo XC40 on Volvon ensimmäinen täyssähköauto, joka todistaa, että autoista voi tulla parempia, vaikka niistä otettaisiin jotakin pois.
Sähköautojen esiinmarssi on osa autoilun historian suurinta muutosta. Ensimmäistä kertaa yli vuosisataan autot liikkuvat ilman bensiini- tai dieselmoottoria hyödyntäen auton alustaan asennettua akkua. Tämä tekniikka muuttaa autoja perustuksiaan myöten.
Tämä tarkoittaa myös, että autot eivät enää tarvitse pakoputkia tai suurta etusäleikköä jäähdytystä varten. Polttomoottorin poistaminen synnyttää säilytystilaratkaisuja myös konepellin alle.
Täysin sähköinen XC40 säilyttää samalla kaikki ominaisuudet, jotka ovat tehneet mallista yhden Volvon myydyimmistä autoista. Se käyttää eleganttia skandinaavista muotokieltä, joka on määrittänyt Volvon uudelleentulemista ja yhdistää tyylikkään ulkoasun toimivuuteen.
– Skandinaavisen designin juuret perustuvat visuaaliseen selkeyteen ja elementtien vähentämiseen. XC40 on tästä erinomainen esimerkki. Sen rohkea, välittömästi tunnistettava muotoilu on sähköversiossa entistä sulavampi ja modernimpi. Kun säleikköä ei tarvita, olemme voineet luoda autolle siistimmän ja modernimman keulan. Takana pakoputkien puuttuminen mahdollistaa samanlaisen ratkaisun. Tutkimme tätä lähestymistapaa entistä tarkemmin, kun jatkamme sähköistämisen tiellä, kertoo Volvon muotoilujohtaja Robin Page.
Peitetty korin värinen etusäleikkö antaa autolle erottuvan visuaalisen ilmeen. Tämä on mahdollista, koska sähköauto tarvitsee vähemmän ilmavirtausta jäähdytykseen. Säleikköön on voitu myös pakata siististi uuden ADAS-tukijärjestelmän anturit.
Tarjolla on kahdeksan koriväriä, mukaan lukien täysin uusi Sage Green -metallisävy, joiden avulla kuljettajat voivat antaa XC40-sähköautolle yksilöllisen ilmeen. Kontrastisävyinen musta katto on autossa vakiona. Kaksi uutta 19” ja 20” pyörävaihtoehtoa tarjoavat lisää mahdollisuuksia auton ulkoasun muokkaamiseen.
Sisätiloissa täysin uusi sähköautoille tarkoitettu käyttöliittymä pitää kuljettajan ajan tasalla tärkeistä tiedoista, kuten akun tilasta. Sisustus käsittää urheilullisia yksityiskohtia sekä kierrätetyistä materiaaleista valmistettu lattiaverhoilu.
Akkukäyttöisestä XC40-mallista saatiin ensimmäisiä vihjeitä sähköisen 40.1 Concept -auton esittelyssä vuonna 2016. XC40 on erinomainen esimerkki Volvon älykkäästä suunnittelusta. Se perustuu Volvon omaan CMA-alustaan, joka on laadittu alusta asti sähköistämistä silmällä pitäen. Akusto on integroitu auton alustaan, eikä se vaikuta sisätiloihin.
Tämä tarkoittaa, että myös sähköinen XC40-malli sisältää lukuisia käytännöllisiä säilytystilaratkaisuja. Nerokas lähestymistapa sisätilojen suunnitteluun mahdollistaa enemmän säilytystilaa ovissa ja istuinten alla, taitettavan koukun pienille laukuille sekä irrotettavan roska-astian keskikonsolissa.
Sähköisessä XC40-mallissa on erityinen säilytyslokero edessä konepellin alla. Se tarjoaa 31 litraa ylimääräistä säilytystilaa, koska sähkömoottori vie vähemmän tilaa kuin polttomoottori. Volvo paljastaa lisätietoja XC40-täyssähköautosta tulevina viikkona. Malli esitellään suurelle yleisölle ensimmäisen kerran 16. päivä lokakuuta.
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Yksinkertainen kesäinen Salsa
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi