OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Suomalainen elintarvikevienti valopilkku talousluvuissa – 13,7 prosentin kasvu

Elintarvike- ja juomasektorin vienti on tänä vuonna lupaavassa kasvussa. Vienti on kasvanut ensimmäisellä vuosipuoliskolla 13,7 * prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Merkittävää kasvua on saavutettu esimerkiksi Saksassa, jossa kasvua oli 34,5% ja Kiinassa, jossa kasvua saavutettiin peräti 64%. Muita hyvin kasvavia markkinoita ovat Alankomaat, Norja, Japani, Tanska, Ruotsi ja Etelä-Korea. Tuoteryhmistä kovassa nousussa ovat erityisesti maitojalosteet, kaura, muut elintarvikkeet sekä alkoholituotteet. Lihatuotteiden vienti on kasvussa Aasian markkinoille.

– Suomen elintarvikealan kasvumahdollisuudet liittyvät alan yritysten kykyyn kansainvälistyä. Suomalaisille elintarvikeyrityksille tämä tarkoittaa panostamista entistä jalostetumpiin tuotteisiin, jotka nostavat viennin arvoa ja tarjoavat merkittävää lisäarvoa kuluttajille ja yritysasiakkaille, toteaa Business Finlandin Food from Finland -ohjelman päällikkö Esa Wrang.

– Suomelle viennin kasvu merkitsee työpaikkojen lisääntymistä elintarvikesektorilla myös alueellisesti, sillä elintarvikealan yritykset toimivat kautta koko Suomen. Positiiviset vientiluvut ovat tärkeitä, sillä ne luovat uskoa menestykseen ja rohkaisevat yrityksiä kansainvälistymään ja investoimaan. Investointien osalta näkymä on nyt positiivinen ja alalle ennustetaan tänä vuonna noin 10 prosentin investointien kasvua, Wrang jatkaa.

Tällä hetkellä elintarvikeala on Suomen neljänneksi suurin toimiala, joka työllistää suoraan noin 38 000 henkeä ja välillisesti jopa 340 000 henkeä. Elintarvikkeiden ja juomien viennin arvon ennustetaan saavuttavan tänä vuonna noin 1,75 miljardin euron tason.

– Haastavana tavoitteenamme on kasvu kolmeen miljardiin euroon vuoteen 2025 mennessä. Keskeisimpinä vientikategorioina ovat maitojalosteet, alkoholituotteet, sianliha, viljatuotteet -erityisesti kaura- ja kaurajalosteet, sekä tulevaisuudessa entistä enemmän myös erilaiset terveysvaikutteiset tuotteet.

Vuonna 2018 Business Finland myönsi yli 180 elintarvikealan yritykselle yhteensä 22 miljoonaa euroa yritysten innovaatioiden kehittämiseen ja kansainvälistymiseen. Business Finlandin Food from Finland–ohjelma avaa markkinoita yrityksille 15 eri maassa toteuttamalla yritysten kanssa mm. suomalaisten elintarvikkeiden ja juomien messu-, promootio- ja ostajatapahtumia sekä yhteiskampanjointia kohdemaiden vähittäiskaupoissa.

Panostukset Saksassa jatkuvat

Food from Finland–ohjelma on panostanut tänä vuonna erityisesti Saksan markkinoille. Esimerkiksi viime keväänä kampanjoitiin ja luotiin yhteistyötä merkittävien päivittäistavarakauppaketjujen kanssa kuten esimerkiksi CITTI, LIEFERELLO, GLOBUS ja EDEKA NORD. Näille ketjuille on esitelty uusia suomalaisia tuotteita ja tehty kampanjayhteistyötä ”FINNLAND – AUS DER WILDNIS”(villistä luonnosta) – ilmeen alla. Saksalaisiin jakelukanaviin on saatu yli 50 yrityksen tuotteita.

Esimerkkejä suomalaisista kuluttajatuotemerkeistä, joiden myynti jatkuu Saksassa ovat Aarne & Elsa, Easy Rye, Fazer, Helsinki Mills, Kyrö, Laplandia, Sunspelt ja Tom of Finland. Neuvottelut uusien ketjujen ja uusien tuotteiden osalta ovat käynnissä. Tällä hetkellä ovat käynnissä Anuga messut Kölnissä, Saksassa (5.-9.10.2019), joka on maailman johtavin kansainvälinen ruokamessu vähittäiskaupoille sekä ruokapalveluyrityksille. Tänä vuonna messuille osallistuu seitsemäntoista suomalaista elintarvikealan yritystä. Nämä yritykset ovat: Helsingin Mylly Oy, Savuhovi Oy, Nordqvist Oy, Leader Foods Oy, Raisio Nutrition Oy, Kouvolan Lakritsi Oy, Apetit Ruoka Oy, Moilas Oy, Hunajainen SAM Oy, Osuuskunta Maitomaa, Kinnusen Mylly Oy, Verso Food Oy, Atria Oyj, Juustoportti Oy, Jokilaakson Juusto Oy, Entomophagy Solutions Oy, Oy Skinvest Ab.

Ohjelma on osallistunut Saksassa säännöllisesti myös Internationale Grüne Woche ja Biofach–messuille. Näin tapahtuu myös 2020.

 – Saksalaisia kiinnostavat laadukkaat ja terveysvaikutteiset tuotteet ja suomalaiset tuotteet yllättävät positiivisesti, kertoo Lili Lehtovuori, joka on Business Finlandin asiantuntija Saksassa.

*Viennin luvut: Elintarviketeollisuusliitto, ulkomaankaupan tilastopalvelu / Tulli.

Kuvat: Elina Manninen