OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Matkailuvinkki: Oktoberfest Münchenissä

”Ein prosit, ein prosit…” Oktoberfest on kokonaisvaltainen festivaali, joka ei ole pelkästään oluen juomista ja turhaa ryyppäämistä. Oktoberfest on itseasiassa paljon kaikkea muutakin! Virallinen Oktoberfest järjestetään Münchenissä ja tässä kerron teille omia kokemuksia siitä, millainen Oktoberfest on ja mitä kannattaa ottaa huomioon!

Katso viimeisin Oho, mikä reissu! Teksti jatkuu videon jälkeen.

Oktoberfest on olutfestivaali ja sitä juhlitaan vuosittain kaksi viikkoa Münchenin Theresenwiese-nimisellä aukiolla. Kyseessä ei kuitenkaan ole samankaltainen musiikkifestivaali, kuin mihin ehkä Suomessa ollaan totuttu. Aukio täyttyy nimittäin huvipuistolaitteista ja mikä tietysti tärkeintä, olutteltoista. Sisäänpääsy ei maksa alueelle mitään, mutta oluista saa maksaa alkaen 10 euroa.

Olutteltat eivät kuitenkaan ole sitä, mitä voidaan kuvitella. Nämä olutteltat ovat oikeasti massiivisia rakennuksia, joihin mahtuu satoja, ellei jopa tuhansia ihmisiä juhlimaan. Niitä voidaankin kutsua pikemminkin oluthalleiksi. Tämän kahden viikon aikana Oktoberfestillä vieraili vuonna 2019 yli 6 miljoonaa ihmistä – johonkin he vain mahtuvat.

Oktoberfest on siis todella suosittu ja hauska tapahtuma, mutta muutamia asioita kannattaa ottaa huomioon, kun lähtee suunnittelemaan matkaa sinne.

Oktoberfest – Marstall 2018

Majoitus & lentoliput

Majoitus ja lentoliput ovat sellaisia asioita, joista kannattaa aloittaa. Hotellit myydään todella nopeasti loppuun ja niitä varataan jo aina heti edellisten Oktoberfestien jälkeen seuraavalla vuodelle. Varasimme keväällä majoituksen lokakuun alkuun, joka on aina Oktoberfestin päätösviikonloppu, eikä vaihtoehtoja ollut enää paljoa jäljellä.

Saimme varattua kuitenkin City Aparthotel München-nimisen huoneistohotellin, joka toimi meille loistavasti. Sen sijainti oli erinomainen, mutta sanotaanko näin, että normaalisti en olisi suostunut maksamaan kyseistä hintaa kyseisestä majoituksesta. Oktoberfest-viikonloppuna kuitenkin majoituksen hinta oli verrattuna muihin kohtuullinen.

Lentolipuista huomasimme, etteivät hinnat nousseet Helsingistä tai Tallinnastakaan kuin vain muutaman kympin. Tämä saattaa tietysti jatkossa muuttua, mutta esimerkiksi airBalticin maksuvaihtoehdot tekevät varaamisen helpoksi – voit nimittäin maksaa lipun osamaksuilla ilman korkoa. Huomaathan, että tämä vaihtoehto ei ole aina voimassa ja siitä löydät lisätietoa airBalticin omilta sivuilta.

Oluthallien sisäänpääsy

Seuraavaksi kannattaa miettiä, mitä haluaa tehdä ja nähdä Münchenissä, kun siellä on. Nimittäin oluthalleihin tulee varata pöytä, jos haluat parhaan mahdollisen Oktoberfest-kokemuksen. Pöydät eivät sinänsä ole maksullisia, vaan niihin varataan paikat ja sen jälkeen maksetaan vouchereista, jonka edestä voidaan paikan päällä tilata ruokaa ja juomaa. On tärkeää tietää osallistujien määrä etukäteen, sillä niitä ei yleensä jälkikäteen pysty enää muuttamaan.

Münchenin viralliset matkailusivustot kertovat, että pöydät voidaan varata yleensä heti edellisten Oktoberfestien loputtua, se tulee tehdä faksilla tai kirjeellä, ja vastaus tulee keväällä. Meidät ohjeistettiin varaamaan keväällä suoraan netistä ja tarvitsimme siihen saksalaisen ystävän avun, jotta se saatiin tehtyä. Varaukseen tarvitsi esimerkiksi saksalaisen luottokortin. Tämä ei kuitenkaan huhujen mukaan päde kaikkiin telttoihin, joten niihin kannattaa olla erikseen yhteydessä aina. Voit löytää lisää tietoa aiheesta Münchenin viralliselta matkailusivustolta.

Oluttuoppi, Oktoberfest, Marstall 2018

Vaatetus

Oktoberfestiin kuuluvat ehdottomasti miehille nahkahousut, eli lederhosenit ja naisille mekko, eli dirndl. Vaikka et olisikaan paikallinen, asianmukaisen asun saa pukea päälleen kuka tahansa. Paikalliset olivatkin niitä, jotka ensimmäisellä kerralla houkuttelivat meidän vaateostoksille – heidän mukaan Oktoberfest ilman kunnon asusteita eivät ole mitään!

Naisen asuun kuuluvat dirndl, pikkulaukku ja mukavat, mutta asuun sopivat kengät

On tärkeää laittaa jalkaan mukavat kengät ja kerrospukeutuminen on valttia, sillä syys-lokakuun vaihteessa sää voi vaihdella reilustikin. Yksi olennainen asia naisille on mainita se, että suuret laukut eivät ole tapahtuma-alueella sallittuja, joten mukana kannattaa pitää vain pientä laukkua.

PÄIVÄ 1 – Saapuminen

Kerron meidän viimeisimmästä Oktoberfest-matkasta, joka oli pidennetty viikonloppu Oktoberfest-päätösjuhlien aikaan. Saavuimme paikalle perjantaina, melko myöhään illalla, mutta päätimme lähteä silti kaupungille syömään ja istumaan iltaa ystävien kanssa. Mikäli suunnitelmissa on saapua jo aikaisemmin päivällä, niin tietysti Münchenissä on mitä nähdä!

Huomasimme perjantai-iltana, että monet ravintolat olivat täynnä ja valitsimme nälästä johtuen ravintolan, joka ei ollut huono, mutta melko kallis ja hinta-laatu-suhde ei ollut aivan kohdallaan. Tällaisen voi välttää, kun katsoo etukäteen muutaman ravintolan läheltä, minne mennä.

City Aparthotel München sijaitsi lähellä Theresenwiesen aukiota ja muita nähtävyyksiä.

PÄIVÄ 2 – Oktoberfest

Lauantaipäivämme oli pyhitetty Oktoberfesteille täysin. Pöytämme oli varattu aamupäivälle, joten aamiaisen jälkeen siirryimme käytännössä heti tapahtuma-alueelle ja etsimme oman telttamme. Olimme nyt toista kertaa Marstallin teltassa ja kyseessä on yksi isoimmista, sekä monen paikallisen mielestä parhaimmassa teltassa. Ensimmäisellä kerralla olimme yläkerrassa, toisella kerralla alakerrassa. Yläkerta oli huomattavasti rennompi, mutta alhaalla oli kovemmat bileet.

Halleissa on aina livemusiikkia ja kappaleiden välissä kuullaan juomalaulu, jonka nimi on Ein Prosit. Sen sanat löydät meidän sivuilta ohotv.fi ja suosittelen opettelemaan ne etukäteen. Juomalaulussa tulee laulaa mukana ja lopulta kilistää lasit yhteen. Sanotaanko näin, että ympärillä olevat ihmiset kyllä kertovat miten asia menee.

Käyttäytymisellä on tärkeä rooli, sillä tällä ihmismassalla ei olisi mahdollista järjestää mitään, elleivät ihmiset käyttäytyisi hyvin. Tuoleilla saa tanssia ja ihmisten kanssa saa puhua – ovathan kaikki muutkin tulleet sinne juhlimaan. Työntekijöille kuitenkin tulee olla ystävällinen ja omasta kunnosta kannattaa huolehtia. Meidän vinkki on, ettei väkevään kannata koskea lainkaan. Oktoberfesteillä tulee helposti juotua litroittain olutta, sillä yksi tuoppihan on sen litran verran.

Oktoberfestillä saa muutakin juotavaa kuin olutta, kuten esimerkiksi viiniä ja radleria. Radler on mehuun sekoitettua olutta, joka on itseasiassa hyvin piristävää ja mukava vaihtelu, jos olutta on juonut jo paljon. Joissain teltoissa saa myös kuohuviiniä.

Telttailun jälkeen siirryimme etsimään toista paikkaa ja sellaisen löytäminen ei näin viikonloppuna ollut helppoa, mutta pärjäsimme kyllä. Lopulta kävimme tietysti kokeilemassa myös näitä tivolilaitteita.

PÄIVÄ 3 – Nähtävyydet

Kolmantena päivänä, eli sunnuntaina, päätimme lähteä lounaalle yhteen kuuluisimpaan olutravintolaan Münchenin keskustaan. Kyseisen ravintolan nimi on Hofbräuhaus ja se tunnetaan yhtenä legendaarisimmista kohteista Münchenissä. Esimerkiksi Wolfgang Amadeus Mozart asui kuulemma lähellä kyseistä oluthallia ja myös Adolf Hitler on pitänyt merkittävän puheen siellä vuonna 1920.

Lounaan jälkeen siirryimme nähtävyyksien pariin ja pääsimmekin kulkemaan kätevästi sähköpotkulaudoilla pitkin Münchenin katuja.

Sunnuntai-iltana päätimme vielä käydä Theresenwiesellä hakemassa tuliaisia ja juomassa vielä muutamat.

Meidän lähtömme oli neljäntenä päivänä, eli maanantaina aikaisin aamulla, mutta esimerkiksi ystävämme jäivät vielä ihastelemaan kaupunkia. Tekemistähän tosiaan riittää moneksikin päiväksi.

Kulkeminen

Kulkeminen Münchenissä on helppoa ja lentokentältä pääsee parhaiten keskustaan junalla. Voit käyttää paikallista reittiopasta, joka ohjeistaa kätevästi englanniksi kulkemaan ympäri kaupunkia. Lisäksi on mahdollista käyttää Uberia ja muitakin taksipalveluja, mutta varsinkin näin päätösviikonloppuna kulkeminen oli helpompaa jalan, julkisilla tai sähköpotkulaudoilla.

Houkutteleeko München ja Oktoberfest? Katso hotellivaihtoehdot heti, niin saat parhaimman mahdollisen hinnan!