Ymmärrän, että pankeilla on asteikkonsa miten yleisesti käsitellä asiakkaitaan.
Joissain pankeissa kaikkia palvellaan tasavertaisesti, tällainen on minusta sitä oikeaa toimintaa.
Joissain pankeissa vaikuttaa siltä, että varakkaita passataan paremmin, kun vähemmän varakkaita. Jos tällainen ajatus pitää paikkansa, tällaisen ei kuitenkaan pitäisi johtaa tilanteeseen, jossa asiakas joutuu syyttä kärsimään taloudellisesti.
Iäkkäämmälle tuttavalleni kävi kuitenkin juuri näin. Risto (nimi muutettu) oli anonut 2000 euron luottoa, koska oli sairastanut vakavasti ja rahaa oli hoitoihin uponnut rutkasti.
Risto ei ole rikkaimmasta päästä, kun palkkaa tuli noin 2000 kuukaudessa bruttona, eläkettä sitäkin vähemmän.
Risto oli yli 50 vuotta käyttänyt pankkiryhmää, joka nykyään toimii nimellä Nordea. Ja aina Risto oli hoitanut kaikki vastuunsa sopimuksen mukaisesti. Risto siis päätti hakea lainaa Nordealta.
Lainahakemus oli tehty ja Risto tarkasti asian sovitusti perjantaina vajaan kahden viikon päästä. Asiakasneuvoja sanoi, että laina on myönnetty ja että se on siirrettävissä Ristolle seuraavan viikon alussa, mutta että hänen tulisi vielä soittaa lauantaina tai sunnuntaina ja tunnistautua luotto-osaston työntekijälle.
Risto teki työtä käskettyä ja luottopuolen asiakaspalvelija totesi, että laina on myönnetty ja hän näkee päätteeltä päätöksen. Risto kiitti ja pyysi varoja siirrettäväksi itselleen seuraavan maanantain tai tiistain aikana.
Puhelun jälkeen Risto soitti puheluita rahoja odottaville kertoakseen, että hän maksaisi velkansa pois alkuviikosta.
Maanantai tuli, tiistai tuli ja meni, mutta rahoja ei vaan näkynyt. Risto päätti soittaa Nordealle ja kysyä miksi rahoja ei ole tullut tilille.
Asiakasneuvoja oli sama jonka kanssa Risto oli jutellut aikaisemmin, hän totesi Ristolle, että onpa ihmeellistä, mutta lainaa ei olekaan myönnetty, vaikka se täällä näkyi jo edellisellä viikolla myönnettynä.
Riston maailma romahti.
Risto sanoi, että, mutta tekin sanoitte minulle menneellä viikolla, että laina on myönnetty. Nordean neuvoja sanoi, että on pahoillaan, mutta näin täällä vaan nyt lukee. Hänelle voitaisiin maksaa pieni korvaus tilanteesta, esimerkiksi 40 euroa.
Risto totesi, että hän oli saatuaan myönteisen päätöksen soittanut velkojille ja luvannut maksaa velat pois alkuviikosta. Mitä hän nyt tekisi, siinä ei neljän kympin korvaukset paljon auttaisi. Jälleen kerran lausuttiin pahoittelut jonka jälkeen puhelu loppui.
Risto soitti hetken päästä uudestaan ja pyysi luottopuolelle, hänet yhdistettiin mieshenkilölle, joka nyrpeästi vastaten sanoi, että lainaa ei ole myönnetty, eikä sitä ole koskaan ilmoitettu myönnetyksi.
Yli viidenkymmenen vuoden positiivinen asiakkuus ei paljon sitten tässä pankissa merkinnyt.
Miten Nordea ylipäätänsä voi toimia tällä tavalla asiakkaan kanssa?
Sanotaan, että rahoituslaitosten toimintaa seurataan ja valvotaan tarkasti, jotta ei tällaista voisi tapahtua.
Ei pidä paikkansa, ainakaan Riston kohdalla. Kuinka monta muuta tällaista tapausta Nordea tekee viikossa, kuukaudessa, vuodessa?
Vai onko todella niin, että Nordea keskittyy mieluimmin rikkaiden asiakkaidensa rahojen pesuun ja viis välittää rehellisistä ruohonjuuren tallaajista.
Sekö on sitä pankin lupaamaa rehtiä toimintaa, kysyn vaan?
Saaneen toivotta uskaliasta viikonloppua rahanlainaajille,
t Suomalainen
Jatka lukemista
5 suomalaisten suosikki huonekalusarjaa
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi