OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Tutkimus: Olisiko aiheellista vähentää oman autoilun päästöjä?

Valokuvaaja: Arto Marttinen/Kamux

Oman autoilun päästöjen vähentämistalkoisiin löytyy kiinnostuneita, selviää Kamuxin teettämästä valtakunnallisesta tutkimuksesta. Kyselyyn vastanneista 52 prosenttia piti melko tai erittäin tärkeänä vähentää oman autoilun päästöjä ilmastonmuutoksen takia. Vastaavasti taas 48 prosenttia vastaajista koki, ettei oman autoilun päästöjen vähentämiselle ilmennyt juurikaan tarvetta. Päästötalkoisiin vastataan esimerkiksi minimoimalla omia ajokilometrejä ja ajamalla mahdollisimman vähäpäästöisellä autolla.

Kansallisen energia- ja ilmastostrategian linjausten mukaan liikenteen päästöt olisi tarkoitus saada puolitettua vuoden 2005 tasosta ensi vuosikymmenen loppuun mennessä. Erityisesti vähennyspaineita kohdistetaan henkilöautojen suuntaan, sillä niiden katsotaan vastaavan yli puolta tieliikenteen päästöistä*.

– Kyselyn mukaan yllättävän moni suhtautuu positiivisesti autoilunsa päästöjen vähennykseen. Keskimääräistä myönteisemmin suhtautuneita on ajokortin omistavissa alle 25-vuotiaissa nuorissa sekä yli 55-vuotiaissa autoilijoissa. Yleisesti naisten halu vähentää oman autoilun päästöjä on hieman korkeampi kuin miehillä, toteaa maajohtaja Tommi Iiskonmäki Kamuxilta.

Kamuxin tutkimuksen mukaan kaasu-, diesel- ja täyssähköauto nähtiin vastaajien keskuudessa lähes yhtä sopivana vaihtoehtona. Valokuva: Arto Marttinen/Kamux

Ajokilometrit syyniin

Tutkimuksen mukaan monille autoilijoille päästöjen vähentäminen oman autoilun kohdalla konkretisoituu ajokilometrien ja auton vähäpäästöisyyden myötä.

– Vaikka moni vastaaja kertoi, että auto on välttämätön työssäkäynnin ja arjen sujuvuuden kannalta, auton käyttöön kiinnitetään selkeästi huomiota. Koska päästöjä syntyy ajokilometrien myötä, moni ajaa tai ainakin pyrkii ajamaan mahdollisimman vähän. Useampi kertoi vähentäneensä auton käyttöä viimeisen vuoden aikana, ja vain harva lisänneensä sitä, jatkaa Iiskonmäki.

Hybridejä kohtaan kiinnostusta, vähäpäästöinen bensiini myös houkuttaa

Vastaajilta tiedusteltiin myös, millainen olisi heidän talouteensa sopiva vähäpäästöinen auto.

Eniten autoilijoita kiinnosti hybridi, joka saa käyttövoimansa sähkön lisäksi bensiinistä tai dieselistä. Myös nykyistä autoa uudempi ja vähäpäästöisempi bensiiniauto nähtiin sopivana vaihtoehtona.

– Kaasu-, diesel- ja täyssähköauto nähtiin vastaajien keskuudessa lähes yhtä sopivana vaihtoehtona. Kaasu- ja dieselauto houkutti miehiä enemmän kuin naisia, ja täyssähköautoa kohtaan kiinnostusta oli erityisesti 35-44-vuotiaissa autoilijoissa, toteaa Iiskonmäki.

Mitä keinoja päästöjen vähentämiseen?

– Kyselyyn vastanneista monet kokevat ajavansa jo riittävän vähäpäästöisellä autolla. Toisaalta melko usealle vastaajalle taloudellinen tilanne ei anna joustoa vähäpäästöisemmän auton hankintaan, ja silloin oman autoilun päästövähennykseen ei uuden auton hankinta tuntunut sopivalta vaihtoehdolta. Tällöin vaihtoehdoksi nousee uuden teknologian vähäpäästöinen käytetty auto. Tutkimus antaa selviä viitteitä siitä, että monet ovat halukkaita vähentämään oman autoilun päästöjä, mutta keinoja rajoittaa taloudelliset seikat, summaa Tommi Iiskonmäki.

*Liikenne- ja viestintävirasto Traficom/Liikennefakta.fi

Kyselytutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 18.-22.9.2019 Kamuxin toimesta. Verkkokyselyyn vastasi 708 ajokortin omaavaa 18-75-vuotiasta aikuista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.