EU:n ja EFTA:n alueella myytävien uusilla tyyppihyväksynnöillä hyväksyttyjen mopojen ja moottoripyörien pitää 1.1.2020 lähtien noudattaa uutta Euro 5 -ympäristöstandardia. Ennen vuodenvaihdetta tyyppihyväksytyille mopoille ja moottoripyörille uusi ympäristöstandardi tulee pakolliseksi vuoden siirtymäajan jälkeen vuoden 2021 alusta.
Euro 5 korvaa päästövaatimuksissa aikaisemman Euro 4 -standardin.
Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että L-luokan ajoneuvojen eli mopojen, moottoripyörien, kolmipyörien ja nelipyörien päästöt laskevat samalle tasolle kuin autojen.
Moottoripyörien ja mopojen päästöt ovat laskeneet isoilla harppauksilla lähtien vuodesta 1999, jolloin otettiin käyttöön Euro 1 -päästöstandardi. Avainasemassa päästöjen vähentämisessä ovat olleet alan tekniset innovaatiot.
– Moottoripyörävalmistajat ovat panostaneet voimakkaasti tutkimukseen ja tuotekehitykseen, jotta päästöjä pystyttäisiin pienentämään teknologian avulla. Se tukee alan tavoitetta vähäpäästöisemmästä liikenteestä etenkin kaupungeissa, sanoo Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa.
Jatka lukemista
Suuri suomalainen lemmikkitutkimus paljastaa: yli 60 % suomalaisista ei vaihtaisi lemmikkiään edes miljoonaan euroon
Moottoriurheilulupaus Sami-Matti Trogenilla on näytön paikka Nürburgringin Nordschleifellä
Speedway Suomi-sarja avasi kotimaisen kilpailukauden