OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Photo: Hannu Rainamo

Mikko Heikkilä ylsi viime hetkillä tavoitteeseensa – “Tätä lähdettiin hakemaan”

Mikko Heikkilän tavoite rallin SM-sarjan kauden toisessa osakilpailussa, Mikkelin ympäristössä perjantaina ja lauantaina ajetussa Vaakuna Rallissa, täyttyi sataprosenttisesti, kun nurmijärveläinen ASV:n tukema Skoda-kuljettaja ajoi yleiskilpailussa ja SM1-luokassa kolmanneksi.

Rallin SM-sarjan kauden avausosakilpailussa Rovaniemellä pettymyksen kokenut Mikko Heikkilä asetti Mikkelin SM-ralliin tavoitteekseen yltää lopputuloksissa kärkikolmikkoon. Tuo tavoite myös täyttyi, kun Heikkilä yhdessä kartanlukijansa Henri Arpiaisen kanssa nousivat Vaakuna Rallin viimeisen erikoiskokeen pohja-ajalla neljänneltä sijalta kolmanneksi.

– On helppo olla tyytyväinen, kun tavoite täyttyi! Tätä lähdettiin hakemaan. Tosi hyvä tulos ja pistepotti Tunturirallin pettymyksen jälkeen. Nyt ollaan neljäntenä pisteissä ja se mitalihaave on edelleen olemassa. Koitetaan vaan parantaa jatkuvasti ajamista ja olla siellä kärkikolmikossa tulevissakin ralleissa, Heikkilä kommentoi kauden toisen SM-rallin maalissa.

Photo: Hannu Rainamo

Ennen viimeistä erikoiskoetta kolmantena olleen Jarkko Nikaran ja neljättä sijaa hallussaan pitäneen Heikkilän välinen aikaero oli 7,9 sekuntia. Yhdeksäs ja samalla Vaakuna Rallin viimeinen erikoiskoe, toi Heikkilälle kauden ensimmäisen SM1-luokan pohja-ajan ja kun Nikara sortui ajovirheeseen, nousi Heikkilä 4,2 sekunnin turvin ohi Nikarasta ja kolmanneksi. Fiilis Skodan kabiinissa tuloksen selvittyä oli ilman muuta korkealla.

– Kyllähän siinä kohtaa tuntui aika lailla voitolta! Sitä oli kuitenkin jollain tapaa luovuttanut olo ennen viimeistä erikoiskoetta ja sitten se kuitenkin onnistui siitä huolimatta. Vielä sen viimeisen pätkän jälkeenkin oli sellainen luovuttanut olo. Sanoinkin siinä vain kartturille, että katso nyt miten paljon kovempaa Nikara ajoi ja sitten huomattiin, että jäikin taakse, Heikkilä muisteli hetkiä rallin viimeisen erikoiskokeen maaliin saapumisen jälkeen.

Siinä missä SM1-luokan kärkikaarti ajaa nykyaikaisella Skoda Fabia R5 -kalustolla, oli pitkältä kilpailutauolta tositoimiin paluun tehnyt Nikara kaivanut tallistaan vanhan Mitsubishi Lancer Evo 9:n. Kilpakumppanit suorastaan ylistivät kilpailun aikana Nikaran suorituksia “museoautolla” ja myös Heikkilältä lähti tiukan kaksintaistelun päätteeksi kehuterveiset saarijärveläisen suuntaan.

– Täytyy sanoa, että kaikki kunnia Nikaralle! Oli ylivoimaisesti kovin kaveri koko rallissa, hienosti ajoi. Oli tosi kova suoritus, hattua nostan, Heikkilä sanoi.

Kahden ajetun erikoiskokeen jälkeen Heikkilä oli kolmantena, vain kahden sekunnin päässä kärjestä. Kuudella seuraavalla erikoiskokeella eroa kuitenkin tuli lisää, ennen viimeisen erikoiskokeen pohja-aikaa.

– Lauantain ensimmäisellä pätkällä oltiin tosi lähellä kärkeä. Sen jälkeen eroa alkoi tulemaan. Luulen, että pojat kärjessä nosti vauhtia, omassa ajossani en huomannut suuntaan tai toiseen mitään eroa. Mutta eihän me huonoille hävitty, Heikkilä muistutti.

Photo: Hannu Rainamo

Heikkilän mukaan sää Mikkelin seudulla rallin aikaan oli hänelle vaikea.

– Pidon vaihtelu, pöperössä ja urassa ajaminen, ne ovat olleet minulle aina haaste ja vähän myrkkyä. Sitten kun oli puhtaampia osuuksia, niin tuli heti paremmin. Viimeinen erikoiskoe, kun oli tasaisen liukas koko ajan, niin oli vähän helpompaa, Heikkilä kuvaili.

Heikkilä on nyt kilpaillut yhteensä neljä SM-rallia SM1-luokassa ja Skoda Fabia R5 -autolla. Palkintosijoituksia näistä kilpailuista löytyy kaksi, Riihimäen viimevuotinen toinen sija, sekä nyt tullut Vaakuna Rallin kolmas sija. Heikkilän mukaan Tunturirallin jälkeen oli helpompi lähteä Mikkeliin, mutta täysin tyytyväinen hän ei ole vielä tähän mennessä otettuihin kehitysaskeliin. Halu päästä vieläkin lähemmäksi kärkeä on kova.

– Ensimmäisillä pätkillä huomasi heti, että ei enää ollut totuttelemista. Siinä mielessä oli helpompaa. Mutta ei mitään älytöntä kehitystä vielä tullut Tunturirallista. Aikaerot oli pienempiä, mutta se johtuu ehkä siitä, että nyt oli aikalailla uudet tiet kaikille, niin sekin tasoittaa sitä eroa. Vähän mentiin eteenpäin, mutta aika paljon saadaan mennä vieläkin eteenpäin, että ollaan ihan siellä kärjessä. Ja siellä minä haluan olla, Heikkilä päätti.

Rallin SM-sarjan talvikauden viimeinen osakilpailu ajetaan Joensuussa 28.-29. helmikuuta. Heikkilän mukaan kilpailuun valmistava testi tullaan ajamaan Itä-Suomen suunnalla kilpailua edeltävänä torstaina.

Mikkelin SM-rallin SM1-luokan lopputulokset

1) Emil Lindholm (Skoda) 1.03.07,9
2) Teemu Asunmaa (Skoda) + 14,8
3) Mikko Heikkilä (Skoda) + 44,2
4) Jarkko Nikara (Mitsubishi) + 48,4
5) Eerik Pietarinen (Skoda) + 1.32,9

SM1-luokan pistetilanne 2/6 osakilpailua

1) Teemu Asunmaa 52
2) Emil Lindholm 45
3) Eerik Pietarinen 35
4) Mikko Heikkilä 19
5) Jukka Kasi 18

Teksti: Jari Hotti, Mikko Heikkilä Racingin tiedottaja

Kuvat: Hannu Rainamo