OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Talvikausi päättyy, Heikkilä valmis Itärallin hyppyihin – “Mieluiten kaasu pohjassa”

Valokuva: Jani Salonen

Rallin SM-sarjan talvikausi päättyy tulevana lauantaina Joensuussa, kun kauden kolmas osakilpailu ajetaan perinteisen Itärallin merkeissä Pohjois-Karjalan maineikkailla teillä. ASV:n tukema nurmijärveläinen Mikko Heikkilä lähtee Itäralliin allaan Mikkelistä tullut kauden ensimmäinen palkintosijoitus.

Mikko Heikkilä on rallin SM-sarjassa SM1-luokan pisteissä kahden ajetun osakilpailun jälkeen neljäntenä. Eroa kolmanteen sijaan ja Eerik Pietariseen on 16 pistettä, mutta Pietarista ei seuraavassa osakilpailussa Joensuussa tulevana lauantaina nähdä. Tammikuisen Tunturirallin pettymyksen jälkeen Heikkilä sai Mikkelin Vaakunarallista reilut pari viikkoa sitten tärkeän onnistumisen, kun maalissa sijoitus oli SM1-luokan kolmas.

– Hyvillä mielin kohti Joensuuta! Taas odotetaan, että päästään ajamaan kilpaa. Mikkelistä tuli hyvä tulos, niin tottakai samanlaista lähdetään Joensuusta hakemaan, Heikkilä korostaa.

Valokuva: Hannu Rainamo

Mikkelissä Heikkilä kävi kolmannesta sijasta tiukan sekuntitaistelun Jarkko Nikaraa vastaan. Tuo kaksintaistelu kääntyi lopulta Heikkilän ja kartanlukija Henri Arpiaisen eduksi kilpailun viimeisellä erikoiskokeella.

– Hyvä kilpailu ja hieno kaksintaistelu. Jos Jarkko olisi ollut edellä lopputuloksissa, niin ei todellakaan oltaisi huonolle hävitty, on sen verran kova kaveri, Heikkilä kehuu.

Valmistautuminen edessä olevaan SM-sarjan talvikauden päätösosakilpailuun ei siinä mielessä ole sujunut perinteisen kaavan mukaan, että ennakkotestejä ei ajettu vielä viime viikolla, vaan testit ovat edessä pari päivää ennen kilpailua. Heikkilä testaa yhdessä tiiminsä TGS Worldwiden kanssa Simpeleen seudulla kuluvan viikon torstaina.

– Keulan pitoa haetaan lisää. En saa sitä käyttäytymään ihan niin kuin haluaisin, koitetaan siihen löytää ratkaisu. Hyvin pienistä asioista kuitenkin on kyse. TGS:n Skoda on niin hyvin alueella, että ei siinä isoja tarvitse tehdä, eikä tietysti pystykään tekemään. Hienosäätöä auton etupäähän, sitä haetaan ja tietysti ajotuntumaa siinä samalla. Saadaan ruosteet ravistettua pois ranteista tauon jälkeen, Heikkilä naurahtaa.

Itäralli on Heikkilälle kuudes kilpailu Skoda Fabia R5 -autolla ja eräällä tavalla voidaan sanoa ympyrän sulkeutuvan tässä kohtaa, sillä Itäralli kaksi vuotta sitten oli juuri se kilpailu, missä nurmijärveläinen ensimmäisen kerran kilpaili Skodan R5-autolla. Debyytti SM-sarjan kuninkuusluokassa toi SM1-luokasta seitsemännen sijan, jonka jälkeen viime ja tänä vuonna ajetuista neljästä muusta SM-rallista Heikkilä on kirjauttanut kaksi palkintosijoitusta.

Kolmatta SM-sarjan palkintosijoitustaan SM1-luokan osalta hakeva Heikkilä sanoi ennen Vaakunarallia yhdeksi tärkeimmäksi tavoitteekseen saada karsittua Tunturirallissa tehtyjä ajovirheitä pois. Aivan täysin ei tuo tavoite täyttynyt.

– Ihan täydellisesti en missään tapauksessa onnistunut siinä. Jonkin verran saatiin karsittua, mutta on siinä ajamisessa edelleen tosi paljon virheitä. Tiedossa on mistä se ero kärkimiehiin tulee. Siinä mielessä hyvä tilanne, että tietää mitä pitää korjata, mutta toki sitten kun mennään kypärä päässä puiden välissä, niin se ei olekaan niin helppoa, että päätänpä olla tekemättä virheitä. Mutta yritetään saada niitä vielä pois, niin vauhti siitä nousee, Heikkilä uskoo.

Itärallin jälkeen rallin SM-sarjassa on edessä yli kolmen kuukauden mittainen kilpailutauko. Heikkilän kauden alla asettama tavoite SM-mitalista vaatii ilman muuta Mikkelin kaltaista onnistumista myös Joensuusta.

– Tuloksellisesti tietysti haluan jatkaa siitä mihin Mikkelissä jäätiin, että ei nyt ainakaan missään nimessä huonompaa. Aina yritetään parantaa, eikä haittaisi jos oltaisiin korkeammallakin. Jos unohdetaan tulokset, niin kilpailuna haluaisin ehjän ajon, niin kuin aina haluan. Ei pysähdytä missään, ei spinnata, eikä tehdä muutenkaan virheitä, niin se on jo hyvä juttu, Heikkilä sanoo.

Kaikki talvikauden SM-rallit ovat tähän mennessä olleet luonteeltaan hyvin erilaisia kilpailuja. Itärallista Heikkilällä on aiempaa kokemusta kuljettajana vuodelta 2013 Ladan ratissa (juniorit), sekä tuo vuoden 2018 kilpailu ja Skoda-debyytti. Viime vuonna Heikkilä osallistui Joensuun SM-ralliin Erno Kinnusen kartanlukijana.

Valokuva: Taneli Niinimäki

– Aiemman kokemuksen perusteella luvassa ei pitäisi olla ihan niin pientä tietä mitä oli Mikkelissä. Odotan kyllä tosi hienoa reittiä. Hyppyjäkin lienee luvassa, niihin vain rohkeutta, ei se tie sieltä mihinkään häviä nypyn takaa. Reippaasti voi mennä, mieluiten kaasu pohjassa, Heikkilä päätti.

Itäralli ajetaan yksipäiväisenä kilpailuna tulevana lauantaina ja viidelle erikoiskokeelle yhteispituutta kertyy reilut 98 kilometriä.

Joensuun SM-rallin aikataulu

Lauantai 29.2.


10.01 – Seremonialähtö Joensuun kauppatorilta

10.49 – EK1 Kostamo (14,45 km)
11.33 – EK2 Satulavaara (11,50 km)
13.21 – EK3 Riutta (33,22 km)
16.42 – EK4 Oskola (26,60 km)
17.16 – EK5 Palo (12,36 km)

18.30 – Maaliseremonia Joensuun kauppatorilla

Teksti: Jari Hotti, Mikko Heikkilä Racingin tiedottaja