OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Jari Nurminen / RPF

Haapamäellä ja Rajalalla tiukka taistelu voitosta Porissa – “Startista kärkeen ja voittoon”

Henri Haapamäen kilpailukausi jatkui viime viikonloppuna Porissa, missä Hangassuon moottoriradalla ajettiin kansallinen Jarkan Maansiirto Rallicross -kilpailu Supercar-luokassa viiden kuljettajan voimin.

Kun koronapandemian seurauksena rallicrossin SM-sarjan kaikki viisi osakilpailua tältä kesältä peruttiin, saivat lajin harrastajat Suomessa tilalle kolme kansallista kilpailua. Kausi avattiin pari viikkoa sitten Oulussa ja viime viikonloppuna kilpailtiin Hangassuon moottoriradalla Porissa. Supercar-luokan kilpailu näytti kuihtuvan neljän auton mittelöksi, kunnes viime hetken jälki-ilmoittautuminen toi lajin kuninkuusluokkaan ison lisäbuustin.

Kuva: Jari Nurminen / RPF

– Tiedossa oli, että kun jälki-ilmoittautuneena Joni-Pekka Rajala lähti kotiradalleen mukaan Mitsubishi Miragella, jolla on ajanut MM-sarjaakin, niin tiedettiin, että siinä on nyt samanlainen seppä meitä kiusaamassa kuin mitä oli Mikko Ikonen Oulun kilpailussa. Tiedettiin, että “Jonttu” pistää meidät varmasti tiukille, Haapamäki kommentoi lähtöasetelmia Jarkan Maansiirto Rallicross -kilpailuun.

Haapamäen ja Rajalan kaksintaistelut ovat olleet jo usean vuoden ajan yksi SM-sarjan ehdoton yleisönsuosikki, ensin SRC-luokassa ja myös Supercar-luokassa viime vuoden Honkajoen osakilpailussa, missä Haapamäki suoritti debyyttinsä kyseisessä luokassa kilpailujen osalta. Honkajoen finaalissa Rajalan ja Haapamäen ero maalissa oli sekunti ja tiukkaa taistelua näiden kahden välillä oli luvassa myös Porissa.

Kun kolme alkuerää, semifinaali ja finaali oli ajettu, pokkasi Rajala ykköspalkinnon, Haapamäki oli toinen ja Ari-Pekka Niemi kolmas. Haapamäen mukaan eväitä voittoonkin asti heillä oli ehdottomasti olemassa.

– Jäi sellainen olo, että minä olin radalla alusta loppuun ajamalla nopeampi, mutta Rajala pääsi joka kerta startista kärkeen ja ajoi voittoon. Toisessa alkuerälähdössä olin ykkönen onnistuneen lisälenkkitaktiikan avulla. Sen minä voitin, mutta kaikki muut lähdöt Rajala. “Jonttu” on sellainen kuski, ettei tee sellaisia virheitä, että hänestä rehellisesti ohi pääsisi. Meillä oli lisälenkille ässää hihassa, mutta Rajala oli siinäkin hereillä ja niin sanotusti niisti nokan, Haapamäki kommentoi tuoreeltaan finaalin jälkeen.

Startit ovat rallicrossissa yksi tärkeimmistä osa-alueista ja siihen Haapamäki haluaa parannusta tulevissa kilpailuissa. Sastamalainen myös myöntää, että vähäinen kilpailutuntuma Supercar-luokassa näkyy vielä omassa tekemisessä.

– Kyllä sen huomaa, että minulla ajaminen nelivetoisella on vielä harjoittelua. Virheitä tulee, jotka huonontaa kierrosaikaa. Ei ole vielä sellaista tuntumaa autoon ja osaamista. Starttia meidän pitää kehittää, paikaltaan pitää päästä paremmin liikkeelle. Nytkin Rajala lähti aina paremmin ja pääsi sen puolen auton mitan edelle. Se oli meille tekemätön paikka, Haapamäki harmitteli.

Perjantaina Porissa ajettiin harjoitukset, lauantaina lyhyt sessio sadesäässä ja varsinainen kilpailu kuivalla radalla sunnuntaina. Sen lisäksi, että Haapamäen tiimi oli hyvässä iskussa radalla, niin myös radan ulkopuolella tiimin värit olivat jälleen kerran hyvin esillä.

– Porissa nähtiin kyllä hieno tapahtuma kaikin puolin. Meidän tiimillä oli vippitilaisuus, mihin saapui noin 80 ihmistä paikalle. Osa porukasta saapui paikalle fanibussille. Meininki oli hyvä ja tunnelma korkealla, Haapamäki hehkutti.

Seuraavan kerran Haapamäki kilpailee Hyvinkäällä 12.-13. syyskuuta.

– Sitä kilpailua odotan todella paljon! Toivottavasti koronatilanne on sellainen, että päästään ajamaan, koska siellä on varmasti paljon autoja ja yleisöä paikalla. Hyvinkäällä on hieno ja nopea rata, siellä varmasti saadaan loistava kilpailu aikaan, Haapamäki ennakoi.

Vajaan kolmen viikon kilpailutauko menee varsin tiiviisti “Moksun pajalla” kalustoa huoltaen.

– Meinattiin, että tässä tauolla otetaan moottori kokonaan auki. Nyt sillä on ajettu jo sen verran, että olisi mukavampi lähteä Hyvinkään kilpailuun huolletulla moottorilla. Alkaa olemaan jo pelko siitä, että saattaa tulla isoa vauriota, kun on niin paljon jo kilometrejä takana. Jos vaan osat saadaan ajoissa, niin tehdään remonttia, Haapamäki taustoitti.

Onnistuneen kilpailuviikonlopun jälkeen Haapamäki korosti jälleen kerran sitä, että miten tärkeää näitä kilpailuja on tänä kesänä ajaa, kun SM-sarja peruttiin. Testiradoilla urakointi kun ei koskaan vastaa sitä mitä kilpailut kuljettajalle ja tiimille tulevaisuutta silmällä pitäen antaa.

– Suuri kiitos ja arvostus jälleen kerran yhteistyökumppaneille, että he lähtivät mukaan tähän projektiin. Tämä on erittäin arvokasta oppia ja hyvä asia, että siihen opetteluun ei tarvitse haaskata yhtä SM-kautta. En sano, että olen heti ensi vuonna ykkönen ja mestari, mutta tällä saadaan ainakin karsittua ihan ne pienet “lapsukset” pois tekemisestä ja ollaan sitä kautta lähempänä valmista. Kilpailut on ihan eri asia, kuin ajaa yksin testiä radalla, Haapamäki muistutti.

Teksti: Jari Hotti, Henri Haapamäen tiedotus