Rallin SM-sarjan kauden neljäs osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Kouvolassa. Toista kertaa urallaan nelivetokalustolla soralla ajettavassa SM-rallissa kilpaileva ASV:n tukema Mikko Heikkilä hakee Kymenlaaksosta kovaa tulosta ja tärkeitä SM-pisteitä mitalitavoitetta ajatellen.
Rallin SM-sarjassa päästiin ajamaan talvikaudella Rovaniemen, Mikkelin ja Joensuun osakilpailut suunnitellusti, mutta parin kuukauden mittainen tauko ennen kesäkauden avausta venyi lopulta koronapandemian seurauksena puolen vuoden mittaiseksi. Kauden kaksi viimeistä osakilpailua ajetaan nyt syyskuussa ja niistä ensimmäisenä vuorossa on Kouvolan osakilpailu lauantaina.
– Todella hienoa, että SM-sarja taas jatkuu! Kivaa lähteä ajamaan ja onneksi saatiin tuohon aiemmin kesälle pari kilpailua, niin ei tauko SM-sarjasta tunnu niin pitkältä, SM1-luokan pisteissä seitsemäntenä oleva Mikko Heikkilä sanoo.
Heikkilän pitkä kilpailutauko päättyi elokuun alussa Jämsässä ajetussa pienoisrallissa, mistä tuloksena oli voitto. Latvian EM-rallissa viikkoa myöhemmin Heikkilä oli yleiskilpailussa kahdeksas, uran ensimmäisessä kilpailussa ulkomailla. Kilpailujen osalta Latvian EM-ralli toimi Heikkilälle ”kenraalina” Kouvolan SM-rallia ajatellen ja viimeiset viilaukset tehtiin viime sunnuntaina Mäntyharjulla ajetuissa testeissä.
– Löydettiin jo entuudestaan hyvään autoon vieläkin parempia säätöjä. Tosi luottavaisin mielin lähden Kouvolaan, autosta se ei jää ainakaan kiinni, kuten ei ole aiemminkaan jäänyt. Päästiin taas auton osalta eteenpäin, Heikkilä kehuu.
Testeissä Heikkilän vieressä TGS Worldwide -tiimin Skoda Fabia Rally2 Evo -autossa istui ja nuotteja luki Topi Luhtinen, joka tuuraa Heikkilän kartanlukijana aiemmin tällä kaudella toiminutta Henri Arpiaista myös Kouvolassa.
– Latviassa oli yksi ”patti”, mistä hypättiin vähän ojan päälle ja ojan reuna otti ”Henkan” puolelta pohjaan. Se sitten selkänikamia hieman rusenteli. Pääasia, että ei nyt ihan työkyvyttömäksi mennyt edes väliaikaisesti. Pystyy tekemään töitä ja saa liikkua normaalisti, mutta ralli on liian iso riski, Heikkilä taustoittaa Arpiaisen poisjääntiä.
Heikkilä on kilpaillut Kouvolan SM-rallissa aiemmin kahdesti, vuosina 2017, sekä 2018, ja molemmilla kerroilla SM4-luokassa etuvetoisella Hondalla.
– Odotan hyvää ja kovaa kilpailua, taso on hirmuinen niin kuin aina on ollut. Kovaa saa ajaa jos meinaa pärjätä. Haluan olla kärkikolmikossa ja sitä kautta saada mahdollisimman hyvät pisteet, kun ajatellaan sitä mitalitavoitetta, SM4-luokan Kouvolan SM-rallissa kaksi vuotta sitten voittanut Heikkilä korostaa.
SM1-luokan pisteissä kärkikaksikko on karannut omille teilleen, mutta kuninkuusluokan pronssimitalista taistelee loppukauden kilpailuissa vielä useampikin kuljettaja ja heidän joukossaan myös Heikkilä. Entä millaiseen lopputulokseen nurmijärveläinen sitten on tyytyväinen, rallin maalissa lauantai-iltana?
– Ihan rehellisesti kun sanotaan, niin eihän sitä voi olla tyytyväinen muuhun kuin voittoon. Toki täytyy muistaa, että taso on kova ja jätkät menee kovaa. Sen verran nöyrä kuitenkin ollaan, että kolmen kärkeen jos ehtii, niin ei tarvitse ainakaan mennä kilpailun jälkeen nurkkaan häpeämään, Heikkilä naurahti.
Nyt ajettava Kouvolan kilpailu on Heikkilälle viides SM-ralli R5-autolla ja soralla ajettavista SM-ralleista toinen. Se ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa oli vuoden 2019 SM-sarjan Riihimäen osakilpailu, joka oli samalla myös Heikkilän viime vuoden ainoa kilpailu. Maalissa sijoitus silloin oli hienosti SM1-luokassa toinen.
– Oli sitten R5-auto tai mikä tahansa muu, niin kyllä minä olen aina tykännyt ajaa mieluummin kesällä. Pito on niin paljon tasaisempi kesällä ajettaessa, ei ole pidon vaihteluita, Heikkilä kuvailee.
Kun sorateillä kilpaillaan, niin Heikkilän lähtöpaikka kuumimman kärjen takana voi hyvinkin olla iso etu. Heikkilä naurahtaakin, että lähtöpaikka on ”hyvin taktikoitu” alkukauden kilpailuissa, lähtöpaikan nyt kun määrittelee SM-sarjan talvikauden menestys ja SM1-luokan pisteiden seitsemäs sija.
– Minulla tietysti on vain voitettavaa, kun lähdetään perältä tulemaan. Yritetään olla ottamatta paineita, lähdetään pitämään hauskaa ja pyritään rentoon suoritukseen. Sitä kautta uskon, että saadaan paras tulos aikaan, Heikkilä sanoo.
Yksipäiväisenä kilpailuna lauantaina ajettava Kouvolan SM-ralli pitää sisällään seitsemän erikoiskoetta yhteispituudeltaan reilut 106 kilometriä. Avauserikoiskoe käynnistyy kello 10.44.
Kouvolan SM-rallin aikataulu
Lauantai 5.9.
10.01 – Lähtö raviradan huoltoparkista
10.44 – Kannuskoski 1 (10,35 km)
11.28 – Viuhkola 1 (27,31 km)
12.21 – Inkerilä 1 (14,91 km)
13.08 – Tykkimäki (1,22 km)
Huoltotauko
15.07 – Kannuskoski 2 (10,35 km)
15.51 – Viuhkola 2 (27,31 km)
16.44 – Inkerilä 2 (14,91 km)
17.28 – Maaliseremonia Hotelli Vaakunan parkkipaikalla
SM1-luokan pistetilanne 3/5 osakilpailua
1) Emil Lindholm 70
2) Teemu Asunmaa 70
3) Eerik Pietarinen 35
4) Esa Ruotsalainen 28
5) Juuso Metsälä 27
6) Jukka Kasi 26
7) Mikko Heikkilä 22
8) Juha Salo 15
Teksti: Jari Hotti, Mikko Heikkilä Racingin tiedottaja
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Yksinkertainen kesäinen Salsa
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi