OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuvaaja: Jari Nurminen / RPF

Haapamäki Hyvinkäällä vaikeuksien kautta lähes voittoon – “Todella lähellä se oli”

Henri Haapamäki sijoittui viime viikonloppuna Hyvinkäällä ajetussa kovatasoisessa kansallisessa rallicross-kilpailussa alkuvaikeuksien jälkeen Supercar-luokassa toiseksi.

Henri Haapamäelle Hyvinkäällä viime viikonloppuna ajettu RX Challenge Hyvinkää -kilpailu oli kuluvan kauden kolmas kilpailu. Siinä missä Supercar-luokassa nähtiin aiemmissa kilpailuissa Oulussa ja Porissa varsin pieni määrä kuljettajia, juuri ja juuri yhden lähdön verran, niin Hyvinkäällä lajin kuninkuusluokan menestyksestä taisteli peräti 16 kuljettajaa.

– Tämä oli jo kunnon kilpailu! Nyt oli SM-sarjasta tuttuja kavereita ja mitalimiehiä mukana, Haapamäki iloitsi.

Kuvaaja: Jari Nurminen / RPF

Perjantaina ohjelmassa oli vapaat harjoitukset, joissa Haapamäen sijoitus oli Mikko Ikosen jälkeen toinen. Kaksikon välinen aikaero oli vain pari sekunnin kymmenystä, joka enteili viikonlopulle äärimmäisen tiukkaa taistelua kärkisijoituksista. Lauantaina päästiin alkuerien kimppuun, joita ajettiin kolme. Haapamäki tiesi jo etukäteen, että ennustettu ja lopulta myös toteutunut sadesää tiesi heidän tiimille vaikeaa päivää.

– Oli jo tiedossa, että meillä oli erittäin hyvät märän kelin säädöt autoon, kun oltiin käyty märällä radalla Hyvinkäällä ennen kilpailua testaamassa. Mutta kisaviikolla saatiin Professional Motorilta uusi ahdin ja mikä penkissä kokeiltiin, niin siinä oli se 300 Newtonia enemmän vääntöä 4500 kierroksessa. Se oli tiedossa, että sadekelillä olemme pulassa, koska voimaa on niin paljon enemmän, Haapamäki taustoitti.

Haapamäki oli sekä ensimmäisessä, että toisessa alkuerässä kuudenneksi nopein. Märällä radalla Ford jäi starteissa ruopimaan paikalleen ja liikkeelle lähtöjen kanssa oli suuria ongelmia. Eikä ongelmat suinkaan siihen loppuneet.

– Ensimmäisessä lähdössä auto kävi kolmella pytyllä. Saatiin jostain päähämme, että vika on kakkospytyssä. Vaihdettiin sitten puola ja tulppa siihen, niin eikös seuraavassa lähdössä taas käy kolmella pytyllä! Sitten kun tultiin siitä varikolle, niin huoltomiehet huomasi, että nelospytyn puola on lentänyt pois. Se on pultilla kiinni, mutta se oli tärissyt irti, Haapamäki ihmetteli.

Kolmannessa alkuerässä kaikki sitten toimi jo paremmin ja Haapamäki kellotti toiseksi nopeimman ajan.

– Nyt “homma rokkasi” ja saatiin hyvä veto kolmanteen alkuerään ja nyt starttikin oli siedettävä. Saatiin sitten yö nukuttua hyvin, kun tiedettiin, että sunnuntaina on kuivaa luvassa, Haapamäki muisteli.

“Hienoa, että ero Ikoseen on enää noin minimaalinen”

Sunnuntaina ennen semifinaaleja ajettiin vielä neljäs ja viimeinen alkuerä. Kolmen alkuerän jälkeen Haapamäki oli kokonaispisteissä neljäntenä ja semifinaalilähdön paalupaikkaan piti viimeisestä alkuerästä tulla onnistuminen, jotta nousu vähintään toiseksi oli mahdollista. Ja onnistumisen Haapamäki myös toden totta sai.

– Voitin viimeisessä alkuerässä samassa lähdössä Ikosen ja nopeimman ajan myötä tuli täydet 50 pistettä. Se oli minulle kova juttu, kuitenkin tiedetään Ikosen taso näissä kekkereissä, alkuerien kokonaispisteissä toiseksi noussut Haapamäki hehkutti.

Toisessa semifinaalilähdössä eturiviin asettui SM-sarjan aiemmilta vuosilta tuttu kaksikko, Haapamäki paalupaikalla ja Joni-Pekka “Jonttu” Rajala kakkosruudussa.

– Otettiin Rajalan kanssa oikein vanhan liiton “tiukka pääty” ensimmäisessä mutkassa. Ei siinä mitään dramatiikkaa ollut, rinta rinnan tultiin ja “Jontulla” lähti vähän kirjoittamaan ja hän pyörähti. Saatiin sitten helppo voitto ja pari viimeistä kierrosta säästelin jo vähän kalustoakin, Haapamäki kertasi.

Finaalissa paalupaikalle asettui Ikonen, saaden viereensä Haapamäen, eli Oulun kilpailussa aiemmin tänä kesänä nähty kaksintaistelu oli valmis toiseen näytökseensä.

– Ikonen otti startin jälkeen johtopaikan. (Aki) Karttunen pääsi luiskahtamaan ekan mutkan rytinöissä ohi, mutta heti seuraavassa mutkassa kuittasin takaisin ja nousin toiseksi. Sitten aloin jahtaamaan Ikosta ja pysyinkin ihan takapuskurissa kiinni. Mietittiin lisälenkkiä, että miten se hoidetaan, kun oli kuitenkin ykköspaikka ihan haastettavissa, Haapamäki muisteli finaalin alkuvaiheita.

Kesken finaalin Haapamäelle tuli kuitenkin auton kanssa ongelmia.

– Valitettavasti moottorin lämpötila oli niin korkea, että se alkoi pudottamaan ahtopainetta ja hätämoodit vilkkui taulussa, niin neljäs kierros meni siinä piloille. Rinta rinnan tultiin kuitenkin maaliin ja todella lähellä se voitto oli. Ikoselle terveisiä, että nyt ero puolittui Oulun kilpailusta. Nyt ei ole jatkossa enää varaa puolittaa sitä eroa, tai muuten me ollaan edellä, 0,3 sekunnilla Ikoselle hävinnyt Haapamäki naurahti tuoreeltaan finaalin jälkeen.

Haapamäki kirjautti kesän kolmesta kansallisesta kilpailusta kolme kakkossijaa, joista kilpailun taso huomioiden Hyvinkään suoritus oli ehdottomasti se kovin.

– Kyllähän tämä tulos jotain kertoo meidän toiminnan tasosta, eiköhän kaikki kuitenkin kaikkensa näissä yritä. Hienoa, että ero Ikoseen on enää noin minimaalinen, se on ihan täysin kiinni ajettavissa. En näe sitä lainkaan mahdottomana. Todella hyvää kokemusta näistä kyllä saa. Ajaminen alkaa olemaan siellä missä sen itsekin toivon olevan ja auton suhteen nähdään näissä kilpailuissa niitä vikoja, mitä me halutaan muuttaa ja parantaa, Haapamäki analysoi.

RX Challenge Hyvinkää 2020 Supercar-finaalin tulokset

1) Mikko Ikonen (Ford) 4.21,492
2) Henri Haapamäki (Ford) + 0,342
3) Mika Liimatainen (Ford) + 8,997
4) Joni Lassila (Saab) + 12,609
5) Ari-Pekka Niemi (Ford) + 19,762
6) Aki Karttunen (Honda) Keskeytys

Teksti: Jari Hotti, Henri Haapamäen tiedotus

Kuvaaja: Jari Nurminen / RPF