OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Syö itsellesi vahvat ja kiiltävät hiukset

Jos unelmoit terveistä ja kiiltävistä hiuksista, et todellakaan ole yksin. Kauniiden hiusten toivossa hoitotuotteisiin ja kampaamokäynteihin ollaan valmiita syytämään paljon rahaa. Vaikka hyvät tuotteet ovat toki hiusten hyvinvoinnin kannalta tärkeitä, ei ruokavalion roolia hiustenhoidossa pidä aliarvioida. Hyvinvointi lähtee sisältäpäin ja kun voimme hyvin, myös hiuksemme ovat vahvat ja kiiltävät.

Ei ole mikään yllätys, että se, mitä ladot lautaselle, heijastuu ulkonäköön. Ravinnosta löytyvät myös terveiden hiusten rakennuspalikat. Hiukset koostuvat pääasiassa proteiinista nimeltä keratiini. Terveiden hiusten perusta onkin ruokavalio, joka sisältää riittävästi proteiinia, sekä hiuksille tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita.

Poosh listasi viisi hiuksia hellivää ruokaa, joita kannattaa sisällyttää ruokavalioon.

Rasvainen kala

Kala on erinomainen proteiinin lähde, mutta esimerkiksi lohi ja makrilli sisältävät myös runsaasti hyviä rasvoja, jotka tuovat hiuksiin kiiltoa. Omega-3-rasvahapot ravitsevat hiustuppia, tukien tervettä hiustenkasvua.

Muita hyviä rasvoja sisältäviä ruokia ovat muun muassa avokado ja mantelit. Niistä löytyy myös runsaasti E-vitamiinia, joka suojaa soluja hapettumiselta. E-vitamiini ravitsee hiuksia ja päänahkaa ja auttaa tekemään hiuksista vahvemmat.

Kuva: pexels.com

Kurpitsansiemenet

Vitamiinien ja mineraalien puutostilat näkyvät hiuksissa. Hiuksista saattaa tulla kuivat ja katkeilevat ja pahimmillaan puutostilat voivat aiheuttaa jopa hiustenlähtöä. Hivenaineet ravitsevat hiuksia tyvestä. Erityisen tärkeitä ravinteita hiuksille ovat biotiini, sinkki, seleeni. Sen lisäksi, että sinkki on tukee kehon immuunijärjestelmän toimintaa, se auttaa myös ehkäisemään hiustenlähtöä. Esimerkiksi kurpitsansiemenet sisältävät runsaasti sinkkiä. Myös palkokasvit, liha ja kala ovat hyviä sinkin lähteitä.

Luuliemi

Kollageeni on hehkutettu aine ihonhoidossa, mutta se on tärkeää myös hiuksille. Kollageeni suojaa ja vahvistaa hiuksia, sekä tukee hiustenkasvua. Kehomme tuottaa kollageenia luontaisesti, mutta ikääntyessä tuotanto hidastuu.

Luuliemi on erinomainen kollageenin lähde. Luontaistuotemyymälöistä löytyy myös erilaisia kollageenijauheita, jotka on suunniteltu tukemaan ihon ja hiusten hyvinvointia.

Sitrushedelmät

C-vitamiini on ihanteellinen ravinne hiusten kasvun tueksi, koska se suojaa hiuksia oksidatiiviselta stressiltä ja tukee kollageenin tuotantoa. C-vitamiinia on syytä lisätä ruokavalioon erityisesti, jos hiukset ovat hauraat ja katkeilevat.

Hedelmät, kuten appelsiini, greippi, sekä kotimaiset marjat kuten tyrni ja lakka, sisältävät kaikki runsaasti C-vitamiinia.

Kuva: pexels.com

Parsakaali

Moni saa ruokavaliosta liian vähän folaattia. B-vitamiineihin kuuluvan folaatin puutos voi tehdä hiuksista hauraat, karheat ja katkeilevat. Tummanvihreät kasvikset, kuten parsakaali, lehtikaali ja pinaatti, sekä ruusukaali sisältävät runsaasti folaattia.

Lähde: Poosh