OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Sormimerkkejä ja some-julkisuutta – miksi tietyöt nostavat tunteet pintaan

Teiden kunnossapidossa sekä tie- ja ratatyömailla ahertavien työ näkyy päivittäin tuhansille ihmisille. Töiden aiheuttamat arjen hidasteet herättävät monissa tienkäyttäjissä suuria tunteita ja kirvoittavat paljon palautetta.

Talvi yllättää taas pian Etelä-Suomenkin tienkäyttäjät. Silloin teiden kunnossapidosta vastaavien palautelinjat alkavat kuumentua. Alati muuttuva keli saattaa joskus aiheuttaa yllätyksiä myös tienpidon ammattilaisille.

”Palautetta ropisee, jos tienkäyttäjät esimerkiksi kokevat, että tiettyä tienpätkää ei ole aurattu tarpeeksi tiheästi. Käytössämme on ajantasainen tilannekuva, joka perustuu sääennusteisiin, havaintoihin sekä avustavaan teknologiaan. Maaseudulla ei kuitenkaan ole tiesääasemia tai kelikameroita kovin tiheässä. Lisäksi aurauskaluston saaminen paikalle vie aina hetken”, toteaa Tuija Peltola, joka työskentelee YIT:n työmaapäällikkönä Lahden hoidonjohtourakassa.

Vielä tarkemmassa syynissä ovat tie- ja ratatyömailla työskentelevät ammattilaiset. Heidän työpisteensä vierestä saattaa päivittäin kulkea tuhansia ihmisiä. Monilla ohikulkijoista on kiire, ja kukaan heistä tuskin ilahtuu työmaan aiheuttamista hidasteista ja mutkista matkaan. Ylivoimainen enemmistö liikenteessä liikkujista malttaa noudattaa annettuja opasteita ja kiroilee matkan pitkittymistä korkeintaan vierustoverilleen. Eivät kuitenkaan kaikki.

”Hiljattain eräskin kaveri näytti keskisormea ja melkein ajoi päälle. Ei sellainen tietenkään kivalta tunnu”, kertoo Antti Mustajärvi YIT:n Infraprojekteista. Hän tekee töitä yhden tuotantolohkon aluevastaavana monivuotisessa Raide-Jokeri-hankkeessa, jossa rakennetaan pikaraitiolinjaa Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille.

”Onneksi peukun näyttäjiä on paljon enemmän kuin keskisormen. Jotkut kävelijät pysähtyvät juttelemaan, muutamat saattavat myös antaa neuvoja. Yleensä heidän kanssaan pärjätään erittäin hyvin”, Mustajärvi lisää.

Kärsivällisyys ja kunnioitus tietyö-merkkiä kohtaan parantaa omaa että monen muunkin ihmisen turvallisuutta.

”Taas siellä vain seisoskellaan”

Nykyisin suurin osa työmaiden saamasta palautteesta tulee sähköisten kanavien kautta, etenkin keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa. Mustajärvi korostaa, että palautteeseen mahtuu paljon muutakin kuin valitusta. Usein kommenteissa on nostettu esiin tärkeä huomio, jonka perusteella tehdään korjausliikkeitä.

Ja sitten on se toisenlainen palaute. Yksi yleisimpiä kommentteja liittyy työtahtiin. Osa työmaan ohi kulkeneista tuntuu aina olevan sitä mieltä, että ”taas siellä vain seisoskeltiin”.

Maanrakennustyömaalla työt etenevät alaspäin, kohti tuntematonta. Silloin on aina mahdollista, että vastaan tulee yllätyksiä, jotka muuttavat suunnitelmia.

”Tie- ja infrahankkeille on tyypillistä, että kun aletaan kaivaa, ei voi koskaan olla täysin varma, mitä tulee vastaan. Se vaatii tekijöiltä reagointikykyä ja miettimistä. Silloin pitää välillä myös pysähtyä keskustelemaan”, sanoo Mustajärvi.

”Esimerkiksi Tampereen raitiotie etenee budjetissa ja aikataulussa. Sitä ei ole saatu aikaan ihan vain seisoskelemalla”, naurahtaa Tampereen raitiotiehankkeen Raitiotieallianssissa aluevastaavana työskentelevä Erkka Selonen.

Mitä valmiimpi työmaa, sitä parempi fiilis

Tampereen raitiotiehankkeessa työt ovat jo pitkällä. Kaikki kiskot on asennettu ja ratikan koeajot ovat alkaneet. Erkka Selonen onkin huomannut, että viime aikoina ihmisten asenne alueen tietöitä kohtaan on muuttunut huomattavasti positiivisemmaksi.

”Kahden ensimmäisen rakennusvuoden aikana kaupunkilaisten usko saattoi välillä olla vähissä, kun moni paikka oli revitty auki. 2019 tuli käänne, silloin aloimme saada pintoja kiinni. Nyt tunnelmat ovat kohonneet entisestään, kun Ratikka on nähty jo liikenteessä. Ensimmäisiä koeajoja katsomaan oli kerääntynyt paljon ihmisiä, ja monella oli hymy herkässä. Koeajoryhmä kertoi, että joku oli oikein tuulettanut”, Selonen myhäilee. Ja lupaa itsekin tuulettaa, kun työmaa on valmis.