OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Porsche

Porschelta rajoitetun erän Boxster 25 Years -juhlamalli

Stuttgart. Porsche juhlistaa Roadster-malliperheensä 25-vuotispäivää erityisellä Boxster 25 Years ‑juhlamallilla, jonka tuotanto on rajattu ainoastaan 1 250 yksilöön. Juhlaversio perustuu nelilitraisella ja kuusisylinterisellä 400 hv:n bokserimoottorilla varustettuun GTS 4.0 -malliin. Monet sen muotoilun yksityiskohdat tuovat mieleen kuitenkin alkuperäisen Boxster-konseptin, jonka saavuttama huomio vuoden 1993 Detroitin autonäyttelyssä ennusti Porschen kaksipaikkaisen avoauton maailmanmenestystä.

 Boxsterin ensimmäinen tuotantoversio lanseerattiin vuonna 1996 ulkomuodoltaan lähes identtisenä konseptimallin kanssa. Sittemmin Boxster on ehtinyt jo neljänteen mallisukupolveen ja yhteensä 357 000 auton tuotantomäärään.

Juhlamallin näyttävimpiin ominaisuuksiin kuuluu uuden tulkinnan saanut kuparinhohtoinen Neodyme-väri, joka loi alkuperäisessä konseptissa tyylikkään kontrastin metalliselle GT Silver ‑pääsävylle. Uutuusmallissa Neodyme-erikoisväriä on hyödynnetty etupuskurissa, sivuilma-aukkojen kehyksissä, mallimerkinnän kirjaimissa ja kaksisävyisissä 20” kevytmetallivanteissa. GT Silver ‑korivärin ohella Boxsterin juhlamalli on saatavissa myös Deep Black- ja Carrara White ‑metallisävyillä. Huomiota herättäviin yksityiskohtiin kuuluu myös Exclusive Design ‑mallistosta lainattu polttoaineen täyttöluukun Porsche-teksti, joka sopii alumiininhohtoisena täydellisesti sporttipakosarjan kiiltävien pakoputkien kanssa.

Erikoismallin sisäverhoilu on historiallisen esikuvansa tavoin punaista nahkaa. Avattavaan, punaiseen kangaskattoon on kirjailtu Boxster 25 ‑teksti. Sekä verhoilu että katto ovat saatavissa haluttaessa myös mustina. Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa alumiininsävyinen sisätilojen design-paketti, 14-suuntaisesti säädettävät urheiluistuimet, Boxster 25 ‑tekstillä varustetut kynnyslistat sekä nahkaverhoiltu ja lämmitetty monitoimiohjauspyörä.

Kuva: Porsche

Uutuusmalli on varusteltu 718 Boxster GTS 4.0:sta ja 718 Spyderin tehokkaammasta versiosta tutulla nelilitraisella ja kuusisylinterisellä bokserimoottorilla. Vapaasti hengittävän 400-hevosvoimaisen voimanlähteen vaivaton vaste, poikkeuksellinen suorituskyky ja rikas äänimaailma takaavat tunteita herättävän ajoelämyksen. Erikoismalli on saatavissa kuusivaihteisella käsivaihteistolla sekä 7-vaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla. PDK-vaihteistolla ja vakiovarusteisiin sisältyvällä Sport Chrono ‑paketilla auto saavuttaa 293 km/h:n huippunopeuden ja kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa tasan neljässä sekunnissa. Vakiovarusteisiin kuuluvat myös ajokorkeutta kymmenellä millimetrillä madaltava PASM-aktiivijousitus sekä mekaanisella taka-akselin tasauspyörästön lukolla varustettu Porsche Torque Vectoring (PTV) ‑järjestelmä. Nämä ominaisuudet tarjoavat täydellisen tasapainon erinomaisen ajomukavuuden ja dynaamisten ajo-ominaisuuksien välillä.

Lisätietoja uudesta Boxster 25 Years ‑erikoismallista voit kysyä Porsche Centeristä. Boxster 25 Years -mallin hinnat alkaen 157 948,32 € ja Boxster 25 Years PDK -mallin hinnat alkaen 156 534,14 €. Hinnat sisältävät arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun.

Neljännesvuosisata puhdasta ajonautintoa: Boxster-malliperhe täyttää 25 vuotta

Boxster on Porschelle aivan erityinen automalli. Se merkitsi aikoinaan suunnanmuutosta Porschen mallistrategiassa ja luotsasi yhtiötä eteenpäin 90-luvun puolenvälin taloudellisesti vaikeina aikoina. Ketterä keskimoottorinen roadster-malli toi Porschen mallivalikoimaan ensimmäisen vesijäähdytteisen kuusisylinterisen bokserimoottorin sekä uudistetun toimintamallin, jossa osia lainattiin muista malleista. Tämä seuraavana vuonna lanseerattuun 996-mallisukupolven 911:een omaksuttu toimintatapa edisti ratkaisevalla tavalla Porschen tuotannon palautumista kannattavaksi.

Houkuttelevasti hinnoiteltu kaksipaikkainen Boxster valloitti uuden, entistä nuoremman asiakaskunnan sydämet alusta alkaen. Tammikuussa 1993 esitelty Boxster-konseptimalli oli omaksunut muotoilullisia piirteitä Porschen tunnetuista historiallisista automalleista, kuten legendaarisesta 550 Spyderista ja 718 RS 60 Spyder ‑kilpa-autosta. Konseptiauto sai Detroitin autonäyttelyssä niin hyvän vastaanoton, että Porschen ylin johto puuttui tuotantomallin käynnissä olleeseen muotoiluprosessiin ja laittoi konseptin tuotantoon lähes sellaisenaan. Tämä osoittautui ajan mittaan viisaaksi päätökseksi.

Elokuussa 1996 lanseerattu tuotantomalli muistutti siis vahvasti Detroitissa nähtyä konseptia. 996-mallisukupolven 911:stä lainattu keulan muotoilu ei jättänyt epäselvyyttä Boxsterin perintötekijöistä: kyseessä oli aito Porsche. Keskelle sijoitettu kuusisylinterinen bokserimoottori – jonka kuutiotilavuus oli alun perin 2,5 litraa ja teho 204 hv – suunniteltiin entistä tiukempien päästöstandardien mukaan. Voimanlähteessä oli vesijäähdytys, neljä venttiiliä ja muuttuva imuventtiilien ajoitus.

Lisää tehoa ja muita parannuksia oli luvassa pian tämän jälkeen. Vuonna 1999 esitelty ensimmäinen 986 Boxster ‑sukupolvi sai jo 2,7-litraisen moottorin, jonka huipputeho oli ensin 220 hv ja myöhemmin 228 hv. Uuden Boxster S -mallin voimanlähteenä oli puolestaan 3,2-litrainen, kuusisylinterinen 252 hv:n moottori, joka päivitettiin pian 260-hevosvoimaiseksi. Vuonna 2004 oli vuorossa 987-mallisukupolvi, joka oli saanut entistä ehomman ulkomuodon, 17-tuumaiset vanteet ja uudet sisätilat sekä lisävarusteina PASM-jousituksen, hiilikuitukeraamiset Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) ‑jarrut ja Sport Chrono ‑varustepaketin. Moottorien kuutiotilavuudet pysyivät samoina, mutta teho oli noussut 240 ja 280 hevosvoimaan. Mallisukupolven tuotannon päättymiseen mennessä perustason moottorin kuutiotilavuus kasvoi 2,9 litraan ja teho 255 hevosvoimaan ja tehokkaamman moottorin 3,4 litraan ja 310 hevosvoimaan. Lisäksi PDK-vaihteisto korvasi aikaisemman Tiptronic S ‑vaihteiston.

Vuonna 2012 Porsche esitteli kokonaisvaltaisesti uudistetun ja entistä näyttävämmän ulkomuodon saaneen 981-mallisukupolven Boxsterin. Täysin uuden, kevyen korin ja uudistetun alustan ansiosta Boxster 981 oli ketterämpi, urheilullisempi ja nopeampi kuin mikään aikaisempi Boxster-malli. Täysin sähkökäyttöinen kangaskatto ei enää ollut piilotettuna säilytyslokeron kannen alle, ylitykset olivat entistäkin lyhyemmät ja tuulilasia oli siirretty yhä edemmäksi. Suoraruiskutuksella varustetut bokserimoottorit olivat entistä taloudellisempia. Aluksi vaihtoehtoina olivat 2,7-litrainen ja kuusisylinterinen 265 hv:n moottori sekä 3.4-litrainen ja 315-hevosvoimainen moottori. Huhtikuussa 2014 mallisto täydentyi 330-hevosvoimaisella Boxster GTS ‑versiolla. Valikoiman ehdoton uusi lippulaiva oli Boxster Spyder, jonka 3,8-litrainen moottori aiheutti todellisen sensaation 375 hv:n tehollaan.

Nykyisen 982-mallisukupolven Porsche 718 Boxsterin nelisylinteriset turbomoottorit ja entistä näyttävämpi muotoilu osoittivat Boxster-malliston uuden suunnan tammikuussa 2016. Kaksilitrainen moottori tuottaa tehoa 300 hv ja 2,5-litrainen bokserimoottori peräti 350 hv muuttuvageometrisen turboahtimen ansiosta. Hieman myöhemmin mallisto täydentyi 365-hevosvoimaisella Boxster GTS ‑mallilla, ja vuoden 2019 puolessa välissä esiteltiin Boxster Spyder ‑lippulaivamallin uusi versio, joka jakaa nelilitraisen 420 hv:n moottorin 718 Cayman GT4:n kanssa. Sama kuusisylinterinen voimanlähde on löytynyt viime vuodesta alkaen myös 718 Boxster GTS 4.0:n konepellin alta.

Boxster 25 Years: Yhdistetty polttoaineenkulutus 10,9 l/100 km; Yhdistetyt CO2-päästöt 247 g/km

718 Boxster GTS 4.0: Yhdistetty polttoaineenkulutus 10,9 l/100 km; Yhdistetyt CO2-päästöt 247 g/km

718 Spyder: Yhdistetty polttoaineenkulutus 11,1 l/100 km; Yhdistetyt CO2-päästöt 251 g/km

718 Cayman GT4: Yhdistetty polttoaineenkulutus 11,1 l/100 km; Yhdistetyt CO2-päästöt 251 g/km

WLTP-päästömittaustapa: Ilmoitettu arvioitu autovero on laskettu uuden päästömittaustavan (WLTP) mukaan mallin vakiovarusteilla. Osa lisävarusteista vaikuttaa auton CO2-päästöarvoon, polttoaineenkulutukseen sekä autoveron määrään. Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa (COC-todistus). Lopullinen autovero määräytyy Verohallinnon tekemän autoveropäätöksen mukaan.