OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kirja-arvostelussa Ritva Leinon Median valtaajat

Ritva Leino: Median valtaajat, 2021

Median valtaajat on kuvaus siitä, miten mediakenttä on muuttunut vuosien saatossa. Kansainväliset suoratoistopalvelut ja sosiaalinen media ovat haastaneet perinteisen television valta-aseman ja muuttaneet tapaa, jolla kulutamme mediaa. Ritva Leino on mediastrategi, joka on pitkään alalla työskennelleenä päässyt todistamaan mediamaailman vallankumosta hyvin läheltä. Hän on vastannut urallaan Yle Teeman kulttuuriohjelmistosta, sekä ollut mukana perustamassa Yle Labia. Vaikka monet kansainväliset teokset ovat käsitelleet mediakentän muutosta, Leinolla on ensikäden tietoa siitä, miten ne ovat ilmenneet juuri Suomessa, sillä maamme kehityssuunta ei ole aina ollut suoraan rinnastettavissa Yhdysvaltain tilanteeseen.

Suoratoiston synty on muuttanut katsomiskokemusta. Katsoja saa nyt itse päättää mitä katsoo ja milloin. Kun ohjelmistoa ei ole sidottu ohjelmakarttoihin ja television viikkorytmiin, sisältöjen löydettävyydestä on tullut mediayrityksille keskeinen haaste. Netflixin kaltaiset palvelut luottavat algoritmeihin, jotka pyrkivät tarjoamaan meitä miellyttävää sisältöä. Palvelut tarkkailevat, millaisia ohjelmia me katsomme ja perustavat suosituksensa valtavaan datamäärään, joita katsojista kerätään. Leino kirjoittaa kirjassaan siitä, miten median liiketoimintamalli on muuttunut kehityksen mukana. Television mainoskatkojen rinnalle on noussut suoratoistopalveluiden erilainen ansaintalogiikka. Kansainväliset teknojätit myyvät dataa, jota katsojat niille (tietoisesti tai tiedostamattaan) luovuttavat. Entistä helpompaa ja miellyttävämpää käyttökokemusta himoitsevat kuluttajat luovuttavat vastineeksi itsestään kultaakin arvokkaampia tietoja.

Leino selittää selkokielellä, millaisia haasteita ja ongelmia erilaisten ansaintamallien rinnakkaiselo on luonut. Siinä missä julkinen televisio on perinteisesti vastannut toiminnastaan paitsi yleisölle, myös poliittisille päättäjille, globaalit teknojätit ovat toimineet eri pelisääntöjen mukaan, ilman säätelyä ja valvontaa. Mediatutkija José van Dijckin teoksesta The Platform Society lainaten, Leino pohtii kiinnostavalla tavalla amerikkalaisten suuryritysten ja eurooppalaisten arvojen yhteentörmäystä.

“Piilaakson arvot ja toimintalogiikka ovat nimenomaan kaupallisia ja hyvin ekspansiivisia. Teknologiayhtiöt ovat kuljettaneet amerikkalaiset arvot tuontitavarana osaksi eurooppalaista mediaekosysteemiä. Hän luettelee yhteisiä eurooppalaisia arvoja kuten turvallisuus, yksityisyyden suoja ja läpinäkyvyys. Jos Googlen, Applen, Facebookin ja Amazonin – eli neljän suurimman teknojätin – alustat ja toiminta laitettaisiin näiden perusteella testiin, ne kaikki epäonnistuisivat” (sivu 173).

Kirja tarjoaa laajan ja helposti ymmärrettävän kuvauksen median murroksesta. Tuore kirja saattelee lukijan aivan nykyhetkeen, aina koronakriisiin saakka. Leino käyttää pandemian aikaista uutisointia esimerkkinä siitä, miten tärkeä rooli julkisen palvelun medialla on valeuutisten aikakaudella. Viimeistään Yhdysvaltain kongressitalon valtauksen jälkeen myös poliittiset päättäjät ovat alkaneet hiljalleen herätä siihen, miten tärkeää on estää tietojärjestelmää rapautumasta. Median valtaajat harjoittaa kritiikkiä maltillisesti, mutta kannustaa lukijoita mediakriittisyyteen ja herättelee heitä ymmärtämään oman roolinsa mediakentän kehityksessä. Kun kilpailu ihmisten ajasta käy kovempana kuin koskaan, median käyttäjillä on valtaa, jos he vain tiedostavat sen. Teknologiajätit syytävät valtavasti rahaa palveluiden kehitykseen, mutta myös me voimme halutessamme vaikuttaa siihen, millainen tulevaisuudesta muotoutuu. Kuten Leino toteaa, valtataistelu on alkanut.

Osta kirja Adlibrikselta.

Median valtaajat

Nidottu, Suomi, 2021

Ritva Leino

Tervetuloa 2020-luvulle! Tulevaisuus on jo alkanut. Median liiketoimintamalli on muuttunut ja meistä median käyttäjistä on tullut tuotteita.

Median valtaajat on kuvaus siitä, miten kansainväliset suoratoistopalvelut valtasivat televisioruudut ja sosiaalisen median alustat tekivät meistä someriippuvaisia. Nyt tykkäämisemme muuttuu dataksi, joka mahdollistaa toimintamme valvonnan.

Osta kirja tästä.

Huomaathan, että OHO Live TV voi saada komission, mikäli ostat ylläolevan linkin kautta tuotteita. Näin autat meitä pysymään laatumediana!