OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: Instagram / thehermesclub

Birkinin suosio ei ole hiipunut: Mikä kymmeniä tuhansia maksavassa laukussa vetoaa kuluttajaan?

Hermèsin Birkin on maailman halutuin laukku. Jokainen muodin intohimoinen kuluttaja himoitsee statussymbolia, joka on säilyttänyt suosionsa läpi vuosien ja muuttuvien trendien. Mutta mikä huippukalliissa laukussa oikein kiehtoo?

Vuosien jonotuslista

Muistatko vielä Sinkkuelämää-jakson, jossa Birkin-laukkua himoinnut Samantha joutui vuosien odotuslistalle? Tavalliselle pulliaiselle se kuulosti vitsiltä, mutta huippumuodin kuluttajille se on täyttä todellisuutta; Stylisti ja Ranskan Voguen muotiosaston entinen johtaja Suzanne Koller pääsee yleensä merkkilaukkuihin käsiksi heti, kun ne on esitelty catwalkilla. Mutta Birkin-laukkua hänkin jonotti kaksi vuotta.

– Olen aina halunnut sellaisen. En ole eläessäni ostanut mitään niin kallista, Koller myöntää Harper’s Bazaar-lehdessä.

Statuslaukkua ei olekaan tarkoitettu kenelle tahansa. Birkinin saa edullisimmillaan omakseen noin 13 000 eurolla, mutta kalliimmat mallit saattavat maksaa useita kymmeniä tuhansia. Silti maksajia löytyy, sillä Birkin on enemmän kuin luksuslaukku; se on “siirtymäriitti”, kuten luksusmuodin konsultti Robert Burke sitä kuvailee. Kun pystyy ostamaan Birkin-laukun, tietää olevansa menestyksen huipulla.

– Minulle Birkin-laukku on se ylivoimainen luksusutuote ja tiesin, etten tule koskaan kyllästymään siihen… Uskon, että lopulta tyttäreni perii sen, Koller perustelee.

Laatu ja status samassa paketissa

Birkin-laukku syntyi vuonna 1984. Kuuluisan tarinan mukaan Jane Birkin sattui istumaan Hermèsin silloisen toimitusjohtajan Jean-Louis Dumasin viereen lennolla Pariisista Lontooseen. Brittiläisen näyttelijän kassi pursusi tavaraa ja tämä valitteli, ettei hän koskaan löytänyt laukkua, johon mahtuisi kaikki tarpeellinen. Lennon laskeutuessa Dumas oli luonnostellut Birkin-laukun.

Birkin on tilava, muodoltaan yksinkertainen ja laadukkaasta nahasta taidokkaalla käsityöllä valmistettu käsilaukku. Yhden laukun valmistaminen kestää 15-20 tuntia, mutta jokaisen käsityöläisten on harjoiteltava laukun valmistamista vähintään 18 kuukautta. Laadukkaimman nahan toimittamiseen kuluva aika mitataan usein kuukausissa (joskin eläinsuojelujärjestö Peta on kritisoinut Hermèsiä, sillä osa Birkineistä valmistetaan epäeettisesti tuotetusta krokotiilinnahasta). Tuloksena on laukku, joka on tehty kestämään sukupolvelta toiselle.

– Kun valmistamme laukun, se tehdään kestämään. Haluamme, että sillä on arvoa vielä 20, 30 ja 40 vuodenkin jälkeenkin, toteaa Catherine Fulconis Hermèsiltä.

Laukun kestävyyteen ja monipuolisuuteen ovat ihastuneet niin Hollywood-julkkikset, pariisilaiset muotivaikuttajat kuin yritysmaailman huiputkin. Muun muassa Victoria Beckham ja Kris Jenner omistavat lukuisia Birkin-laukkuja. Singaporelainen seurapiiritär Jamie Chua pitää huhujen mukaan hallussaan yhtä maailman suurimmista Hermès-laukkujen kokoelmista, johon kuuluu yli 200 laukkua. Hän kertoo käyttävänsä Birkiniä ruokaostoksilla.

– Kun se likaantuu, hankaan laukun puhtaaksi Cifillä ja se on taas kuin uusi, hän selittää.

Kuluttaja ovat ihastuneet paitsi Birkinin laatuun, myös sen ajattomaan ja trendejä vastustavaan voimaan, joka tekee siitä sijoituskohteen; käytetty Birkin voi parhaimmillaan olla arvokkaampi kuin uusi. Muotiteollisuudessa on perinteisesti luotettu kulutuskulttuuria ruokkiviin it-laukkuihin. Se on tarkoittanut, että muotitietoinen ostaja joutuu joka kausi hankkimaan uuden laukun ja heittämään pois vanhan, muodista poistuneen laukkunsa. Nyt, kun kestävyyden arvostus on nousussa, myös Birkinin arvostus kasvaa kasvamistaan.

– Monet muut ostamani laukut ovat menneet muodista puolen vuoden jälkeen ja minusta se on naurettavaa rahan tuhlausta. Birkin on luultavasti paras tekemäni sijoitus, Chua toteaa.

Lähteet: Harper’s Bazaar, Instagram