OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Suomalaiset haaveilevat nyt eksoottisista paratiiseista – syksyn kysyntä keskittyy tuttuihin kohteisiin

Tuleva syksy ja hiljalleen avautuva ulkomaan matkailu ovat saaneet suomalaisten matkakuumeen nousemaan. Kahden kotimaan kohteissa vietetyn kesän jälkeen matkahaaveet näyttävät ehtineen muuttumaan.

Nettimatkatoimisto ebookers tutki kiinnostusten kohteita omilla verkkosivuillaan, ja vertaili niitä vuoteen 2019. Tulevaa syksyä koskevassa datassa näkyy selvästi patoutunut matkakuume, sillä suomalaisten kiinnostus eksoottisia kaukokohteita, kuten Ranskan Polynesiaa, Meksikoa ja Malediiveja kohtaan on kasvanut. Vielä ennen korona-aikaa niitä ei näkynyt lainkaan suomalaisten kiinnostuksen kohteissa.

Toisaalta myös nykyinen matkailuun liittyvä epävarmuus on luettavissa datasta. Vertailemalla vuoden 2019 ja vuoden 2021 verkkosivujen liikenteestä saatua dataa näyttää, että suomalaiset harkitsevat matkavarauksiaan aiempaa pidempään, ja varaukset tehdään hyvin lähellä varsinaista matkan hetkeä. Lisäksi näyttää, että erityisesti aikuiset pariskunnat ovat kiinnostuneita matkoista, joissa pääsevät pakoon arkea ripauksella luksuksen tuntua. Majoitusvaihtoehdoista hotellit ovat suosituimpia, ja kysyntä keskittyy selkeästi aiempaa enemmän juuri laadukkaisiin, neljän ja viiden tähden hotelleihin.

– Seuraamme suurella kiinnostuksella suomalaisten matkailutapojen – ja toiveiden kehitystä. Meille on tietenkin tärkeää pystyä tarjoamaan sellaisia kokemuksia kuin asiakkaamme toivovat ja muokata tarjontaamme vastaamaan juuri heidän tarpeitaan. Nyt näyttäisi, että suomalaiset ovat valmiita panostamaan matkaansa, ja tekemään matkastaan aivan erityisen kokemuksen esimerkiksi valitsemalla laadukkaamman hotellin kuin he olisivat tehneet ennen korona-pandemiaa, ebookersin viestinnästä vastaava Rebecca Murphy kertoo.

Aiempaa eksoottisemmat lomahaaveet – kysyntä keskittyy kuitenkin vanhoihin, tuttuihin kohteisiin

Auringon kaipuu keskellä pimeää talvea ei ole kadonnut minnekään, mutta haaveiden kohteet näyttävät muuttuneen korona-pandemiaa edeltävästä ajasta. Syksyn ja talven 2021 kaukokohteiden datassa nousevat esiin kohteet, joita ei kymmenen eniten kiinnostusta herättäneen kaukokohteen listalta löytynyt vielä tähän samaan aikaan vuonna 2019.
Listalla romanttiset kohteet, kuten Santorini ovat korvanneet esimerkiksi koronaa edeltäneen ajan kestosuosikin Mallorcan. Listalle ovat nousseet myös eksoottiset kohteet kuten Ranskan polynesia, Meksiko ja Malediivit.

– Nyt tuntuisi, että maailman hiljalleen avautuessa suomalaiset harkitsevat kaukaisia ​​matkoja ylellisiin kohteisiin, joita he ovat ehkä lykänneet aiempina vuosina. On hienoa, että ihmiset haaveilevat näistä suuren mittaluokan matkoista, vaikka ne eivät heti toteutuisikaan. Sillä aikaa kannattaa kuitenkin nauttia niistä mahdollisuuksista, jotka ovat käden ulottuvilla hieman lähempänä, Murphy kannustaa.

Haaveilusta huolimatta syksyn matkojen kysyntä keskittyy pääosin tuttuihin koti- ja ulkomaan kohteisiin. Listan kärkipäästä löytyvät muun muassa Lappi, Tallinna, Espanjaan Costa del Sol ja Turkin rantakohteet. Vanhoista suosikeista muun muassa Kreikan Rhodos pitää edelleen pintansa.

Matkavarausten määrä kasvaa rokotekattavuuden noustessa

Matkailu on ollut yksi koronapandemian suurimmista kärsijöistä niin Suomessa, Euroopassa kuin muuallakin maailmassa. Hiljalleen viriävä matkustus tuo uutta toivoa niin alan yrityksille kuin ammattilaisille.

– Nyt onkin selvästi nähtävissä, että suomalaisten matkavaraukset kasvavat lähes samaan tahtiin kuin rokotekattavuus väestömme keskuudessa. Myös matkailuyritysten pitkäjänteinen työ entistäkin terveysturvallisempien matkojen eteen rohkaisee suomalaisia suuntaamaan katseet kotimaan ohella ulkomaidenkin kohteisiin, iloitsee Suomen matkailualan liiton SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Mäki-Fränti muistuttaa, että aikaisempien epidemioiden, luonnonmullistusten ja muiden kriisitilanteiden yhteydessä on huomattu, että matkailu käynnistyy kriisin jälkeen lähialueilta tai tutuiksi koetuista matkakohteista.

– Tämä ilmiö saa tälläkin kertaa vahvistusta nyt käsillä olevasta datasta, kun kysyntä näyttää keskittyvän tuttuihin koti- ja ulkomaankohteisiin. Yllättävää ei kuitenkaan ole se, että koko maailman pysäyttänyt ja pitkittynyt pandemia saa ihmiset toivomaan irtiottoa arjen kuvioista ja unelmoimaan eksoottisista paratiiseista, Mäki-Fränti päättää.

Lähde: ebookers