OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Tasanopeusluokka hämmästytti Lahden Historic Rallyssa

Uudemmat rallifanit ja lajista vähemmän tietävät olivat hieman kuutamolla seuratessaan Lahden Historic Rallya aiemmin alkusyksyllä. Kilpailijoiden joukossa oli ryhmä, joka osallistui tasanopeusluokkaan. Nämä autot ohittavat katsojat huomattavasti rauhallisemmalla vauhdilla ja kuskitkin olivat miltei siviilivaatteet päällä. Mistä oikein on kyse?

Tasanopeusluokissa kyse on siitä, että kilpailijat pyrkivät ajamaan reitin mahdollisimman tarkasti annetun nopeuden mukaan, ikään kuin ihanneajan puitteissa. Yleensä tasanopeusluokkia ajetaan yleisillä teillä, sillä kilpa-auto on liikenteeseen rekisteröity ja vakuutettu henkilöauto. Aikarajoitukset voivat vaihdella erikoiskokeiden ja joka niillä olevien pätkien välillä. HRRT kilpailut (Historic Regularity Rally Trophy) ajetaan pääsääntöisesti suljetuilla erikoiskokeilla.

Auton luokan määrittävä auton ikäraja vaihtelee hieman eri maissa ja eri kilpailuissa. Lisäksi kuskin kilpapari, eli kartturi voi olla ajokortiton ja jopa alle 18 -vuotias. Kilpailijalisenssit kuitenkin vaaditaan molemmilta. Tasanopeusluokat ovatkin ehkä enemmän kartturin hommia ja alkuun pääsee trippimittarilla, kellolla ja tasanopeustaulukoilla. Koska kilpailussa tavoitellaan ihanneaikaa, on elektronisten laitteiden käyttö, esim. GPS:n, on lajin parissa kiellettyjä. Tämä saattaa olla muuttumassa tulevaisuudessa. Suomen kilpailuissa laitteet ovat pääosin vapaat, kuitenkin kilpailukohtaisin poikkeuksin.

Mestaruusluokkia on kaksi: moderni ja historic, mutta suositumpi laji on historic-autojen parissa. Pakollinen turvavarustus vastaa yleisessä liikenteessä autolle asetettuja vaatimuksia. Parempia turvavöitä ja istuimia toki suositellaan. Itse asiassa tasanopeuskilpailu on alun perin ollut autourheilun vanhimpia muotoja, josta nykyinen ralli on kehittynyt. Ihanneajo vaihtui puhtaaseen vauhtiin.

Suomeen kyseinen lajin saapui Suomeen Pro Regularity-yhdistyksen toimesta vuonna 2005. Täällä tasanopeusluokat ovat vasta kasvussa, mutta muualla Euroopassa jo kovinkin suosittuja. Tässä muodossa luokkia on ajettu 1950-luvulta asti. Tasanopeusajon henkeen kuuluu hyvä ilmapiiri, jossa lajia aloittelevia autetaan. Menestystä tärkeämpää on klassikkoautojen vaaliminen!

Lahti Historic Rallyn tasanopeusajon voitti Ari-Pekka Jääskeläinen sekä Risto Valkonen Volgswagen Golfillaan.

Kuvituskuva: Lahti Historic Rally 13.8. / Penina Peltonen
Lähteet: Historic Rally Club Finland ry, AKK-Motorsport ry, Autoliitto