OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Miksi pelaamisen liittyvät podcastit ovat saaneet huomattavaa suosiota viime aikana?

Tekniikan kehittyminen on muuttanut tavan, jolla kulutamme mediaa. Keskeistä tässä muutoksessa on ollut internetin ja älylaitteiden kehitys. Internetin striimauspalvelut, kuten YLE Areena, Netflix ynnä muut, ovat vapauttaneet meidät television aikatauluista ja elokuvien julkaisuaikatauluista. Voimme tallentaa ohjelman tai katsoa sen jälkikäteen internetistä, taikka katselemme vuosikymmeniä aiemmin elokuvateatteriin tulleen elokuvan striimauspalvelun kirjastosta kotikoneelta käsin. Radio-ohjelmat ovat usein niin ikään saatavilla internetistä jälkikäteen, joten niitäkään ei ole pakko kuunnella suorana lähetyksenä. Oma lukunsa median uusissa muodoissa ovat podcastit, jotka ovat kasvattaneet suosiotaan merkittävästi viime aikoina. Tämä pitää paikkansa myös pelaamiseen liittyvissä podcasteissa. Luodaan seuraavaksi katsaus tähän tilanteeseen.

Mitä ovat podcastit?

Aluksi on hyvä selvittää, että mistä puhutaan, kun puhumme podcasteista. Lyhyesti selitettynä podcastit ovat äänitallenteita, jotka julkaistaan internetissä. Jotkut vertaavat näitä radio-ohjelmiin, mikä on sinällään toimiva vertaus, sillä se tavoittaa niiden podcastien luonteen, mutta pitää muistaa, että podcasteja ei julkaista radiokanavalla – ellei sitten kyse ole radio-ohjelmasta, joka julkaistaan podcastin muodossa jälkikäteen kuunneltavaksi. Esimerkiksi YLE Areenassa julkaistavat jälkikäteen kuunneltavissa olevat radio-ohjelmat julkaistaan myös podcastien muodossa. Yleisellä tasolla puhuttaessa podcastit ovat kuitenkin ohjelmia, jotka ladataan verkkoon, josta kuuntelijat pystyvät lataamaan ne joko omalle laitteelleen, tai sitten kuuntelemaan suoraan podcastin verkkosivuilta. Kuunteleminen onnistuu esimerkiksi älykännykän avulla, jolle on tarjolla lukuisia podcast-sovelluksia. On tärkeää huomata, että suurin osa podcasteista on ilmaisia, joskin saatat törmätä tilanteeseen, jossa podcast tarjoaa lahjoituksia tekeville tukijoille hieman enemmän sisältöä, esimerkiksi jonkun bonusaiheen muodossa.

Pitää muistaa, että podcastit eivät ole mikään uusi ilmiö, vaan ensimmäiset podcastit julkaistiin jo 2000-luvun alkupuolella. Podcast -sana alkoi vakiintua tarkoittamaan tilattavaa audiolähetystä, Podcastien aamunkoitto ajoittuu siis internetin leviämisen aikakaudelle, jolloin nähtiin myös muiden internetin kehitykseen liittyvien palveluiden esiinmarssi. Yksi näistä uusista palveluista olivat nettikasinot, jotka hyödynsivät sen, miten internet poisti rajoja ja lyhensi välimatkoja. Nykyään suomalaiset pikakasinot ovatkin suosittuja. Samoin on myös podcastien laita.

Miksi (peli)podcastit sitten ovat suosittuja?

Moni varmasti miettii, että miksi podcastit ovat niin suosittuja. Eri podcast -tyyppien suosiota ei ehkä ole järkevää eritellä toisistaan sen tarkemmin, sillä podcastien suosion perustekijät ovat samoja podcastien aiheesta riippumatta.

Yksi podcastin keskeisistä valteista ja suosion syistä on varmasti se, että podcastin kuunteleminen on mahdollista ajoittaa oman päivärytmin mukaan. Toinen syy on se, että podcasteja on tarjolla lähestulkoon jokaiseen makuun. Artikkelimme tapauksessa kyseessä ovat siis pelipodcastit, joita on tarjolla iso valikoima. Tämä tarkoittaa sitä, että pelaamisen ystävillä riittää paljon kuunneltavaa ja eri podcastien jaksoja on mahdollista kuunnella silloin, kun se itselle parhaiten sopii.

Toimiva formaatti

Podcast-formaatti on myös kerrassaan mainio tapa tarjota kuuntelijoille perusteellisempi katsaus esimerkiksi tietyn pelin taustoihin, tai antaa vinkkejä pelaamiseen. Podcastien pituudet vaihtelevat ja se mahdollistaa aiheen syvemmän läpikäymisen. Kuuntelija voi kuunnella podcastia samalla kun tekee jotakin muuta, kuten esimerkiksi siivoaa, lenkkeilee, kuntoilee tai tekee puutarhatöitä. Podcastin kuunteleminen muun puuhastelun ohessa mahdollistaa useamman asian tekemisen samaan aikaan, mikä luonnollisesti säästää aikaa. Tässä mielessä pidemmät podcastjaksot ovat otollista kuunneltavaa tilanteissa, joissa tekee samalla jotain aikaa vaativaa askaretta. Podcastien jaksojen pituus ei rajaa aiheen käsittelyä, vaan podcastin tekijöiden on luonnollisesti mahdollista tehdä useampi podcastjakso samasta peliaiheesta, joten aihe on mahdollista käsitellä juurta jaksaen. Tämä viehättää varmasti innokkaita pelifaneja, jotka odottavat aiheen perusteellista käsittelyä pintaraapaisun sijaan.

Podcastit luovat uusia yhteisöjä ja alustoja

Podcastien valtti on myös se, että ne mahdollistavat myös henkilökohtaisen elementin, sillä ne muodostavat usein yhteisöjä. Podcast onkin kätevä tapa löytää samoista aiheista kiinnostuneita ihmisiä, eli pelipodcastien tapauksessa toisia pelaamisesta kiinnostuneita ihmisiä. Usein käy myös niin, että kuuntelijat muodostavat yhteisön, joka tuottaa materiaalia podcastin tekijöille.

Tämän lisäksi podcastit tarjoavat uudenlaisen alustan esimerkiksi Twitchissä ja/tai YouTubessa tunnetuille peli-influenssereille. Mikäli he siirtyvät tekemään myös podcasteja, on erittäin todennäköistä, että he tuovat podcastien pariin uusia kuuntelijoita YouTuben ja Twitchin puolelta. Tämä puolestaan kasvattaa podcastien suosiota entisestään. Podcastit tarjoavat influenssereille myös uusia mahdollisuuksia soveltaa esim. sponsorisopimuksia jo olemassa olevalle yleisölle.

Pitää muistaa, että siirtyminen alustalta toiselle ei ole helppoa ja usein vaaditaankin tyylin muokkaamista uudelle alustalle sopivaksi. Etenkin pelien kohdalla tämä on hyvä muistaa, sillä podcastien suhteen viestintä on visuaalisesti rajoittuneempaa, kuin YouTuben tai Twitchin kohdalla. Peli-influensserin pitää siis muokata esiintymistään siten, että paino siirtyy katselemisesta kuuntelemisen puolelle.

Pelaamisesta puhuttaessa emme voi myöskään unohtaa eSportsia, eli elektronista urheilua, joka on kasvattanut suosiotaan sekä mediahuomiotaan merkittävästi viime aikoina. On helppoa kuvitella, että lisääntyvä huomio kasvattaa myös eSportsia käsittelevien podcastien suosiota. Kyseessä on tavallaan toinen toistaan ruokkiva kierre: pelaaminen ja pelaamisen seuraaminen on suosittua, samoin podcastien kuunteleminen. Pelien parissa toimivien influenssereiden kannattaa siis hyödyntää potentiaalia, minkä podcastit tarjoavat. Heillä on jo valmiina uskollinen yleisö, jonka he voivat tuoda mukanaan podcastien pariin. Lisäksi on mahdollista, että podcasteja kuuntelevat löytävät pelisisältöä podcastsovelluksesta, johon eivät muualla törmäisi.