OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: STUL ry

Lämmitätkö autoa turvallisesti vai lojuuko loskassa vaara?

Pihan kosteat olosuhteet lisäävät sähköiskun vaaraa etenkin, jos auton lämmittämiseen käytetään vaurioitunutta tai sisäkäyttöön tarkoitettua jatkojohtoa, muistuttaa Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL.

Liiton mukaan paras keino varmistaa oma ja muiden pihalla liikkuvien ihmisten ja eläinten turvallisuus on asennuttaa sähköalan ammattilaisella auton lämmitykseen tarkoitettu, maadoituksin ja ajastimin varustettu pistorasiakotelo. Työn voi varsin hyvin teettää myös talvisaikaan.

Esimerkiksi loskassa lojuva jatkojohto, joka on pahimmillaan jätetty jännitteelliseksi auton lähdettyä, aiheuttaa vaaran. Pistoke tulee lämmityksen loppuessa irrottaa pistorasiasta ja kotelon kansi lukita, sekä nostaa jatkojohto maasta pois turvaan kosteudelta. Erityisesti sisälämmitintä käytettäessä johto kuormittuu ja jopa kuumenee. Siksi kannattaa aika ajoin tarkastaa, että pistotulpan päät ovat suorat eikä osissa ole tummumia tai sulamisen merkkejä. Kaapelin on oltava ehjä ja molempien päiden puhtaita.

Toinen nopeasti yleistyvä vaaran paikka on liiton mukaan ladattavien hybridiautojen ja täyssähköautojen hidaslataus ulkoseinän pistorasiasta jatkojohdolla. Pistorasian tulee olla säädösten mukaan suojamaadoitettu ja hyväkuntoinen. Ei ole suositeltavaa käyttää pistorasiaan liitettävää ajastinta, vaan ajastaa lataus auton asetuksista. Turvallisinta on pyytää sähköurakoitsija asentamaan kotikäyttöön tarkoitettu latauspiste, joka myös nopeuttaa lataamista. Jos kuitenkin ladataan pistorasiasta, on hyvä käyttää auton mukana toimitettavaa latausjohtoa. Johdossa olevassa laturissa latausvirta tulee rajata esimerkiksi 8A tasolle, jotta vältetään virtajohdon ja pistorasian ylikuormitus. Jos lisäksi joudutaan käyttämään jatkojohtoa, se ei saa olla maassa jännitteellisenä.

Muutkin pihan ulkojatkojohdot tulee aina käytön jälkeen irrottaa pistorasiasta. Normaalikäytössä ja olosuhteissa vaara on pieni, mutta loskakeli ja mahdolliset vialliset johdot ovat tekevät niistä vaarallisia.

Lähde: Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry