OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Näin löydät unelmiesi pluskoon häämekon

Hoikka vartalo on ollut hallinnut catwalkeja pitkään, mutta todellisuudessa harva samaistuu mallien edustamaan vartalotyyppiin. Oikeassa elämässä muotia kuluttavat kaikenkokoiset ja –näköiset ihmiset. Vaikka edistysaskelia on otettu, suuri osa brändeistä ei edelleenkään huomioi erilaisia vartaloita tasavertaisesti. Yksi päivä, jolloin liian moni nainen joutuu vastatusten kapeiden kauneusihanteiden kanssa, on hääpäivä. Hääpuvut näyttävät yhä valitettavan usein samasta puusta veistetyiltä ja esimerkiksi pluskokoisen unelmamekon löytäminen voi osoittautua yllättävän hankalaksi tehtäväksi.

Pluskoon muotivaikuttaja Rosey Blair myöntää joutuneensa silmätysten karun todellisuuden kanssa, kun hän alkoi etsiä mekkoa marraskuisiin häihinsä. Kun nainen, jolla on 174 000 seuraajaa, vieraili morsiuspukuliikkeissä, hän sai nopeasti huomata, ettei hänelle ollut tarjolla yhtä monipuolista valikoimaa kuin hoikemmille naisille. Pluskoon mekot tuntuivat laahaavan kymmenen vuotta muodista jäljessä ja niitä kuvailtiin aina hoikentaviksi ja siluettia imarteleviksi.

– Kun menin kauppoihin, minulle tarjottiin yleensä jäykästä kankaasta tehtyä, A-linjaista mekkoa sanoen: “Kaikki kurvikkaat morsiamemme rakastavat tätä”, hän kertoo muotilehti Voguelle.

Vaikka Blair löysi lopulta unelmamekkonsa, hakuprosessi oli hänelle kaikkea muuta kuin ihana. Päin vastoin, hänen matkansa kohti täydellistä kehorakkautta otti takapakkia kokemuksen myötä.

– Oli raskasta käydä sovituksissa ja työskennellä tietynkokoisten naisten kanssa, sillä minusta tuntui, että sain jatkuvasti puolustella itseäni. Toivon, että ala olisi valveutuneempi ja että alalla työskentelisi enemmän pluskokoisia ihmisiä, hän sanoo.

Eikä Blairin kokemus ole ainoa laatuaan. Vuonna 2019 The Knot julkaisi vaatekokojen inklusiivisuutta tarkastelevan tutkimuksen, jossa todettiin, että siinä, miten erikokoiset morsiamet suhtautuvat hääpuvun hankintaan, on merkittäviä eroja. Tutkimuksen mukaan lähes 50 prosenttia pluskokoisista morsiamista tunsi olonsa vaivaantuneeksi hääpukuostoksilla. Luku oli kaksi kertaa suurempi kuin pienemmän vaatekoon omaavilla morsiamilla.

Odotamme kärsimättömästi, että muotiteollisuus kehittyisi vastaamaan modernin pluskokoisen morsiamen tarpeisiin. Sillä välin Vogue kuitenkin neuvoo, miten ostoprosessista voi itse tehdä positiivisemman kokemuksen.

Luota vaistoihisi

Muista, ettei pluskokoon liity “sääntöjä”. Sinun ei tarvitse valita juuri sitä konservatiivista ja tönkköä mekkoa, jota myyjä sinulle suosittelee. Häät ovat sinun päiväsi ja saat pukeutua juuri haluamallasi tavalla. Valitse siis se vartaloa nuoleva bodycon-pitsimekko, prinsessamainen tylliunelma tai freesi housupuku, joka saa sinut tuntemaan olosi upeaksi.

Tutki ja soita etukäteen

Tutki, ketkä suunnittelijat valmistavat hääpukuja laajassa kokovalikoimassa. Esimerkiksi BHLDN, Laudae, Aesling, Truvelle ja Halseene ovat tutustumisen arvoisia. Soita liikkeisiin etukäteen ja tiedustele, mitä heidän valikoimaansa kuuluu. Älä pelkää pyytää ja kysyä; et ole töykeä, yrität vain tehdä tärkeän päätöksen.

Älä tyydy yhden liikkeen valikoimaan; jos tarjonta ei vastaa mieltymyksiäsi, mene muualle. Muista myös, että verkosta löytyy laaja valikoima henkeäsalpaavia pukuja kaikenkokoisille naisille.

Valikoi makutuomarit tarkasti

Kun olet edennyt sovitusvaiheeseen asti, värvää mukaasi makutuomari tai parikin. Mieti kuitenkin, keiden läheistesi tyylitajuun luotat. Onko äitisi maku turhauttavan perinteinen? Laukooko tietty serkku aina sopimattomia kommentteja ulkonäöstäsi? He eivät kuulu hääpukuostoksille kanssasi.

– Jos joudut vähänkään asettumaan puolustuskannalle, se voi viedä kokemuksesta ilon, Blair muistuttaa.

Puhu

Jos olet pettynyt kokovalikoimaan tai huonoon asiakaspalveluun, älä vaikene. Kun puhut asiasta ääneen, se ei jää kaivelemaan mieltäsi. Puhuessasi saatat myös huomata, ettet suinkaan ole kokemuksesi kanssa yksin. Vertaistuki ja ikävien tunteiden jakaminen auttavat tekemään kokemuksesta positiivisemman.

Lähde: Vogue