OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Lähde: pexels.com

Uskallatko olla haavoittuva parisuhteessa?

Kaikki haluavat täydellisen parisuhteen, mutta kaikki eivät ole valmiita tekemään sen eteen töitä. Yksi vaikeimmista askelista sitoutumisessa on se, että uskaltaa olla haavoittuvainen toisen ihmisen edessä. Deittaillessa pyritään näyttämään täydelliseltä unelmakumppanilta niin ulkoisesti kuin sisäisesti, mutta suhteen syventyessä myös synkempien puolten on lopulta tultava esiin. Omien heikkouksien, pelkojen ja salaisuuksien paljastaminen saattaa tuntua lamaannuttavan pelottavalta.

Haavoittuvaisuus saattaa olla pelottavaa, mutta se ei ole missään nimessä huono asia. Päin vastoin, se syventää yhteyttä kumppaniin ja sen ansiosta voit olla oma itsesi suhteessa. Haavoittuvaisuus on tarpeellinen ja arvokas kulmakivi, jota ilman hyvä parisuhde ei ole mahdollinen. Suhde, jossa joudut piilottelemaan todellista minääsi, ei rakennu kestävälle pohjalle. Kukaan ei myöskään kykene piilottelemaan “rumempia” puoliaan loputtomiin, joten tarvitset rinnallesi jonkun, joka ei säikähdä epätäydellisyyttäsi.

Poosh listasi kuusi askelta, joita seuraamalla voit rakentaa rehellistä ja avointa dialogin kumppanisi kanssa. Muista, että luottamuksen rakentaminen vie aikaa, eikä kaikkein syvimpiä salaisuuksia tarvitse möläyttää joka ikiselle treffikumppanille.

1. Hyväksy tunteesi ennen kuin jaat ne.

Ennen kun alat purkaa syvimpiä tuntojasi, varmista, että olet itse sinut niiden kanssa. On riittävän pelottavaa arvuutella, kuinka toinen reagoi ilman, että vielä itsekin kyseenalaistat itseäsi. Ole siis rehellinen itsellesi ja seiso selkä suorana. Et voi hallita sitä, mitä toinen ajattelee, mutta voit päättää, miten sinä itse asioihin suhtaudut. On tietenkin sääli, jos hän ei kestä totuutta, mutta se ei tarkoita, että sinun pitäisi hävetä tunteitasi tai elämässäsi tekemiä valintoja.

2. Myönnä pelkosi.

Pelkosi lievittyvät jo, kun sanot ne ääneen. Asioiden salaaminen vain lisää niihin liittyvää pelkoa ja stressiä. Sano siis kumppanillesi suoraan, jos pelkäät kertoa tai pyytää häneltä jotain. Kun myönnät pelkääväsi, toivottavasti myös kumppanisi osaa suhtautua tilanteeseen hienotunteisemmin.

3. Kirjoita ylös.

Jos sinun on vaikea ilmaista itseäsi, voit selkiyttää ajatuksiasi kirjoittamalla ne ylös. Kirjoita kumppanillesi kirje, jossa kerrot tunteistasi tai tarpeistasi ja lue se ääneen, tai anna se hänelle luettavaksi. Kirjeessä saat ilmaistua ajatuksesi selkeästi ja johdonmukaisesti. Kiivaassa keskustelussa tunteet saattavat ottaa vallan ja tällöin tulee helposti sorruttua syyttelyyn tai puolusteluun. Kun kirjoitat paperille juuri sen, mitä haluat sanoa, tunnevyöry ei pääse harhauttamaan sinua aiheesta.

4. Itke.

Itkemistä ei tarvitse nolostella. On hyvä välillä itkeä tunteet ulos. Toisen edessä itkeminen voi tuntua pelottavalta, mutta suuret tunteet usein tuovat kyyneleitä mukanaan. Ne ovat merkki siitä, että välität. Itkeminen auttaa sinua vapautumaan tukahdetuista tunteista, joten se on jo pelkästään terveydenkin kannalta hyvä asia.

5. Sano vaikka sattuu.

Tunteiden patoaminen ei ole hyväksi. Jos et voi käydä rehellistä keskustelua kumppanisi kanssa, miksi pysyä suhteessa? Älä jätä asioita sanomatta vain, koska pelkäät hänen reaktiotaan. Repäise laastari ja sano ääneen kaikki ne asiat ja kysymykset, jotka mieltäsi painavat. Et voi koskaan tietää, ellet kysy.

6. Palaudu.

Tunteiden vuodattaminen on rankkaa. Vaikka kaikki sujuisi hyvin, syvällinen keskustelu peloista, tarpeista ja toiveista voi vetää voimattomaksi. Kun asiat on saatu puitua, pidä pieni latautumishetki. Juo lasi vettä palauttaaksesi nestetasapaino vuolaiden kyynelten jälkeen ja anna aivoille aikaa käsitellä tapahtuma kaikessa rauhassa.

Lähde: Poosh