OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Lembit Sarapuu. Keskustelu. 1989–1990. Viron taidemuseo

Kumussa avautuu Lembit Sarapuun mytologinen ja omintakeinen maailma

Taidemuseo Kumussa avataan 28.4. Lembit Sarapuun laaja yksityisnäyttely Todellisuus ja todenmukaisuus. Näyttely on perusteellinen katsaus taiteilijan tuotantoon kuuden vuosikymmenen ajalta. Esillä on yhteensä yli 130 teosta – vanhin päivätty teos on peräisin vuodelta 1961, uusin vuodelta 2021.

Näyttelyn aikana 92 vuotta täyttävän Sarapuun (synt. 1930) omintakeinen ja ilmaisurikas maalaustapa on hänen 60-vuotisen taiteilijantaipaleensa varrella yhdistetty niin naivismiin transavantgardeen kuin postmodernismiinkin. Sarapuun taiteellisena huippukohtana voi pitää Viron uudelleenitsenäistymisen aikaa 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa, jolloin hänen mytologisiin aiheisiin perustuvat teoksensa, varsinkin Kalevipoegin teemoja käsittelevät maalauksensa, puhuttelivat laajaa yleisöä, mutta saivat myös merkittävän aseman täkäläisellä taidekentällä. Sarapuun teoksia on lukuisissa yksityis- ja museokokoelmissa, ja hän on saanut useita valtionpalkintoja.

– Sarapuun tuotannon toisessa päässä ovat yksinkertaiset maisemat, alastonkuvat ja muotokuvat, toisessa päässä seksuaaliset, brutaalit ja groteskit mytologiset aiheet ja keskellä arkielämää ja ihmisen olemassaoloa käsittelevät allegoriset, ironiset ja oivaltavat kuvat. Hän on itse kuvannut taidettaan sukkulointina elämän todellisuuden ja todenmukaisuuden kuvaamisen välillä, mistä on peräisin myös näyttelyn otsikko, kertoo näyttelyn kuraattori, taiteentutkija Anders Härm.

Sarapuu tuli Viron taide-elämään kolmekymmenvuotiaana melko kypsänä miehenä 1960-luvun alkupuolella lyhyen, 1950-luvulle ajoittuvan sotilasuran ja 1961 tapahtuneen Viron valtiollisesta taideakatemiasta valmistumisen jälkeen. Enn Põldroosin ja Olav Maranin ikätoverina hän piti yhteyksiä myös nuorempiin, ANK ’64 -ryhmittymään kuuluneisiin taiteilijoihin, mutta löysi naivismista ja varhaisrenessanssin taiteesta oman tapansa paeta virallista kaanonia. Sarapuu kokeili 1960-luvulla lyhyen aikaa sekä niin sanottua ankaraa tyyliä että hieman myöhemmin myös soosterilaista surrealismia, mutta päätti sitten löytää oman ja varsin yksinäisen tiensä pois neuvostaiteen virallisesta linjasta, kuvailee Härm.

Taidemuseo Kumun johtaja Kadi Polli on iloinen, että laajan näyttelyn ja sen yhteydessä julkaistavan kirjan ansioista Sarapuun tuotanto saa ansaitsemansa esillepanon ja dokumentoinnin.

– Taidemuseo Kumun suurin kiitos kuuluu Lembit Sarapuulle, joka on kärsivällisesti odottanut tätä järjestyksessä toista suurta yksityisnäyttelyä museossamme ja mahdollistanut taiteensa tutkimisen, esillepanon ja reproduktion. Monet Sarapuun teoksista ovat taiteilijan itsensä hallussa tai yksityiskokoelmissa, minkä vuoksi kiitämme yhteistyöstä kaikkia teosten omistajia. Museonäyttelyn suuri arvo on siinä, että suurin osa taiteilijan tuotannosta tulee nyt tallennettua myös laadukkaina kuvatiedostoina, toteaa Polli.

Nyt julkaistava Lembit Sarapuun tuotantoa käsittelevä kirja on lähes ainoa laajempi taiteilijan oma näyttelykatalogi. Kirjan on koonnut ja toimittanut Anders Härm ja graafinen suunnittelu on Martin Pedanikin käsialaa. Kirja on julkaistu Akzo Nobel Baltics AS:n ja asianajotoimisto Soraisen tuella.

Näyttelyyn liittyy oheisohjelmaa. Näyttely on yleisölle avoinna 18.9.2022 saakka.

Lähde: KUMU