Renkaiden valinnalla on merkittävä vaikutus autoilun kokonaispäästöihin ja kustannuksiin. Renkaiden ominaisuuksissa, valmistustavoissa ja valmistajien ympäristöteoissa on eroja, joista autoilijan on hyvä ottaa selvää ennen rengaskaupoille lähtemistä.
Oikean renkaan valitseminen alentaa autoilun päästöjä ja kokonaiskulutusta. Suorin vaikutus on renkaan vierintävastuksella eli energialla, joka kuluu renkaan vieriessä tiekontaktissa. Mitä kevyemmin rengas vierii, sitä vähemmän se kuluttaa polttoainetta ja synnyttää hiilidioksidipäästöjä. Sähköautoille matalampi vierintävastus tarkoittaa pitempää ajomatkaa yhdellä latauksella.
– Vierintävastuksella on hurja vaikutus kulutukseen. A-luokan rengas oikeilla rengaspaineilla voi säästää jopa puoli litraa polttoainetta 100 kilometrillä verrattuna heikoimman vierintävastusluokan renkaaseen, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.
Autoilijan on helppo vertailla renkaiden eroja EU-rengasmerkintöjen avulla. Rengasmerkinnöistä selviää nopeasti renkaan polttoainetaloudellisuus, märkäpito ja ohiajomelu. Yli 90 prosenttia Nokian Renkaiden renkaista kuuluu vierintävastukseltaan parhaisiin luokkiin.
Taloudellinen ajotapa auttaa renkaita kestämään pidempään
Rengasvalinnan ohella olennainen keino vaikuttaa oman ajamisen vaikutuksiin on taloudellinen ajotapa, jota noudattamalla voi päästä 10–20 prosentin säästöihin polttoaineen kulutuksessa. Ajamisesta voi tehdä taloudellisempaa muun muassa välttämällä tyhjäkäyntiä, ennakoimalla, suosimalla moottorijarrutuksia ja esilämmittämällä ajoneuvoa kylmällä ilmalla. Tärkeää on myös huolehtia säännöllisesti rengaspaineista.
– Taloudellisempi ajotapa auttaa myös renkaita kestämään käytössä pidempään. Renkaisiin ja auton säännölliseen huoltoon käytetty raha maksaa itseään takaisin, kun kulutus pysyy matalana. Kaikki, mikä säästää renkaita, säästää myös polttoainetta ja luontoa, Morri toteaa.
Vanhat renkaat hyödynnetään uustuotannossa
Monelle kuluttajalle on olennaista, millainen ympäristöjalanjälki renkaan valmistuksella on. Rengasvalmistajien käytännöissä on eroja, ja autoilijan on hyvä vertailla, miten eri rengasvalmistajat huomioivat ympäristönäkökulman.
Tutkimusten mukaan maailmassa poistuu joka vuosi käytöstä jopa miljardi autonrengasta. Mitä elinkaarensa päähän päätyneille renkaille tehdään?
– Esimerkiksi Euroopassa käytetyn autonrenkaan kierrätysaste on hyvin korkea. Renkaasta eroteltu kumi päätyy jo osittain takaisin uusrengastuotantoon. Myös esimerkiksi metallivahvikkeet on mahdollista kierrättää joko rengasvalmistukseen tai muiden teollisuudenalojen tarpeisiin, Nokian renkaiden innovaatio- ja tuotekehitysjohtaja Teemu Soini kertoo.
Soini ja Morri ovat yhtä mieltä siitä, että ympäristöteot vaativat laajaa ja monialaista yhteistyötä.
– Teollisuudenalojen välille kehittyy jatkuvasti uudenlaista kiertotaloutta. Esimerkiksi metsä- ja selluteollisuuden jätteestä voi saada raaka-aineita renkaiden valmistukseen, Soini havainnollistaa.
Lähde: Nokian Tyres
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä