OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: Honza Fronek

Tommi Heinon MM-debyytti Keski-Suomen sorateillä päättyi pettymykseen – “Kova täräyshän se oli”

Ensimmäistä kertaa urallaan Suomen MM-ralliin osallistuneen Tommi Heinon taival päättyi keskeytykseen jo kilpailun kolmannella erikoiskokeella.

Huittisista kotoisin oleva Tommi Heino, 20, yhdessä vantaalaisen kartanlukijansa Patric Öhmanin, 36, kanssa osallistuivat Suomen MM-ralliin, Secto Rally Finlandiin, KMS Racingin nelivetoisella Ford Fiesta Rally3 -autolla. Kaksikko kilpaili yhdessä nyt ensimmäistä kertaa ja lisäksi kilpailu oli Heinolle kauden ensimmäinen. Rallin MM-sarjan kauden kahdeksas osakilpailu avattiin torstai-iltana Harjun kaupunkierikoiskokeella, kunnes perjantaina siirryttiin metsään.

– Päivä lähti hyvin liikkeelle. Tultiin varman päälle, virheetön ajo, MM-debyytissään WRC3-luokassa kilpaillut Heino kommentoi Laukaan maastoissa ajettua perjantain avauserikoiskoetta.

Seuraavaksi oli vuorossa tämänvuotisen Suomen MM-rallin pisin erikoiskoe, 21,69-kilometrinen Lankamaa, joka ikävä kyllä oli samalla myös Heinolle ja Öhmanille kilpailun viimeinen erikoiskoe.

– Otettiin edelleen rauhallisesti, yritettiin tulla tietysti kovaa, mutta kuitenkin varmasti. Sitten kuulin nuotin liian aikaisin, siinä oli alamäki ja jyrkempi mutka. Nopeutta oli sen verran paljon, että en enää edes yrittänyt kääntää, koska auto olisi varmasti lähtenyt pyörimään katon kautta ympäri. Annoin vain mennä suoraan, Heino muisteli ulosajoaan.

Tilanteessa asiat tapahtuivat todella nopeasti. Heino ehti havaita vastassa olleen heinikon, mutta se mikä kovimman täräyksen ja vahingot autolle lopulta aiheutti, oli piilossa heinikon seassa.

– Siellä oli iso kivi ja keula tärähti siihen. Kova täräyshän se oli, GPS:n mukaan vauhtia kun oli noin 80 km/h ja osuma tuli 14 G:n voimalla. Niskat on kyllä jumissa ja lihaskipuja jonkin verran. Harmittaa aivan älyttömästi ja tekee pahaa katsoa, kun muut ajaa kilpaa ja itse ei voi olla enää mukana. Lisäksi, kun tämä tapahtui niin alussa kilpailua, tähän on panostettu kuitenkin paljon ja kyseessä oli vuoden ainoa kilpailu meille, Heino harmitteli.

Heino ei ollut koskaan aiemmin kilpaillut nelivetoisella ralliautolla. Rallin MM-sarjasta tutun brittiläisen M-Sportin Puolan tehtaalla kehittämä ja rakentama auto sai Heinolta vain ja ainoastaan kehuja osakseen.

– On kyllä hieno laite ja olisihan sitä tietysti halunnut nauttia siitä pidempäänkin ja oppia lisää sen nikseistä. Mutta hienoa oli päästä ajamaan nelivetoisella tämän lyhyenkin ajan ja aika lailla pitäisin varmana, että etuvetoiseen autoon ei enää palata jatkossa, Heino korosti.

Heti Keski-Suomessa vietetyn viikon jälkeen Heino suuntasi takaisin Säkylän varuskuntaan, missä palvelusaika jatkuu joulukuun puoliväliin asti. Vaikka tavoitteeksi asetettu maaliin asti selviytyminen uran ensimmäisessä MM-rallissa jäikin nyt toteutumatta, ei Heinon nimi esiintynyt kuitenkaan viimeistä kertaa MM-sarjan osakilpailun ja Suomen MM-rallin kilpailijaluettelossa.

– Ei tätä näin voi todellakaan päättää, kyllä tänne täytyy vielä uudestaan tulla! Syksyn aikana aletaan miettiä ensi vuoden kuvioita. Aika näyttää, mitä tapahtuu. Mitään isompia suunnitelmia ei vielä ole, Heino taustoitti.

Lopuksi Heino halusi lausua kiitoksensa kaikille niille, jotka tämän hienon mahdollisuuden tekivät mahdolliseksi, sekä kaikille nille jotka tukivat häntä ennen kilpailua, sen aikana ja sen jälkeen.

– Todella iso kiitos kaikille yhteistyökumppaneille, teidän avulla pääsimme mukaan tähän upeaan tapahtumaan. Kiitos tottakai myös kaikille kannattajille, jotka kannustitte niin sosiaalisen median puolella, kuin myös erikoiskokeillakin. Ja kiitos myös Kalle Rovanperälle tsemppiterveisistä ennen kilpailua, Heino viittasi MM-sarjan pistejohtajan videoviestiin, joka löytyy Tommi Heino Racingin Facebook-sivulta.

Kuva: Honza Fronek

Teksti: Jari Hotti