OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Olisiko hiustyyleissäkin jo aika päästä eroon sukupuolittuneisuudesta?

Sukupuolen binäärisyyttä on alettu haastaa yhä enemmän myös valtavirtamuodin ja kauneuden maailmassa. Silti monet arkiset asiat, kuten hiusten leikkaus, saattavat yhä olla hyvinkin sukupuolittunut kokemus. Kampaamojen ja parturien kuvakirjoja hallitsevat edelleen sukupuolen mukaan jaotellut hiustyylit ja monessa salongissa vallitsee selkeä mielipide siitä, millainen leikkaus on “hyväksyttävä” kenellekin. Vaikka miesten ja naisten hiustrendit usein limittyvät, yleinen keskustelu pysyy edelleen vahvasti sukupuolittuneena. Esimerkiksi pixie- ja lob-tyylien ajatellaan yleisesti olevan naisille suunnattuja, vaikka ne eivät itessään katso sukupuolta. Pitkään sukupuoli jopa määritti leikkuun hinnan.

Binäärinen ajattelu sulkee ulkopuolelleen valtavan määrän ihmisiä, jotka eivät halua perinteisen feminiinistä tai maskuliinista hiustyyliä. Sukupuolineutraalin kampaamo Hairrarin perustaja Magda Ryczko muistuttaakin, että perusmallien lisäksi on olemassa valtava määrä mahdollisuuksia, ja tärkeintä on löytää tyyli, joka vastaa asiakkaan persoonaa, ei sukupuolta.

– Queer-leikkaus on hieman edgympi, punkimpi, joukosta erottuvampi kuin perinteiset mallit, hän selittää Vogue-lehdelle.

Kaikki ovat tervetulleita

Hairrarissa niin ikään työskentelevä Sara Olivia Granberger huomauttaa, että sukupuolineutraali salonki on tarkoitettu aivan kaikille. Heillä käy HLBTIQ- ja heteroasiakkaita, lapsia ja vanhuksia.

– Kenellä tahansa voi olla queer-tukka. Siinähän on kyse hiuksista, Granberger toteaa.

Hairrarilla hiustyyli ei pyri määrittelemään sukupuolta tai seksuaalista suuntautumista, vaan tavoitteena on personoitu lopputulos, joka vangitsee asiakkaan henkilökohtaisen energian.

Hairrari oli ensimmäisten parturikampaamoiden joukossa, jotka virallisesti kyseenalaistivat sukupuolen binäärisyyden. Kun Ryczko perusti Hairrarin kymmenen vuotta sitten, ei hän heti mainostanut sitä sukupuolineutraalina. Hän halusi vain tarjota tilan, joka toivotti tervetulleeksi kaikki, erityisesti ei-binääriset ihmiset. Ryczko otti sukupuolineutraaliuden leiman käyttöön nelisen vuotta sitten, kun asiakas ehdotti sitä.

– En aluksi ajatellut, että olisi hyvä idea leimata Hairrari sukupuolineutraaliksi, mutta kun mietin asiaa, tajusin, että juuri sukupuolineutraaliudestahan tässä on kyse. Me palvelemme kaikkia, ja haluamme, että ihmiset uskaltavat pyytää mitä tahansa hiustyyliä, olipa se naisellinen, maskuliininen tai androgyyni.

Ryczko mukaan binääriajattelu rajoittaa turhaan sitä, mitä niin asiakkaat kuin kampaajatkin pitävät mahdollisena tyylin suhteen. Kun asiakas astelee sisään kampaamoon, paljon jää sanomatta. Siksi ammattilaisen on Ryczkon mukaan tärkeää osata etsiä vihjeitä asiakkaan henkilökohtaisesta tyylistä, mutta toisaalta olla myös tekemättä liikoja oletuksia. Myös kommunikointi on tärkeää. Kun asiakas tekee varauksen verkossa, Hairrari pyytää häntä ilmoittamaan persoonapronominin, jolla hän toivoo itseään puhuteltavan.

– Kun asiakas kävelee sisään, emme katso pelkästään hiuksia, vaan ihmistä kokonaisuutena, Granberger lisää.

Sukupuolineutraali parturi-kampaamo on itsetutkiskelun ja -ilmaisun paikka, jossa pyritään kunnioittamaan asiakkaan yksilöllisyyttä. Granberger lisää, että sukupuolineutraalius tarkoittaa paljon uusia mahdollisuuksia paitsi asiakkaalle, myös yrittäjälle.

– Jos asiaa tarkastellaan liiketoiminnan näkökulmasta, on itse asiassa parempi, jos yritys on inklusiivinen, koska se tarkoittaa, että kuka tahansa voi astua sisään.

Lähde: Vogue