OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Klarna

Black Friday jälleen vuoden suosituin ostospäivä

Black Friday oli jälleen vuoden suosituin ostospäivä Suomessa ja suomalaiset ostivat 4 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden Black Friday -alennuspäivänä, käy ilmi maksupalvelu Klarnan datakoonnista. Vaikka kasvu on hieman maltillisempaa edelliseen vuoteen verrattuna, oli eilinen alennuspäivä Suomen vilkkain tähän mennessä. Eniten suomalaiset shoppailivat klo 19, mutta verkosta ostettiin aktiivisesti jo aamuyöstä. Vuorokauden ensimmäisenä tuntina (00-1:00), suomalaiset ostivat 1375 prosenttia enemmän kuin vastaavaan kellonaikaan tavallisena ostopäivänä.

Vaikka Black Fridayn suosio kasvoi, oli alkuviikon kasvu vielä vahvempaa: Black Fridayta edeltävän maanantain ja perjantain välinen myynti kasvoi Suomessa 7 prosenttia verrattuna vuoteen 2021.

Suosittu tuotekategoria oli tänä vuonna jokaisessa ikäluokassa elektroniikka. Lisäksi 18-24 vuotiaat ostivat eniten kodin ja puutarhan tuotteita sekä vapaa-aikaan, urheiluun ja harrastuksiin liittyviä tuotteita. Vanhemmat ikäluokat (25- yli 57-vuotiaat) ostivat erityisesti kauneus-ja terveystuotteita sekä lastentarvikkeita.

– Black Week on myös tänä vuonna ollut vilkas ostosviikko ja sen kasvu Suomessa näyttää jatkuvan. Perjantain myynti oli poikkeuksellisen suurta heti aamuyöstä… eniten suomalaiset ostivat elektroniikka, lastentarvikeita sekä kauneus- ja terveystuotteita, ja ostoksista moni päätyykin todennäköisesti joulupukin konttiin, kertoo Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz.

Lastentarvikkeet ja elektroniikka olivat suosituin tuotekategoria sekä miehillä että naisilla. Naiset ostivat lisäksi vapaa-aikaan, urheiluun ja harrastuksiin liittyviä tuotteita ja miehet viihdettä. Naiset olivat kuitenkin miehiä aktiivisempia shoppailijoita, sillä 68 prosenttia Black Fridayn verkkoshoppailijoista oli naisia ja 32 prosenttia miehiä. Milleniaalit ostivat selvästi eniten – puolet Black Fridayn verkkomyynnistä keskittyi 25-40 -vuotiaisiin.

Lähde: Klarna