OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Klarna

Klarnan trendiraportti 2022: Nostalgia vuoden suurin kuluttajatrendi

Nostalgia nousi vuoden 2022 keskeiseksi kuluttajatrendiksi, paljastaa maksu- ja shoppailupalvelu Klarnan The Checkout -trendiraportti. Muun muassa vintage-teknologiatuotteet, 2000-luvun muoti ja viktoriaanisen ajan pukeutuminen eli regencycore ovat trendanneet Suomessa. Esimerkiksi boombox-kaiutinten, korkeavyötäröisten farkkujen ja oopperakäsineiden myynti nousi huomattavasti. 

Klarnan kuluttajatrendiraportti tarjoaa katsauksen kuluneen vuoden kuluttajatrendeihin Suomessa ja maailmalla. Ympäri maailman ostoskoreihin päätyneiden tuotteiden perusteella vuoden 2022 ehdoton teema on ollut nostalgia. Klarnan kanssa yhteistyössä raportin koonnut trenditutkija Agus The Algorythm Panzoni arvioi, että ilmiön taustalla on kaipuu huolettomampiin aikoihin. 

– On tavallista, että muilta aikakausilta haetaan inspiraatiota, mutta silti nostalgian vaikutus tämän vuoden trendeihin on ollut huomattava. Vaikuttaa siltä, epävarmoina aikoina ihmiset hakevat turvaa ja vastapainoa arjelle nostalgisista tuotteista, jotka muistuttavat heitä onnellisimmista ja huolettomammista ajoista, Panzoni selittää.

Nostalgiateeman alla Klarna on tunnistanut viisi globaalia trendiä, ja Suomessakin varsinkin vintage-teknologia sekä 2000-luvun alun muoti kiinnostavat kuluttajia.  Verrattaessa vuoden 2022 ostotapahtumien määrää vuoden 2021 keskimääräiseen kuukauteen huomattiin, että useita tuotteita on ostettu Suomessa moninkertaisesti.

Vintage tech tarkoittaa tuotteita, joissa on yksinkertaisempi tekniikka ja menneisyyden havinaa. Tämä trendi näkyy esimerkiksi langallisten kuulokkeiden ja boombox-kaiuttimien suosiossa: langallisten kuulokkeiden myynti kasvoi Suomessa 1293 prosenttia (elokuu 2022) ja boombox-kaiuttimien myynti huimat 5470 prosenttia (kesäkuu 2022). 

Hyperfeminiinisyys mukaan lukien barbiecore, bimbocore ja balletcore, näkyy esimerkiksi vaaleanpunaisten korsettien (+754 %, heinäkyy 2022), kynsitimanttien (+543 %, heinäkuu 2022) ja platform-korkokenkien (+390 % toukokuu 2022) myynnin kasvussa. 

Y2K viittaa 2000-luvun alun muotiin, joka näkyy tuon ajan trendituotteiden myynnissä. Niin kutsutun nollarin kenties suosituin vaatekappale, matalavyötäröiset farkut, ovat tehneet näyttävän paluun, ja niiden myynti kasvoi Suomessa 2465 prosenttia (elokuu 2022). Myös esimerkiksi Baby tee -paitojen myynti kasvoi 357 prosenttia (syyskuu 2022).

Counterculture, jonka juuret ovat 80-, 90- ja 00-luvun nuorisoliikkeissä ja musiikkityyleissä, kuten gootti-, grunge- ja pop-punk-genreissä. Tämä näkyy muun muassa skeittilautojen (+979 % elokuu 2022), aurinkokorvakorujen (+553 % heinäkuu 2022) ja nahkatakkien (+286 % syyskuu 2022) myynnin kasvussa.

Regencycore saa inspiraationsa viktoriaanisesta ja regency-kaudesta. Aikakausipukeutumisesta innostuneet ovat ostaneet muun muassa oopperakäsineitä (+ 765 % elokuu 2022), tiaroita (+559 % huhtikuu 2022) ja hiusrusetteja (+279 % syyskuu 2022). 

Panzonin mukaan myös laajemmat kulttuuriset tapahtumat ovat vaikuttaneet viiteen ostotrendiin.

– Nostalgiatrendi ei näy ainoastaan siinä, mitä ostamme, vaan myös pop-kulttuurissa. Hyperfeminismi korostuu tulevassa Barbie-elokuvassa, regencycoren nousu on todennäköisesti Netflixin Bridgertonin ympärillä olevan hypetyksen ansiota, eikä 80-luvun vastakulttuuria voinut olla huomaamatta Stranger Things –sarjan uusimmassa kaudessa.

Lähde: Klarna