OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Miksi kotisivuja on hyvä uudistaa aika ajoin

Monesti kotisivuihin käytetään niiden perustamisvaiheessa paljon rahaa, mutta sen jälkeen sivuja ei päivitetä pitkään aikaan. Koska ajat muuttuvat ja teknologia kehittyy jatkuvasti, olisi verkkosivuja kuitenkin hyvä aika ajoin hieman uudistaa. Kotimainen palveluntarjoaja Wepardi kertoo, mitä verkkosivujen uudistuksessa kannattaa ottaa huomioon.

Yrityksen brändin ja asiakkaiden tyytyväisyyden kannalta on ehdottoman tärkeää, että kotisivut ovat ajan tasalla sekä ulkoasultaan että sisällöllisesti. Vanhanaikaiselta näyttävät sivut eivät herätä asiakkaan luottamusta, kuten ei myöskään sivulle unohtunut vanhentunut tieto. Verkkopresenssi on nykyään tärkeä osa minkä tahansa yrityksen toimintaa ja sivujen huono käyttäjäkokemus tekee hallaa koko yritykselle.

Hyvien verkkosivujen tärkeyttä ei koskaan pidä aliarvioida. Toimivat verkkosivut tehostavat työtä sekä parantavat asiakastyytyväisyyttä. Hyvin toimivat sivut maksavat itsensä takaisin säästettyinä työtunteina ja kasvavana myyntinä. Silloin, kun verkkosivujen ominaisuudet eivät vastaa yrityksen ja asiakkaan nykyisiä tarpeita, on päivitys, tai joissain tapauksissa jopa täydellinen uudistus olla paikallaan.

Tavoitteellisesti liikkeelle

Kun sivuihin on kerran laitettu rahaa, ei niitä välttämättä enää haluta huomioida budjetissa. Jos verkkosivuja lähdetään uudistamaan järkevästi ja tavoitteellisesti, voidaan usein jo pienelläkin investoinnilla saavuttaa merkittäviä hyötyjä.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa miettiä, mitä kaikkea uudistuksella halutaan saavuttaa. Halutaanko sen avulla kehittää yrityksen brändiä tai kasvattaa myyntiä? Halutaanko parantaa hakukonenäkyvyyttä tai asiakaskokemusta? Osaavan palveluntarjoajan johdolla voidaan myös pohtia brändistrategiaa ja toteuttaa hakukoneoptimointia, jotta yhä useampi asiakas löytäisi sivuston.

Seuraavaksi on aika harkita, minkä kokoluokan uudistusta sivut tarvitsevat. Monesti jo pieni ilmeen piristys riittää. Joskus sivujen päivittämiseen on taas hyvä käyttää enemmän resursseja, jotta niiden tehokkuus ja toiminnallisuus saadaan optimoitua. Palautetta sivujen toimivuudesta voi kerätä sekä asiakkailta että yrityksen sisältä. Kotisivuille voidaan lisätä uusia, yrityksen toimintaa tukevia työkaluja, tai tarvittaessa laittaa sivut pohjarakenteita myöden uusiksi.

Palveluntarjoaja kannattaa valita omien tarpeiden mukaan. Hinta vaikuttaa monen päätökseen, mutta yksin hintalappua ei kannata tuijottaa liikaa, sillä oikeasti hyvä palveluntarjoaja voi osoittautua pitkällä aikavälillä edullisemmaksi ratkaisuksi. Huolimattomasti väsätyillä verkkosivuilla voi ilmetä teknisiä tai tietoturva-ongelmia, joilla on pahimmillaan erittäin kauaskantoisia seurauksia. Osaava palveluntarjoaja rakentaa verkkosivut teknisesti vakaalle pohjalle. Silloin myös niiden käyttöikä on pidempi ja tulevissa päivityksissä selvitään vähemmällä. Hyvän palveluntarjoajan ja yrityksen välisessä yhteistyössä luodut verkkosivut ovat lisäksi yrityksen brändin mukaiset ja sivustorakenteeltaan selkeät sekä käyttäjille että hakukoneille.

Kannattaa muistaa, että verkkosivujen tulisi elää jatkuvasti. Pakon edessä tehtyjen jättiremonttien sijaan sivuja olisi järkevämpää kehittää säännöllisesti. Hyvän ja luotettavan palveluntarjoajan kanssa syntyykin usein pitkäaikainen yhteistyö, jolla on positiivisia vaikutuksia yrityksen useille eri osa-alueille.

Lähde: Wepardi