Jokainen liiketoiminnan harjoittaja tarvitsee nykyaikana vahvan verkkopresenssin. Yrityssähköposti ja omat verkkosivut ovat välttämättömyys. Yleensä viimeistään näitä luodessa tulee termi webhotelli. Eli mitä oikeastaan ovat webhotellit ja hosting ja kuka niitä tarvitsee? Kotimainen hostingpalvelu Wepardi auttaa avaamaan termejä.
Verkossa toimiva yritys tarvitsee ensimmäisenä oman verkkotunnuksen ja kotisivut. Niiden perustamisvaiheessa kannattaa miettiä webhotellia, johon domain tulee yleensä kätevästi kylkiäisenä. Webhotelli, englanniksi web hosting, on palveluntarjoajan tarjoama paketti, johon kuuluu yleensä kaikki tarpeellinen. Pakettiin kuuluu yleensä verkkotunnus, levytilaa verkkosivuja varten ja tietty määrä sähköpostilaatikoita.
Aloitteleva yritys ei yleensä tarvitse omaa palvelinta. Koska webhotellissa palvelimen resurssit ja kustannukset jakaantuvat useamman asiakkaan kesken, se tarjoaa helpon ja edullisen vaihtoehdon. Webhotelleja on tarjolla moneen lähtöön, joten oma paketti kannattaa valita ajatuksen kanssa.
Mitä webhotellin valinnassa pitäisi ottaa huomioon?
Riippuu yrityksen omista tarpeista, millainen webhotelliratkaisu on juuri sille paras. Yksi tärkeimmistä kriteereistä on kuitenkin yleensä nopeus, sillä nopeasti latautuvat sivut vaikuttavat positiivisesti kävijöiden käyttökokemukseen.
Seuraavaksi täytyy miettiä levytilan määrää. Pieni yritys ei välttämättä tarvitse paljoa levytilaa, kun taas monimutkaisemmat sivut, verkkokauppa tai isoja tiedostoja sisältävät sähköpostit vaativat enemmän tilaa. Palveluntarjoajilta löytyy erikokoisia paketteja, joista löytyy yleensä jokaiselle sopiva vaihtoehto. Jos et tiedä, paljonko tilaa sivusi tarvitsevat, kannattaa asiasta keskustella suoraan palveluntarjoajan kanssa. Samalla on hyvä puhua myös sallitusta liikennemäärästä, sillä isommat paketit mahdollistavat suuremmat kävijämäärät sivustolla, enemmän sisältöä ja useampia sähköpostilaatikoita. Epäröivä voi aloittaa pienemmällä paketilla, sillä oman paketin saa aina päivitettyä suurempaan tarpeen vaatiessa.
Myös palveluntarjoajan osaaminen ja toimiva asiakaspalvelu ovat hyödyllisiä valtteja, jos ei itse ole perillä teknisistä asioista. Pelkkää hintaa tuijottamalla ei pääse pitkälle, sillä hyvä asiakaspalvelu opastaa asiakasta kärsivällisesti ja auttaa ratkomaan eteen tulevat ongelmatilanteet, mikä tietenkin tehostaa yrityksen toimintaa. Mitä vähemmän joudut vaivaamaan päätäsi teknisillä asioilla, sitä paremmin voit keskittyä omaan työhösi. Palveluntarjoaja, jonka palvelimet ovat kotimaassa ja joka tarjoaa suomenkielistä asiakaspalvelua, on yleensä hyvä ja turvallinen vaihtoehto.
Wepardi tarjoaa webhotelliratkaisuja eri tarpeihostingpalvelun lisäksi sähköpostit, verkkosivujen suunnittelun sekä hakukoneoptimoinnin samasta osoitteesta.
Lähde: Wepardi
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä